IVO FENCL

Ještě než byly otevřeny tehdy na světě nejvyšší mrakodrapy Světového obchodního centra, mezi jejich střechami chodil po laně francouzský artista Philippe Petit; letos mu bylo 66 let.

Protizákonný kousek, ale bohužel jej 7. 8. 1974 nenafilmoval. Dochovaly se fotografie a legendy. Jak se zdá, šel pološílený hazardér tam a zpátky snad pětkrát, na lano si mj. lehl atd. Policie ho zatkla, byl souzen a musel výkon zopakovat zadarmo pro děti, ale nízko nad zemí. Po demolici Dvojčat získal už tak fascinující čin gloriolu; roku 2002 vyšla další Petitova kniha To Reach the Clouds; roku 2009 vznikl působivý dokument (ne první) a momentálně žije provazochodec také za dolary z ryze hraného velkofilmu THE WALK.

Sběhlo se ale tenkrát opravdu vše, jak předestírá režisér Robert Zemeckis (Forrest Gump)? Samozřejmě ne. Už britský Man on Wire (Oscar za dokument) se od reality odchýlil. Anebo snad věříte, že nebyl žádný strážný v budovách podplacen? Šest let starý film přesto působí důvěryhodněji než aktuálně uhlazená pohádka. Z ní vypadlo, že byl Petit i zloděj, a postrádáme vítr. Ano, vítr. Ještě v dokumentu jím je mohutně strašeno; jeho děsivé hvízdání v 110. patře mi už nevypláchnou z uší. Ale povětrnost nehrála jen roli, byl to merit. Petit sledoval předpovědi, po laně musel za bezvětří, i kdyby ne úplného. To teď chybí. Snad měli v Hollywoodu za to, že by toho bylo i s vichry skučícími na nervové soustavy moc? Ale kosmetickou operaci prodělal i milostný vztah. Dokument zmiňuje, že měl Petit po přechodech sex s náhodně potkanou svědkyní svého výkonu. Přiznává, že se jako „slavný“ hned zbavil partnerky, co při něm léta oddaně stála, ale i kumpánů, ne-li kamarádů. Podle Zemeckise naopak opouští ona jeho, když „si splnil sen“, ale celý vztah je americky idealizován již od sbližování páru v Paříži.

Přesto film předvádí cosi, co jsme „neviděli“, jak tvrdí slogan, a obzvlášť druhá hodina ukradne dech od úst. Bezchybný Joseph Gordon-Levitt (i filmy Počátek, Temný rytíř povstal či Lincoln) je po nadlidském výkonu očekáván policajty na obou vršcích mrakodrapů a vyvede chlapáky z míry. Otočka, štráduje po laně dál. A znovu. Šílenec? Ač se tak jednou před společníky označí sám, působí víc dojmem muže „cele posedlého rovnováhou“. Oproti reálnému Petitovi z dokumentu nevykazuje rysy narušené osobnosti, pokud odmyslíte fanatismus. Na rozdíl od filmu Man on Wire scénář pracuje s leitmotivy a jedním jsou „poslední tři metry“. Jak hrdinovi odhalí mentor „Papa Rudy“ (skvělý Ben Kingsley), většina zřítivších se chodců po lanech spadla na posledních třech metrech. Stane se to i Petitovi? Zjistěte už sami. Dvojčatům se měl přihodit děsnější pád, ale to film kóduje cudně. Po vítězství Petit získal doživotní volnou vstupenku na vrchol a místo data platnosti tam stojí dodnes „navždy“.

Od hektických dnů Lloydova trháku O patro výš, v němž klaun zatěžuje rafičku, nevznikla podobná podívaná. Ve 3D ukazuje navíc Petitův nezákonný přechod mezi věžemi Chrámu Matky Boží v Paříži (1971). Provazolezci celého světa dnes nepochybují, že mají Petitovy skutky smysl nejen pro jeho ego a peněženku. Ale jaký je ten smysl, to takhle od stolu nerozluštím.