Několikadenní kampaň o čtenářské nedostatečnosti českých dětí, rozpoutanou před časem Mladou frontou Dnes, by bylo možno obejít jako všechny kampaně, které spolu se skandály nepředstavují víc než limitovanou službu občanstvu. Navíc jde-li o celosvětový problém funkční negramotnosti, avizovaný už před čtyřiceti léty s ponurou jasnozřivostí Marshallem McLuhanem jako postupný rozklad a konečný úpadek Gutenbergovy galaxie. Že jde o globální problém světa nám nemůže být útěchou, vždyť jde o české děti, tedy o naše. A tyhle děti budou vyrůstat v systému, jehož ekonomika proměnila vše ve zboží, tedy i knihy, v systému, kdy kritériem úspěchu je výhradně zisk. Konečně i samo dítě se stává předmětem kalkulu, jak dokazuje úbytek populace, nejhrozivější za uplynulých dvě stě let. Přibylo psů! Dialog rodič - dítě je tak zástupně nahrazen monologem občan - pes, neboť ať se nám to líbí nebo ne, komunikací přesvědčujeme o své existenci. Pes vyjde levněji; neprochází obdobím vzdoru, je loajální a když chce někoho pokousat, napadne cizího. Psa se zbavíte naráz, dítěte výjimečně, takhle po vleklém týrání možná, a to se ještě vystavujete trestnímu postihu.
Pokračovat za tohoto stavu v hledání odpovědi na téma vyjádřené nadpisem by se mohlo jevit jako zbytečný luxus, když už ne k smíchu. Nicméně pokusím se: případné riziko pýchy z nepovolanosti ať vyloučí fakt, že jsem jako učitel za osmatřicet let prošel všemi stupni školské soustavy, že mě tahle kouzelná profese ani po létech nezbavila údivu, a to je myslím nejvyšší čas začít radit druhým, když už jste nedokázali poradit sami sobě.
Vyjdeme-li tedy z rodiny, kde dítě zvítězilo nad čtvernožcem a kde nebylo sudičkami předurčeno k dráze profesionálního sportovce, modelky, zpěvačky nebo baviče, zjistíme čtenářské předpoklady kolem tří let, kdy se poprvé objevuje schopnost poznání některých písmen v souvislosti s citovou vazbou (máma, Davídek). Rozvíjení lingvistických univerzálií se děje nejúčinněji hrou, což nejlépe dokládá autorská pohádka Jiřího Kahouna - Kocourek a písmenka z knížky Pískací kornoutek.
Z četných besed , které jsem s dětmi předškolního věku uskutečnil v souvislosti s vydáním vyprávěnek Pojď si hrát, měsíci, mohu doložit, že hra s písmenky (jenom zdánlivě vypadají jako nemluvy) představuje nejen pojmenování známého světa (měsíc, hračka, zvířátko), ale vytváří prvotní "organizaci dětské mysli". Tu lze v následujících letech podpořit regionální pověstí. Že knížku měsíčních pohádek vlídně přivítal sám Zdeněk Heřman na stránkách Zlatého máje neuvádím kvůli sebechvále, ale jako memento. Tento časopis o dětské literatuře a umění, dědictví s téměř půlstoletou tradicí, už neexistuje. Zlikvidován neviditelnou rukou trhu, na niž nelze podat trestní oznámení.
Zní oprávněně stesky knihovníků, že mladí čtenáři neznají žádné spisovatele. Nejsou! Snad na hrstku statečných, skromně poschovávaných za bariérou nízkotirážních titulů. S těmi nemůžete vyrukovat na Harry Pottera, stařešinu Tolkiena nevyjímaje. Ty asi nebudou patřit k pilířům dětské prózy, jako patřívala Říhova Honzíkova cesta, kterou už přepsali k obrazu doby. Nyní má přijít na řadu krteček...
