JAN TANCIBUDEK

Píšeme si

Skutečně podivný nadpis článku. Ale vše souvisí se vším. To občas připomenou i ti, co vystudovali marxismus, ale nehlásí se k tomu. Podle mne jde ale o významnou souvislost.

Na podzim loňského roku jsem zvednul z rumiště šneka a zjistil, že má schránku jakoby zalitou nějakou sklovitou zátkou. Prostě „zavřené dveře“, asi za účelem přežít zimní období. Napadlo mě vzít jej do tepla dílny, kde pracuji a zkoumat ho. Dal jsem ho do kyblíku a zakryl igelitovou puklicí s trochou přístupu vzduchu. Dva měsíce nic. V listopadu to přišlo. Zátka byla mimo ulitu. Teplota a změna prostředí měla zřejmě rozhodující vliv na chování šneka. Asi jako na každý živý i neživý předmět. Za několik dní se dal šnek do pohybu a instinkt jej nasměroval k okraji kyblíku. Nezávisle na vědomí. Šel za světlem, tam viděl únik z vězení. Opět nezávisle na vědomí. Ani ho podle mého názoru nevedla nějaká božská síla. A to je důkaz, že šlo o zákonitý pohyb hmoty v prostoru a čase. Šnek utíkal za svobodou. Několikrát jsem ho vrátil na dno, aby mi neutekl a mohl jsem pokračovat ve zkoumání v průběhu vegetačního období. To jsem mu násilím přerušil. Aby se to povedlo, musel jsem mu dát také jídlo a trochu vždy pokropit vodou…

Ani církev z nebe nic nemůže seslat. Ale seslal jí to parlament České republiky. Církevní restituce prošly v poslanecké sněmovně jedním hlasem navíc. Za pomoci poslance Pekárka obviněného z podvodu… Dnes slýchám, že stát nemá dost pozemků pro „návrat“ církvi. Ale co by chtěla? Pokračovat v šíření temna, jak to bylo zobrazeno třeba ve filmu Kladivo na čarodějnice? Sama církev se nikdy nepodílela na výrobě a nepřispěla ničím, co by pozvedlo ekonomické ukazatele. Kdo nepracuje ať… Ale to už jsem u Jana Želivského. Podle katolické církve nejzuřivějšího kazatele. A téměř vždy žehnala církev zbraním. Když jsem použil tvrzení, že jde o pohyb hmoty v prostoru a čase, tak si dovolím připomenout, že hmotu geniálně definoval ten, kterému se strhávají sochy nejen na Ukrajině.

22. dubna měl 145. výročí narození. A čtenář mi snad odpustí, když si ji dovolím konkrétně popsat. Hmota – je filozofická kategorie k označení objektivní reality, která je našimi vjemy vnímaná, fotografovaná a kopírovaná a existuje nezávisle na nich. A tím Lenin navždy vyloučil nadpřirozenou sílu a způsobil převrat v dějinách filozofie.

Tím chci říct, že vše kolem nás se děje na základě nejobecnějších zákonitostí. Proto už nám nemají církve nic nového nabídnout. Ale po převratu využily všech bělobrádků, aby svůj vliv vnutily společnosti. Říkali tomu – klidná síla. A i „jejich“ klidná síla je způsobena pohybem hmoty…

V dobách popřevratového zmatku si církev vytvořila ty nejlepší podmínky. I za vlády ČSSD. A tak máme církevní školy, charity a jiné organizace, které využívají situace. V různých pořadech v ČT jako Křesťanský magazín, Sváteční slovo nebo Cesty víry šikovně „promlouvají“ k lidem. Mají i svůj televizní vysílač. A o Vánocích a Velikonocích je na obrazovce církevních kádrů nebo řečeno slovy Jana Husa – papeženců, plno… Ne že by bylo Desatero špatné, nebo učení o vztahu člověka k člověku. Ale to by se tím musely církve řídit, zejména katolická. Ale k tomu majetek, pole, lesy, louky a jiné pozemky nepotřebují. Každoroční poselství papežů „Městu a světu“ za posledních více než sto let nepadlo na úrodnou půdu. To bychom měli mír už v roce 1966, jak zpívala Pavlína Filipovská. Ta by ale brala v ČR základnu NATO…

To už jsem ale asi zašel příliš daleko. Ale jak je vidět – opravdu vše souvisí se vším. Tak i živočich, kterého jsem použil za příklad, boří učení o zázracích a nadpřirozených silách. Jinými slovy – kácení idealistického stvoření světa je neodvratné. I semínko pampelišky po odkvětu, které nám letí okolo ucha, se pohybuje vlivem nejobecnějších zákonitostí. Stejně tak na podzim padající list nechává za sebou pupen, který přinese nový list na jaře. I když to není hned vidět. Nezávisle na našem…

Jak řekl Mistr Jan: „Stůjte vždy za poznanou pravdou a braňte ji až do smrti, nenechte se od ní nikdy odstrašiti.“

Ale zpátky k restitucím církevního majetku. Spíš je na pořadu dne restituce ekonomické základny. Dát lidem továrny, které jim privatizace zničila. Třeba jen závod ŠKODA Ostrov nebo POLDI Kladno. Také OP Prostějov. Tam pracovaly tisíce lidí. Co bylo ukradeno, musí se vrátit. Už je absurdní, že jsme „našli“ 500 milionů na vzorovou opravu kláštera v Teplé. Já bych chtěl najít 500 milionů na vzorovou opravu právě závodu ŠKODA Ostrov, kde se vyráběly trolejbusy nejen pro světové metropole. A připomenu, že na Krymu je nejdelší trolejbusová dráha na světě…

Takže už to není jen šnečí filozofie, ale politická ekonomie. Nebo ekonomická politika? Co kdyby nám ČT poskytovala také nějaký vzdělávací pořad o tom hospodaření. A nepodávala nám jen zástupné problémy z bulváru.

JAN TANCIBUDEK, Hroznětín