Milan Uhde, v posledních letech hlavně pamětník, při úmrtí Ludvíka Kundery zavzpomínal na něho v MfD, jak se v nekrologu sluší: podle úsloví o mrtvých jen dobré. Ale protože jen dobré mu bylo zřejmě málo, napsal o tom, co na zesnulém má za nejlepší, a své vzpomínání nazval Zachránil mě před bolševickými pověrami. Nepíše, kdy ho Ludvík Kundera zachránil, ale z nekrologu to lze lehce vyčíst. Ludvík Kundera ho okouzlil už při prvním setkání, na které si Uhde vzpomíná „velmi přesně“: bylo to „v roce l952 v zasedačce brněnské pobočky Svazu spisovatelů,“ kam „básník přišel v dlouhém koženém plášti“ a ke členu školního literárního kroužku se „choval přátelsky“. Uhde pak vzpomíná, že se mu „záhy stal nevyčerpatelným zdrojem poznání moderní a české a světové literatury“, a přestože Uhde „jako horlivý svazák budil v některých brněnských spisovatelích obavy, že se před ním „nedá o některých věcech upřímně mluvit“, Ludvík Kundera mu nejen otevřel svou rozsáhlou knihovnu, ale ač ho „oficiálně nikdy neučil“, byl z těch, kdo mu dali školu, která ho potom „chránila od nejhorších bludů a pověr prosazovaných oficiálním školstvím“.
Jak je ten život složitý: 25. června zrovna toho roku 1952, kdy si Ludvík Kundera získal sympatie horlivého svazáka a nebál se před ním mluvit upřímně, Čestmír Jeřábek si do svého dobře utajeného deníku (vyšel až v devadesátých letech pod názvem V zajetí stalinismu) zapsal:
„Telefonoval mi tajemník Pobočky Svazu spisovatelů Ludvík Kundera. Zdali bych se prý nezajímal o vstupenky na soudní proces s ´bývalým spisovatelem´ Václavem Prokůpkem a spol., který bude zahájen v Brně 2. července. S díky jsem odmítl.“
Není důvodu nevěřit nikomu ze ctěných pamětníků a není toho ani třeba. Proč by brněnský tajemník Svazu spisovatelů, distributor lístků na proces „s Prokůpkem a spol.“ neměl být upřímný k horlivému svazákovi?
Ale je tu menší záhada: i když se Ludvík Kundera pustil do zachraňování nadaného svazáka od „nejhorších bludů“ a „před bolševickými pověrami“ už „záhy“ po tom, co s ním mluvil poprvé, dá se pochopit, že v příštím roce 1953 Uhde napsal a uveřejnil ke smrti Klementa Gottwalda jistěže upřímnou báseň; zachraňování ještě nemělo úspěch. Ale divné podivné je, že až dlouho předlouho poté, v květnu 1961 psal Uhde v Hostu do domu, jehož byl už i redaktorem, na okraj montáže veršů českých básníků vyznávajících se z láskyplné oddanosti Komunistické straně (montáž byla nazvána „Jsem-li však synem orla a komunistické strany...): „Spojení většiny českých básníků a spisovatelů se stranou od jejího vzniku je ke cti jejich lidskému i uměleckému profilu. (...) Původní básnická gesta, manifestující ochotu zemřít na barikádě, byla naplněna a učiněna tělem a krví ve skutečném zápase, který strana vybojovala: proti prohnilé a neživotné buržoazní demokracii, proti nacistické odrůdě imperialismu a proti všem, kdo se pokoušeli vrátit po osvobození vývoj do starých mezi.“
To ještě ani tehdy nebyl Milan Uhde zachráněn před bolševickými pověrami? Anebo ztotožnění básníků s bojem proti „prohnilé buržoazní demokracii“ a těm, kdo se „po osvobození pokoušeli vrátit vývoj zpátky“ (a byli za to odsuzováni v procesech, o účast na nichž se pečovalo), měl Uhde stále za hodné chvály, úcty a obdivu?
Život byl a je složitý. A někdy bývá nejen složitý, ale i dlouhý; a paměť krátká.
M. B.
Autor: MILAN BLAHYNKA
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |