PETR SKARLANT

Ze sbírky Nezval v Lucemburské zahradě

 

Pohyb vln, pohyb větru a pohyb sněhu

Lepší než televizor a než bačkory

je odcestovat k nejbližšímu moři.

Z nížiny vznést se vzhůru na hory;

vrcholky hor, když slunce zapadá, rudě hoří,

 

v horském i mořském vzduchu mozek tvoří,

před spoustou vod si utříbíš názory.

Kdo by nechtěl jednu horu nepokořit?

Stoupáš výš, výš… smrti navzdory.

 

Kdo se vrací z hor ducha, je jiný!

Jiný, jiný se vrací z hor poezie do nížiny.

Volný se vrací, rozvlněný od moře.

 

Malichernost se před spoustou vod rychle ztrácí!

Kdo v srdci hořekoval… se vrací… bez hoře.

Ještě ti v očích přelétají rackové, albatrosové

a jiní mořští ptáci!

 

Ženy jako bicykly v Brně na Riviéře

Jsou ženy s vlastností bicyklu v nočním lese,

bicykl uprostřed Svratky, kde přechod je nejhlubší,

ženy bicykl v přívozu po dešti…

Nezval se koupal ve Svratce ve stejný rok,

 

kdy osmiletý Pavel Skoták ze Slaného u Prahy,

se přistěhoval s matkou a otčímem,

ředitelem České spořitelny v.v. ing. Josefem Marečkem,

do vesnice Bosonohy na okraji Brna,

 

kde se otčím narodil, a nechal si postavit na kopci

funkcionalistickou vilu, měla zahradu, v garáži stála od roku 1939

Praga Limusina; pneumatiky bíle zasvítily,

auto odpočívalo a čekalo celou válku,

 

až si hoch sednu v šeru voňavé garáže s děvčátkem ze sousedství

na zadní sedadla z pravé kůže; „abychom kůži užili“

navrhl o rok starší Marii, že budou v autě sedět nazí,

a nazí vymýšlet si, kudy jedeme, úplně nazí v šeru kabiny…

 

ale potom v garáži objevil matčino dámské kolo,

červené a značky ESKA a začal jezdit

v horkém létě 1947 z Bosonoh do Brna-Pisárek

ke Svratce, kde mě přilákala elegantní Riviéra,

 

s kabinami, slunečníky a barevnými čtverci opalovadel

z červeně natřeného dřeva, kde se učívaly studentky.

Dny léta byly horké vody ubývalo a Riviéra

byla mu Cannes, Nizzou a též Saint Tropez,

 

jednou v září v pátek a sobotu na Masarykově okruhu,

kde se jezdila Formule 1,

trénoval na Masserati mnohonásobný vítěz

Francouz z Monte Carla monsieur Louis Chiron,

 

Pavel Skoták v depu závodníkovi směl říkat Bon žůr Msije,

držet a nosit v ruce Chironovu helmu.

Kino Oko v hostinci u Bruknerů po Únoru

hrálo Děti ráje, Nábřeží mlh, Zázraky se dějí jen jednou

a všechny filmy z konce války s Jeanem Maraisem.

A všechny filmy z Gérardem Philipem

 

Prodaná nevěsta

Tolik mladých hezkých lehkých dívek

mají nabarvené rty a nehty

v mozku v srdci nosí ceníky

nečtou knihy ani deníky

drží v rukou dámské časopisy

s módou klepy se tu blbost mísí

také žijí svými mobily

každá se ti oddá na chvíli

co si řekneš s tebou udělají

snaží se až jim vlasy vlají

nebo pramen padá do čela

Jitka Jana Eva Marcela

nevíš jsou to jejich pravá jména?

Veselé a příjemné jak změna

v Praze jsou ty dívky k pronájmu

jako pokoj malba do rámu

auto byt a místo na hřbitově

půjč si krásnou róbu na svatbu

zaplať nezapomeň na platbu

a že nevěsta je půjčená

drahá když zná řeči učená

koupíš ji jak v restauraci oběd

když chceš ty dvě hezké můžeš je mít obě

když se v Praze zešeří

raděj si sněz U labutí večeři

co jsi vypil nemusíš už vracet

jídlo dívku? Vybrat si je práce

aby byla chtivá duše v pokoji

neváhej a vyber obojí…

 

Tammara z Latinské čtvrti v Parc de Montsouris

Poznali jsme se letmo při tanci.

Jmenovala se Tamara.

Navrhl jsem: „Budu tvůj kamarád…“

Mluvila o mužích jako o „kancích“.

 

V Parc de Montsouris jsme poslouchali ptáky z korun stromů.

Vymlouvala se, zdráhala, nechtěla ke mně domů.

„Až budeš matronou, až budeš almarou,

nebudu tě už zvát k sobě domů, Tamaro!“

 

Mezery

„Co děláš?“ – „Dívám se.“

„Na co se díváš? – „Na Smrt.“

„Copak tady je smrt?“

„Je v řeči plné zámlk. Je mezi obrazy,

v těch pauzách bílých zdí.

Divím se každému,

kdo tam Smrt nevidí!“

 

„Jsi blázen. Odejdu.“

„Zůstaň. Něco ti povím:

Je třeba utěsnit…“

„Co?“ – „Ticho mezi slovy

 

a mezi větami!“

„Ale čím? Hudbou? Hlukem?“

„Nikoliv.“ – „Tedy čím?“

„Vírou, láskou a skutkem.“

 

Soud času jde Paříží

Jaroslav Seifert jde s Karlem Tomanem

Paříží; ulice města stala se románem

o dějinách moderního světa

 

Vždyť naše oči se tu setkaly

s úsměvy žen, jež dávno umřely

a mrtvy jsou

 

Nestačí věta,

Že krása umírá

Na tváři světských žen

 

Co v dlažbu tvoje kroky vetkaly?

Kde jsou plány a proč shořely?

I zpěv drtí soud!

 

Vždyť naše oči se tu setkaly

s úsměvy žen, jež dávno umřely

a mrtvy jsou

 

Než slétne sekera

Píseň z revoluce 1793

 

Česnek jez z večera

a cibuli zas ráno!

Proč má mít vystaráno

doktor Smrt, potvora?!

 

Víno a nevěra

potěší… nevídáno;

česnek jez zvečera

a cibuli zas ráno!

 

Přej a bude ti přáno;

než slétne sekera.

Co z citu vyvěrá,

 

je šťastně rozehráno;

česnek jez zvečera

a cibuli zas ráno!