Pověst jako žánr lidové vypravěčské prózy splňuje nároky na pokračující hru s písmenky, tentokrát v oblasti mýtu. Desetiletý čtenář už překročil hranici bytu i domu, který lze pojmenovat domovem, objevitelskou se stává cesta do školy, zájmová činnost, výlety. Ale návraty přes punc samozřejmosti v sobě skrývají hlubinu jistoty a tu je dobré vědět, že zde před námi pobývali jiní, minulá pokolení se svými tužbami, žalostmi a nadějemi. Archetyp mýtu sahá až na dřeň; v jeho průhledu se objevitelské tendence (Hora Říp, Založení Prahy) mění v příběhy ochranitelské, ne-li existenciální (Bruncvík, Blaničtí rytíři). Bezpečí života, ale i jeho nástrahy, bída a uzurpátorské snahy vetřelců tvoří vzácnou symbiózu mezi typologií pověstí národních a regionálních. Důkazem může být text o rybníčku Kukátko, na jehož dně se ukrývají malá dvířka. Když je prošlápne noha nepřátelského koně, vyleje se voda všech moří a nepřátelé zahynou. Poetika v tomto případě vítězí nad naivitou, že by mohli zahynout všichni, a cílí k finálnímu poznání: je dobře, když neubývá těch, co jsou ochotni pohledem do Kukátka potvrdit existenci malých dvířek. Nezvratnost citového prožitku přímo volá po opakovaném čtení, po čtení nahlas a po písemném záznamu s ilustrací, dejte na mě, vím o čem mluvím.Před třiceti lety jsem připravil soubor regionálních pověstí, jen tak pro radost sobě a druhým, a třebaže jsem je interně využíval při vyučování, knižní podobu spatřily až z kraje devadesátých let.
Jako nelze vědění ztotožňovat bez výhrad s tvorbou, nelze z mechanické znalosti písmen (znaků) usuzovat na porozumění a na prožitek už vůbec ne. Základem porozumění je předporozumění, podle H. G. Gadamera akt tzv. splývání horizontů, kdy se recepientův horizont pochopení překříží se zkušeností tvůrce nebo výsledným artefaktem slovesného díla. Vulgarizující tendence typu Goethe byl milovníkem červeného vína, jemuž i já holduji, tedy hurá na Fausta, lze v zárodku eliminovat obecnou zkušeností několika dominantních témat. Vývoj dětského hrdiny na ploše povídkového žánru od okamžiku, kdy se začala vyžadovat originalita syžetu, nejpozději však s přelomem 19. a 20. století, umožní představit poetiku autorů z různých zeměpásů (kupř. J. K. Šlejhar - Srna, A. P. Čechov - Vaňka, Saki - Sredni Vaštar, B. Harte - Vyhnanci z Trinidadu...). Finální povídka W. Boyda ze současnosti - Zabíjení ještěrek - může odpovědět na otázku, co všechno o sobě víme a zda ještě existuje něco, co bychom o sobě radši vědět neměli. Využití instrumentálních dovedností jako jsou zámlky, odbočky, podtextové konfrontace, řeč postav a jejich psychologie mohou poskytnout důkaz o erudici a možnostech autora (Maupassant popřával sluchu přednáškám psychiatra Charcota o patologických jevech osobnosti jako jsou hysterie a afázie, Čechovova povídka - analýza - vycházela ze zkušeností lékaře, potřebu zápletky neuznával S. Anderson, zdrženlivě se k ní staví i nejuznávanější autor komerce S. King).
Úskalí schematické sterility, kdy se učí o literatuře, nikoli literatura literaturou, se lze vyhnout blokem Lásky manželské. Tady v návaznosti na francouzský naturalismus můžeme využít národní literatury italské k demonstraci verismu, který je ostatně italským vynálezem. Na principu manželského trojúhelníku buduje svou povídku Bambula Giovani Verga, plochou, šedivou substanci lidových mouder a nudné autorské řeči. Prozaik Verga musí mít všechno pod kontrolou, neboť nedůvěřuje dalším postavám, jejichž psychiku nezná, ne jako jeho pokračovatel Luigi Piranddelo, který totožné téma traktuje prostřednictvím dialogů jako dramatickou výseč odlišných charakterů v povídce Pravda. Doplníme-li k iluzorní celistvosti drobné prózy G. Deleddové a odlidštěná schémata Moraviova neorealismu až k Buzzatimu, můžeme si být jisti zájmem, mocným hybatelem takové činnosti jako je četba. A četba je práce. Setsakra náročná a odpovědná práce. Její výsledek proto nemůže zpochybnit případný rezultát examinátora: Byl bych ochoten odpustit vám, že jste nic nečetl(a) od Reynka, Demla a Zahradníčka, ale že nedokážete definovat expresionismus, to vám neodpustím...
O trojím přístupu k životu promlouvá francouzský náboženský myslitel Pierre Teilhard de Chardin, třetí četby se dovolává Milan Machovec ve své knize Filozofie tváří v tvář zániku. Není to povzbudivé čtení. Ale není to čtení bez naděje. Zatímco první četba čehokoli (zábava, únik před těžkostmi a strachem, hlubší porozumění světu) představuje pouhé zprostředkování informací, teprve při druhém čtení se začíná rozvíjet myšlení o kontrastním charakteru postav, dochází k formování kritického stanoviska k autorovi, text je srovnáván s poznatky odjinud, ale až třetí četba umožní zrod sebekritických úvah o vlastním životě, objevuje se vlastní tvořivost s obrazem člověka v celé podmanivosti, složitosti a kráse.
"Kdo nedovede do knihy včíst veškerou osobní bolest, úzkost, malomoc a naději, tomu není nic platné, ani kdyby celá desetiletí proseděl nad knihami," shrnuje filozof Milan Machovec.
Stesky na nedostatek času neobstojí tváří v tvář době strávené u obrazovek, odkud vybuchují gejzíry smíchu, aby nás přesvědčily, že svět je lunapark zábavy , to je to soukromé lidské štěstí, které v zárodku potlačí pochybnosti, že by opravdové lidské štěstí mohlo spočívat jinde. Takto zpracovaný materiál je snáze manipulovatelný, kdo by se za tohoto stavu zajímal o obraz rozpolceného světa, a kdyby přece, o zbytek myšlení se postará reklama, jenom si zkuste vypnout obrazovku, své vykonají billboardy a věčně napěchované poštovní schránky s návody, co jíst, do čeho se oblékat a v čem vyprat a taky že fitcentra jsou spolehlivou zárukou nesmrtelnosti...
Ukázky uvedených modelů, ale i dalších (kupř. Stárnutí - B. Malamud, Ch. East) lze na středních školách realizovat formou volitelných seminářů. Zatímco pro některé absolventy budou představovat příjemnou osvětu, ostatní se zájmem o humanitní obory získají předporozumění pro případné studium na vysoké škole. S jistotou však bude učiněno zadost zákonu dialektiky o přechodu kvantity v kvalitu.
Za tohoto stavu si jako praktik sázející na vklad osobní odpovědnosti nemohu odpustit ono příslovečné - mělo by se - neboť překračuje možnosti individua a spadá do sféry vládnoucího establishmentu, jehož převodovou pákou zůstává administrativa školství. Předně: pedagogické fakulty jako majoritní vychovatel učitelského dorostu by se měly vedle klasických disciplín literární vědy (historie, teorie, kritika) zaměřit na metodologii dětské literatury a na obory komunikativní jako jsou dramatická výchova, umělecký přednes a stále ještě nedoceněné tvůrčí psaní. A to je všechno!
Prozaik, publicista a literární kritik František Skorunka ví dobře, o čem píše. O letité zkušenosti vysokoškolského učitele se chtěl podělit se čtenáři MF Dnes. Byl však v rubrice Hyde Park odmítnut Martinem Komárkem, vedoucím oddělení komentátorů.
Už Jaroslav Seifert věděl, že v Hyde Parku občas prší, což může ohrozit případnou schůzku s anglickou královnou. Naštěstí nemohl vědět, že v mladofrontovním Hyde Parku panuje temno předpojatosti, ignorance a diskriminace tolik známé těm, jejichž publikační možnosti se zadřely na polistopadovém sametu.
Autor: František Skorunka
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |