»Proč se pokouším dělat PŘIROZENÝ ROMÁN? Kvůli jedné ženě, na niž musím zapomenout? Abych si uvědomil, jak jsem žil předtím?« Takto přitažlivě Georgi Gospodinov (1968), významný bulharský autor, vtahuje čtenáře do novátorského pojetí románu, jejž lze nazvat i Románem každodennosti nebo Románovou továrnou na příběhy. Přirozený román (v bulharském originálu Estestven roman) vyšel v Bulharsku v roce 1999 a ihned následovaly překlady v USA, ve Francii, Srbsku a Makedonii, připravuje se vydání v Itálii, Slovinsku, Chorvatsku a Dánsku. Popularitu ale získal Gospodinov už předcházející básnickou tvorbou. Sbírky básní mu vycházely postupně: Lapidárium (1992), Třešeň jednoho národa (1996) a Dopisy Gaustinovi (2003); na Přirozený román navazovaly povídky A jiné příběhy (2001), které vyšly vloni v překladu do češtiny pod názvem Gaustin neboli Člověk s mnoha jmény (Nakladatelství Lidové noviny) - recenze s názvem O společné paměti v Obrysu-Kmeni 30/2004 i v Haló novinách (20. 11. 2004 po Gospodinově besedě se čtenáři v Brně).
V bulharském literárním a společenském povědomí je Gospodinov známý i spoluautorstvím dvou literárních mystifikací Bulharská čítanka (1995) a Bulharská antologie (1998), i autorstvím divadelní hry D.S. (2003). Pracuje v redakci Literárních novin, v letech 1998-2003 byl jejich šéfredaktorem a nadále působí v Literárním ústavu Bulharské akademie věd. Za výklad postmoderního »vyslovování fragmentárnosti světa« v Gospodinově tvorbě v českých časopiseckých textech a doslovech vděčíme bulharské literární badatelce a bohemistce Ani Burové a talentované překladatelce Ivaně Srbkové, která navíc pečlivě konzultuje četné autorovy odkazy na reálie nebo citace z knih - v Přirozeném románu je těchto »maličkostí« kolem sedmdesáti. V úsilí o kontakt bulharské kultury s kulturou v širším záběru jde o příkladné osobní zaujetí. Leccos přece bývá v překladové literatuře opomenuto, vynecháno, zkomoleno....
Přirozený román (NLN, 2005, 130 stran) vyšel v obálce vyzdobené fazetově zarámovanou kočkou, květinou, ukázkou hmyzu, mouchou. Gospodinov skutečně zkoumá zejména oko mouchy, protože chce vědomě napsat fazetový román, právě proto, že »přirozeně« odpovídá fragmentaci současného světa s jeho radostmi, tragédiemi, vznešeností, nechutností, směšností, s jeho humorem a humanitou, s estetikou libosti a nelibosti, se strukturováním všemocného jazykového aparátu, např. přemýšlí o románu se slovesem s žádným vysvětlováním, protože »jen sloveso je poctivé, chladné a přesné«. V příbězích je inspirován světem hmyzu, rostlin, ale také filozofií, vzpomínkami na dětství a mládí. Čtenář je neustále spolu s autorem uvnitř děje - kolem rozchodu s milovanou Emou, na níž je už vidět těhotenství (s někým jiným), všechno je sbaleno a ukazuje se, že nejhorší bude dělení fotografií, společných přátel, koček... Dovršuje se rok od rozvodu a román končí. Ale nemá konce... »stále ještě jsem si od ní neodstěhoval některé sny a ostatní zbytečnosti«, svěřuje se autor - vypravěč. Lyričnost tohoto ústředního motivu - neschopnosti uvolnit se, vyrvat se z citů k chladnému rozumu, vypovědět vše o krachu manželství, pochopit vinu, odpovědnost... patrně osloví každého čtenáře. »Necítit žádnou nenávist, žádnou žárlivost. Jak reagovat na nemyslitelné? Co udělat?... Každým uplynulým dnem se ti tvá žena před očima mění v matku, a ty nemůžeš být otec« - vztah k ženě-matce s citací L. N. Tolstého o šťastné rodině tu stojí nade vším. Autor Přirozeného románu píše román pro pochopení sebe sama vedle dítěte v prenatálním stavu, posléze již narozeného, a současně zrcadlí proměny světa, jeho rozrůzněnost.
Georgi Gospodinov disponuje bohatou fantazií, slovní a slohotvornou erudicí, odvahou v pojetí žánru, uměním kontaktu se čtenářem, respektive se čtenářkami. »Modernizuje« i kontakt s Hospodinem a v každém případě nechává samotného čtenáře domyslet a dotvořit vlastní úvahou či poučením plynoucí z hlubokého osobního zázemí, z obavy, aby »nechyběl konec«. Neboť i vyprávění je v krizi.
Autor: Jana Vacková
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |