Kdo by si pomyslel, že blábolit o politice a ideologii v kuchařské knize nelze, vyvede ho z omylu Pavel Martin v České vánoční kuchařce (vydalo nakladatelství Akcent v Třebíči). Na obálce spokojeně kráčejí zasněženým městečkem Mikuláš, anděl a čert, až dokráčejí na stránku 65, kde se dočtou toto:
"Protože život před nás klade všelijaké překážky, může se docela snadno stát - neříkejte nikdy ne! - že se dostaneme do vybrané společnosti, kde nám budou nabídnuti šneci v lákavé úpravě... Pokud je vše, jak má být, pak před vámi na stole spočívá masový talíř, nad ním je mísa s důlky, v nichž leží hlemýždí ulity se zapečenou lahůdkou, po levé straně talíře najdete zvláštní kleště a po pravé malou vidličku. Stále nemáte důvod k obavám, či dokonce panice. Mohu vás ubezpečit, že v dobách rozvinutého socialismu, kdy vše vybrané ve stolování i podávání pokrmů bylo ostře odsuzováno a odmítáno jako projev buržoazních choutek, považovali dokonce i někteří profesionální číšníci (kdo by je to však tehdy oficiálně naučil?!) kleště na hlemýždě, které v některých podnicích zůstaly jako památka lepších časů, za osobitý nástroj k podávání kostek cukru. Znalec, zakuklený buržoust či kapitalista, se pak při podávání kávy nebo čaje tiše podivoval."
Musím uznat, že pan Martin má pravdu. Když jsme před rokem 1989 vyjeli třeba do Paříže, při recepci v Elysejském paláci nám číšnici vskutku bezchybně poradili, jak hlemýždě (převážně české) z mísy vybírat. Ovšem v podhradí jsme příliš husté hemžení pečených šneků nepozorovali.
Konzumovat hlemýždě, stejně jako krocany (přiletěli z USA!), žabí stehýnka (Zelení!), humry (bělogvardějci!), kaviár (samoděržaví!), husy (šoulet!), kuřata (kromě bojlerů) a podobné delikatesy bolševik zakázal.
Zato dnes je radost sledovat, jak nezaměstnaní poté, co vyjdou z Úřadu práce, pospíchají do nejbližší restaurace, aby do sebe znalecky a s bezchybnou kleštičkovou technikou naházeli celé tucty zapečených plžů.
Autor: Karel Sýs
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |