Buďte skromní, tiší, trpěliví… těchto pár slov mne provází od chvíle, kdy jsem je letos uslyšela. Ne proto, že bych se jimi chtěla řídit. Na to je moje povaha, celkové založení a smýšlení až příliš odlišné. Jak jsem k těmto slovům přišla? V neděli dopoledne většinou, pokud jsme doma, chystám něco k obědu. A k této činnosti mám jako vždy naladěn ČR II. Po raním bloku k dobrému ránu a zprávách následuje vysílání nedělní bohoslužby, pokaždé jiné církve, jiných církevních hodnostářů, farářů, zkrátka, řečeno odborně, služebníků božích. Většinou tato bohulibá kázání, pění a modlení vypínám, ale někdy mi to nedá a jsem zvědavá na společensko- politicko- ekonomické komentáře a psychologické sondy do duše i z této strany barikády. A také se většinou nestačím divit názorům, doporučením a komentářům, které z úst kazatelů plynou. Jako za starých časů středověku, kdy tmářství bylo osvícenou metodou, jak působit velmi promyšleně na prostý lid. O to zrůdnější je, že ti, kdo kázali vodu, pili víno, ti kdo kázali o půstu, se postili málokdy. Že ti, kdo svým učením drželi lid v nevědomosti, sami až příliš dobře věděli, jak se to vlastně s tím „nejvyšším“ má. Otázky víc než dobré existence, to je oč tu běželo a běží především. Současná kázání při nedělních bohoslužbách si nikterak nezadají s těmi názory z dob dávno minulých. A prostý lid se kaje, pěje, vzývá Boha a prosí o příznivější osud. Zajímavé je, že prosby v drtivé většině nejsou vyslyšeny. Že jsou mezi námi stále lidé bez práce, nemocní, okrádaní, postihovaní záplavami a jinými pohromami, řeší své starosti a problémy a musí spoléhat v nouzi (ať existenční, fyzické, či duševní) jen a jen na sebe a své nejbližší. Upínání se k Bohu je jen utěšuje, odvádí od faktu a nutnosti řešit dané věci v reálu. I do naší země, rovněž postižené krizí a velkými vnitřními problémy, přijede letos sama hlava církve svaté. Copak se asi dozvíme, čím nás ve svém kázání nakrmí, jaké rozhřešení dostaneme? Možná, že i část projevu k velkému obdivu přítomných oveček zazní velice lámanou češtinou. O kolik levnější chléb vezdejší, díky papežovým úsměvům, budeme jíst? Už vidím, jak se bude natřásat ve svém svatém, zlatém, a blyštivém rouchu svatý otec na podzim v Brandýse na Labem. Jen jsem se zasmála zprávě, jak kvůli této návštěvě rychle opravují v místím okrsku silnice, aby svatý otec nekodrcal po výmolech. Že by zase nastoupila tradice „Potěmkinových vesnic“? Inu, jak říkám, vracíme se hluboko do minulosti. Nahoře huj, vespod fuj!
Když už jsem se zastavila u církve, vrátím se ještě do června a připomenu v krátkosti dvě výročí: věrozvěstů Cyrila a Metoděje a upálení mistra Jana Husa. Oba svátky, i když mi slovo svátek vzhledem k faktu upálení člověka zní příšerně, si pevně osedlala v letošním roce církev a byl jí dán nevídaný prostor v médiích. Jakým právem si církev přisvojuje tyto události a doslova na nich parazituje? Především pak na smutném výročí upálení mistra Jana, na kterém měla sama lví podíl? Kruté společenství, krutý řád, který dokázal sahat na životy lidí, který v rámci svých mocenských postojů neváhal a obětoval své protivníky ve jménu Boha. Skryti za tímto imaginárním pojmem konali a konají a alibisticky prohlašovali a prohlašují stále stejně: Bůh tomu tak chce. Za tento výrok se dá dosadit všechno. Všechno to, co je potřebné udělat v zájmu moci. Pravda, nyní se likvidují protivníci jinými způsoby - tak trochu v rukavičkách, bez dýmu , kouře a plamenů hořící hranice. Lidstvo se nepoučilo z odkazu mistra Jana, a že už je to pěkných pár století! Nenávist, lhostejnost, krutost, mamon, touha po moci, modlářství – světem vládnou. Církev dokáže dělat dobře „mrtvého brouka“ a když chce, nevidí, neslyší a káže: Buďte skromní, tiší, trpěliví…
Dostala se mi do rukou kniha, přeložená z němčiny, z roku 1921, s názvem Původ křesťanství. Vřele doporučuji k přečtení! Jsou zde rozebírány velmi zajímavé otázky o původu křesťanství, vzniku církví v době před Kristem a po něm. Sama otázka existence Ježíše Krista je v knize velmi diskutabilní. Dozvíte se i pravděpodobné důvody, proč byla vybrána jeho osoba. Dočtete se o prvních komunistech a v tomto smyslu uspořádaném společenství, jež má původ vzniku právě v té době, o základech křesťanství a o tom, co posléze tato dvě uskupení dělilo, jak narůstal vliv církve na uspořádání společností a života lidí. Opět jsem se ujistila o nezvratném faktu, že vývoj jde ve spirále a vše se neustále opakuje, i když v jiné, vyšší rovině. Neoddiskutovatelný fakt. Mám pocit, že lidstvo se nevymanilo z role trpitele a chce v ní pokračovat nadále a být manipulováno. Před Kristem, po Kristu i v jednadvacátém století. Klanělo se představitelům církví a vlád v dávné minulosti, činí totéž ve žhavé přítomnosti a nechci být špatným prorokem, ale mám obavy, že tomu tak bude i v budoucnu. Když se podívám na preference jednotlivých politických stran, je mi tento můj odhad jen potvrzován.
