KAREL SÝS
Oldřich Hostaša je součástí básnického mládí naší generace. Objevoval se na tehdy hojných setkáních mladých i nejmladších kandidátů básnické existence. Vždy dokonale oblečený, usměvavý a sebevědomý. Poezii miloval až nadbytečně, lze-li to tak říci. Nejenže napsal sonet, ale hned věnec sonetů, formu, o které jsme ani tenkrát moc nevěděli a dnes myslím patří mezi zapomenutá tajemství básnického řemesla.
Nyní mi tedy Oldřich přinesl svou sbírku CHVĚNÍ ČASU s tím, že požaduje „přísnou recenzi“.
Knížka je vázaná, s barevnou obálkou a černobílými fotografiemi Františka Tylšara. Vydalo ji nakladatelství Nová Forma v Týně nad Vltavou, ve městě, jež pod jménem Vltavín proslavil jiný básník – Karel Dewetter. To bylo ovšem dávno, za časů Malého čtenáře, na jehož stranách jsem hltal Dewetterův román na pokračování Drahokam z hvězd. Psáno ovšem s hvězd.
Pokud mne paměť neklame, toto vltavotýnské nakladatelství pečuje o další básnické debutanty, což je už samo o sobě na medaili!
Oldřich po mně chce, abych byl přísný, a to já opravdu nemůžu. Neříkám, že knížka je špatná, naprosto ne. Není ani vynikající. Prostě je, je na světě a povzbuzuje ostatní – méně i více nadané – k chuti psát verše.
Ostatně posuďte sami:
Hřívu koně Svatého Václava
zlobí vítr,
slunečná paní
zlatí kopule Národního muzea,
Svatý Václav se usmál,
sestoupil z koně,
pomalu jde k Můstku,
jen se diví,
tohle není rodný jazyk.
Zasmušile nasedl do sedla
a jeho mysl bloudí staletími.
Kde jsi má země,
můj národe?
Praha mlčí,
jen krev cizích měst proudí jí žilami.
A na jeho tváři je slza,
slza smutku.
Dobrý den Praho,
dobrý den, Svatý Václave!!
Co myslíte, máme tolik básníků, kteří se ještě berou za češtinu? Za Prahu? Za poezii?