JAN TANCIBUDEK

Píšeme si

Následující řádky budou možná kontroverzní a pocházejí z mých poznatků, načerpaných v období socialismu i dnešního systému – původní akumulace kapitálu. Detail jsem poznal ve své profesi, černém řemesle. Jako zámečník jsem mimo jiné vyráběl ocelové konstrukce. V dílenském výkresu nemůže být nakresleno vše, aby se konstrukce mohla vyrobit. Proto se nějaký prvek musel zvětšit a umístit na výkres jako detail. Nebudu nikoho otravovat technologií a konstrukcí, ale je to dobré pro pochopení toho, co nebo kdo je ten ďábel.

Když se „ďábel“ zachytí v továrně při kontrole, je to dobré. Je hrozné, když se detail přehlédne a pak se musí zajet na stavbu a ten „detail“ tam dodat, přivařit. Třeba plíšky, které drží stropní desky nějakého objektu.

A teď trochu konspirace. Ještě je dobré připomenout, že vědomí je dáno člověku v počitcích. Je to filozofická poučka a také možná detail. A ďáblů kolem nás je. Zase jsou skryti v detailu. Proto máme vědomí. Tak proč nekonáme?

Kdo se pohoršuje, když si najde karlovarský portál a klikne si na ikonku Mapy. Nahledá si cestu po kraji, a zavře. A nevidí, že místo názvu Karlovy Vary je Carlsbad. Všechna jiná jména měst a obcí jsou česky. A nerad bych se dožil, že budeme používat Falknov nebo Eger apod. A mohl bych pokračovat – třeba reklama na auta Škoda v rozhlase. Auto klever nebo Das Auto… Ten německý přízvuk. Vždyť je to detail, že. A německé nápisy nejrůznějších firem? Nedivím se tomu. Přijali jsme více než čtyřicet tisíc zákonů, ale nepodařilo se, jestli se nemýlím, prohlasovat zákon o českém jazyku. A byl navrhován nejednou. Proto máme v Karlových Varech Becherplatz apod.

Také se mi nelíbí, že občané ČR nosí oblečení s reklamou různých cizích firem, bank nebo supermarketů, igelitky nebo jiné předměty. Nemáme české firmy. Už ne. Nebo je to spíš sporadická záležitost. Kdysi řekl jakýsi Havel: „Vlast je nevětraný pelech.“ A cizinci nám tu vlast opravdu vyvětrali. „Jako supi se slétli na ČR, aby zde vyklovali kdejaké zrnko stříbra a zlata.“ (Jan Hus) Jestli nejde o plíživou germanizaci. Protože přibývá-li cizích názvů, o to je méně českých.

Konečně k podstatě, proč píšu tenhle článek. I podstata se skládá z detailů. Ten detail si půjčím ze známého filmu Hříšný tanec. Je to americký film, podle mne jeden z nejlepších. Popisuje se v něm příběh jedné rodiny v době dovolených v nějakém rekreačním středisku. Hraje tam také známý herec, jehož jméno bych napsal asi špatně, tak se tomu vyhnu. Je to detail. Stačí připomenout, že byl dobrý tanečník.

Když šla starší dcera s otcem na večeři, zeptala se. „Tati, když teď padne Vietnam, bude následovat Čína?“ Kdo si toho z diváků všiml? A mnozí viděli ten film mockrát. V rozhlase se ústřední píseň z tohoto filmu občas hraje… Vietnam nepadl, Američané odešli, jako před tím Francouzi. Neslyšel jsem, že by se někdo z imperialistů za obludnost, kterou tam napáchali, omluvil. Znovu a znovu si zkoušeli nové zbraně.

Proč nevyužít nejnovější poznatky vědy a techniky? To není konspirační teorie, ale hořká pravda. A těch dalších rozvrácených „darebáckých zemí“ z důvodu okradení o přírodní bohatství. A ze vzduchu bombardovat „rebely“. Jako v Libyi nebo v Sýrii.

Kdy konečně pochopíme, že věda a technika se musí stát výrobní silou? Podle odhadů by stačilo pracovat jen čtyři hodiny denně k uspokojování lidských potřeb.

A imperialističtí predátoři by se na Čínu rozhodně dostat chtěli. Přes země odtržené od bývalého Sovětského svazu. Ale dnes je Čína největším věřitelem USA.

Iluzí a naivity jsem si zažil už dost. Stejně jsem přesvědčen, že socialismus jednou zvítězí. Tady mě zase napadá jeden citát: „Skutečných účelem socialismu je překonat predátorskou fázi lidského vývoje.“ (Albert Einstein)

Dovolil jsem si čtenáři popsat, jak vnímá imperialismus dělník od černého řemesla. Protože veškerý pohyb na světě je financován z plodů práce. I ten největší miliardář nosí košili ušitou švadlenou, která pracuje třeba v těch budovách, které se zhroutí. Přetížením množstvím šicích strojů. Jak se to stalo někde v Indii nebo v Bangladéši… Ano, je to ďábelské, a to už není detail.