Jeden dobrý známý z ranku kumštýřů pronesl před časem zajímavý výrok, který se stal u nás doma již takřka průpovídkou: „Lidi budou dřít nosem v zemi, budou vyhrabávat žrádlo z popelnic, ale pořád budou volit ODS!“ A já se stále ptám, proč se naši spoluobčané brání tomu, vsadit na sociální jistoty, proč si alespoň nepřečtou volební program KSČM. Na co čekají? Snad ne na příchod mesiáše, který za ně vše vyřeší mávnutím kouzelného proutku?
Abych odlehčila předešlé těžké téma, uvedu pár perliček, které jsem letmo zaznamenala: J. A. Komenský – učitel národů, to už nebude pravda. Předběhl ho prý rabi Löw (tvůrce Golema), který už před Komenským vyučoval metodou „škola hrou“. Jak je vidět, přeorává se na všech frontách. Na vojenské základně ve Virginii probíhá výcvik mariňáků pro boj v ulicích měst. Blonďatí američtí vojáci, maskovaní a převlečení za Araby, absolvují poté výcvik přímo v ulicích. Dokonalost, preciznost, pak nic ostré hochy nepřekvapí. Ale zpět domů. Vila Radovana Krejčíře za 400 milionů propadá státu (v televizi jsem měla možnost sledovat, jak vypadá vybavení milionářského domečku). Ptám se, kdo a za jakých podmínek získá tento nadstandard od státu? Tento luxus hodný šejka. Dozví se o tom veřejnost? Na ministerstvu dopravy zase objevili Ameriku: dopravní značky, upozorňující řidiče na měření rychlosti v uvedeném úseku obcí, budou asi odstraněny, protože se míjí účinkem. Netřeba diskuse, to dá sám rozum. Dětem ve školách, v rámci výuky, jsou promítány filmy – dokumenty o holocaustu a zároveň o zločinech komunismu. Opět pokračující projekt zdárného vymývání mozků těch nejzranitelnějších, zatím ještě bezelstných, nevědoucích. Kdo dřív přijde, ten dřív mele a kde nejsme my, tam jsou oni – zase obecné, ale pravdivé pravidlo.
Nezlobím se na ty drobečky, když mi vypráví, co je ve škole učí a jak je to správné. Jak se nám tu příšerně žilo, jak jsme neměli nic, snad ani ten chleba, jak se ve školách hrozně vyučovalo, jak jsme museli chodit na školní brigády, na výchovné koncerty, číst povinnou školní četbu a vést čtenářské deníky atd. Je mi jich líto. Vzpomínám na své, mohu říci šťastné a bezstarostné dětství a mládí a porovnávám, stále a ve všem. Jak samozřejmé pro nás byly mnohé věci a jak absurdní se mi nyní naše společnost zdá. Je mi z toho moc smutno. Také se dozvídám, že do azylových domů se uchylují ženy už nejen kvůli domácímu násilí, ale převážně z obavy před exekucí. A že vláda rokuje o uzákonění možnosti občanů vybrat si lepší zdravotní péči, připlatit si. Vybrat si lepšího operatéra, porodníka, šetrnější operaci, kvalitnější náhradní klouby... To nejsou všichni lékaři na patřičné úrovni, abych jim všem mohla důvěřovat? Jak zjistím, který je ten nejlepší a nejspolehlivější a jaký materiál je pro mne vhodný, kde si to nastuduji? Ale už se do mého obyčejného srdce řadového občana vkrádá mír a pokoj. Jsou to zbytečné starosti. Na kupě těchto otázek leží jedna zásadní: Máš na to peníze? Tak se zbytečně nestarej. Možná, že i ten důchod bude v budoucnu ne stoupat, nýbrž klesat s odůvodněním, že jsou potřebnější než důchodci, jak se vyjádřil nedávno současný premiér v souvislosti se zmrazením důchodů pro příští rok. Budeš-li moc křičet, mohli by ti sebrat i ten dosavadní, nuzný důchod, který máš. A kdo jiný by měl pomoci státu než řadový, zchudlý občan, jako už tolikrát? Stačí jen vysvětit prapory, oprášit vlastenecká hesla, zmobilizovat Sokoly, ztlouci z pár prkýnek výběrčí kasičky, poslat s nimi dětičky do ulic a vybírat penízky na oltář vlasti.
Tak nevím, neměla bych být místo tohoto psaní raději skromná, tichá, trpělivá?
Z Vysočiny vás srdečně zdraví vaše
BOHUMILA SARNOVÁ
Autor: BOHUMILA SARNOVÁ
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |