Archivy se otvírají. Pět desetiletí uzamčené dokumenty jsou nyní volně dostupné. Kdyby snad někdo měl zájem. Od konce největší války už přece uplynulo padesát let plus dalších deset. Ale koho právě toto období právě dnes zajímá? Zdá se, že si vystačíme současným zaujetím neustálým škatulkováním a nálepkováním. Kdo se kam řadí, kdo, kde, kdy a s kým co učinil, neučinil, podepsal či nepodepsal.
Přitom válečné memento se nevyznačuje jen leskem zbraní na obou stranách. Je to i bída, docela obyčejná malá lidská ubohost. Pravda, protektorát přezdili Češi, ty "smějící se bestie" na "protentokrát", ale kdo tehdy v dočasnost opravdu věřil? A kdo všechno našel odhodlání této myšlence, v kontextu doby tak nebezpečné, něco dokonce obětovat?
Žádná doba nebývá přeplněná hrdiny, to si jen z odstupu času možná sami namlouváme. Společenství, které naopak na daném režimu plně profituje, bývá také omezeno šíří a hloubkou krmné nádoby. Jistě, že mezi těmito dvěma krajnostmi bývá jaksi zákonitě daleko nejpočetnější takzvaná šedá zóna.
Ale co počít, když zběsilý válečný štětec šedou vůbec neuznává a maluje rovnou černou? Nevidět? Přemalovat? Nehlásit se k té ostudě, která dodatečně zasahuje nás všechny možná víc, než jsme zatím ochotni přijmout?
"Slovutný pane státní prezidente," začíná jeden z dopisů, odpočívajících dosud v archivu ministerstva vnitra. Je adresován Emilu Háchovi s datem 18. června 1942, tedy v období po atentátu na Heydricha. Podepsána je pod ním Národní rada česká. Osm dní po Lidicích ujišťují signatáři prezidenta o své naprosté poslušnosti. Ubezpečují, že musí "převzaté povinnosti svědomitě konati a že Říše je oprávněna to od nás bezpodmínečně požadovati a že může porušení závazku tohoto postihnouti nejvyššími tresty."
Dopis je rezolucí ze shromáždění, které uspořádala tehdejší vrcholná česká kulturní instituce - Národní rada česká v Praze. Odsouzení atentátu a projevy psí oddanosti podepsali představitelé vědeckých a kulturních institucí - České akademie technické (J. Petřík), České akademie věd a umění (Josef Šusta), Dělnické akademie (František Both), Jednoty umělců výtvarných (Jan Zázvorka - bohužel otec paní Stelly), Pěvecké obce české (František Krofta), Spolku výtvarných umělců Mánes (Frágner)...
Následovaly další instituce, další jména. Aby toho nebylo málo, využily vzdálenější spolky možnost připojit se k manifestačnímu projevu písemnou cestou. Jedním z mnoha byl například Český čtenářský spolek v Brně.
Koho to dnes zajímá? Má smysl otvírat Pandořiny skříňky? Přepírat dávno zapomenuté prádlo v době, která ani nestačí měnit vlastní potřísněné rukavičky? Snad tedy - jako memento. Předběžné varování před věkovitou ostudou. Může vyplynout i ze zdánlivě zasunutého činu-nečinu, podpisu-nepodpisu.
Autor: Taťána Kuxová
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |