MIROSLAV FLORIAN
Každodenní óda
Ó věci, které nemá nikdo rád
a které všichni tolik potřebujeme,
vodovodní rouro, schody k lékaři,
lavice v kupé,
věci dotýkané chladnými a roztržitými pohledy,
nevím, jak vám mám říci něžná slova,
protože o ně nežádáte,
jako ženy, které nalévají polévku v automatu,
jako muži, kteří k ránu zametají ulice,
jako všichni, co nám ani nestojí za povšimnutí
a o něž se opíráme jako pták o vzduch,
který je všude,
jako dům o zemi, která je všude,
jako život o lásku, která je všude.
Píseň o semaforech
Semafory jsou nejsmutnější v noci,
na křižovatce, kde nic nejezdí,
kde marně nutí netečnému chodci
tři padavčata, svoje souhvězdí.
Chtěly by chránit a mít krapet moci
a blikají si jen tak naplano.
Semafory jsou nejsmutnější v noci,
když hrají na zavřené piano.
Přeskočilo jim. Svítí jako cvoci
a leští asfalt, hlídají svůj břeh.
Semafory jsou nejkrásnější v noci,
když se jim tolik stýská po lidech.
V podvečer
Ne v sedmnácti, ani ve třiceti,
teprve mnohem, mnohem později
chlap doopravdy touží po objetí,
po lásce domovu a naději.
Když nečas na něj dotírá jak ovád
a s dechem pomalu je u konce,
umí se kořit umí poděkovat
třeba jen dívčím vlasům ve sponce.
Jestlipak vědí útloboké višně,
kdo políbil je dlouze očima?
Každá z nich krásná, krásná je až hříšně
jak prorokova dcera Fátima.
Ačkoliv řádně nečetl jsem korán
a nechci konvertovat k islámu,
poprosím, aby vetřeli mi do ran
drobounkou krůpěj svého balzámu.
Ne v sedmnácti, ani ve třiceti,
teprve když je pozdě na hrátky,
člověk jak svátek každý den už světí,
váží si střípku mezi odpadky.
A potleskem a hvízdáním a tichem
si vynucuje další přídavek
na hráči, který dávno před Fibichem
v podvečer bloudil po struníku řek.
Rudoarmejci
Benzínem voněli a trávou,
když tenkrát v květnu přišli sem.
Slavičí deštík nad Vltavou
byl cítit jejich tabákem.
Vzduch třeštil, nabit elektřinou
(ach, ještě kousek toho vzduchu!)
a košatý strom nad krajinou
byl jako oblak po výbuchu.
Benzínem voněli a trávou,
když tudy v květnu táhli s děly.
Mou zem se sponou krve tmavou
jak knihu písní otevřeli.
Po přečtení anonymního dopisu
Nemůžete mi přijít na jméno
velevážený – jenže máte smůlu:
pečlivě, za písmenem písmeno
musel jste vyťukat je na consulu.
I v rohu zamaštěné obálky
dál slaví svět, dál věrně slaví chrpy,
lotos, jímž kvetou dívčí sandálky,
svět lidí, co chtějí žít bez války
a na žerď zdvihli kladiva a srpy.
Jednou provždy
Srdce, ty víš, že tvoje místo je nalevo,
neopustíš je, dokud budu dýchat,
a ani potom,
ženeš se bez odpočinku
s těžkým praporem krve
a voláš na mne, když se opožďuji,
horoucně mě nutíš držet tvé tempo.
Padá a padá proděravělé listí,
ale ty běžíš,
setba přezimuje ve svých zemljankách,
ale ty kveteš
nepokořitelným snem stamiliónů, okvětními plátky
z not Internacionály!
Second hand
V kaňonech pražských po úspěchu touží
letité rifle, vesty, kamaše,
co dosloužily
za velikou louží
nebo pár kilometrů od Aše.
Nestárnoucí a osvědčený dirndl
se u nás rovněž brzo uplatní.
Že fýrer prohrál válku?
To je švindl,
prohrál ji Koněv a ti ostatní.
Ať sebevíc se pachtí návrháři,
nic proti nové vlně nezmohou:
kapitalismus
s jaguáří tváří
mává už málem celou oblohou.
Jen mlze padající do proluky
nehrozí trest, když zatne tiše pěst.
Slyšme však zprávu,
zprávu z druhé ruky -
ačkoli mají pomačkané puky,
kaštany právě rozhodly se kvést.
Dívce, která mi poslala své básně
Nic kloudného Vám asi neporadím,
do škarpy házím skřipec kritický.
Na zádech křížků víc než Vrchlický,
chci mlčky žehnat, setkám-li se s mládím.
Kámen a spěž se jednou provždycky
nebesům zaslíbily v katedrále;
předjaří nikdy není dokonalé,
haleká si co nejdál od klícky.
Žádáte po mně moudré resumé,
žádáte po mně prostopravdu holou.
Zvichřené třešně voní jenom smolou,
žhavě však cítí, že jim věříme,
že jsme dva štěpy v dlouhém stromořadí,
srdcovko moje s lesklou kšticí hadí…