Ivan Fontana (vlastním jménem Mojmír Soukup, profesí vědecký pracovník, jeden ze zakládajících členů Unie českých spisovatelů) patří k našim předním aforistům. Navazuje na tradici intelektuální, racionálně komponované i fundované zkratky, blízké klasicistnímu útvaru "maximy" a "gnómy", čímž se odlišuje od hravé, poetické, až poetisticko asociativní zkratky, blízké kalamburu a slovní hříčce, kterou v české literatuře představuje kupř. Ivan Vyskočil, ve slovenské Pavol Janík. Jeho nejnovější sbírka nese název AFORISMY, BONMOTY A ZLOMKY (Praha, Vodnář 2005, ilustrace D. N. Chodowiecki). Významová zkratka, kondenzace a fragment se v aforismu ("literární jednohubce", jak jej Fontana charakterizuje), v paradoxech, maximách, gnómách a dalších útvarech a postupech prosazuje nejlépe, což není dáno leností čtenářovou - aforismus nutí přemýšlet, a to nemusí být lehké ani příjemné -, ale praktickými komunikačními potřebami (říci co nejvíce co nejméně slovy) a stylem moderní doby, jenž uznává užitečnost skutečností průzračných a čirých. Proto je tento k lapidárnosti směřující styl (nebo jeho prvky) oblíbený u některých politiků, esejizujících vědců, vedoucích pracovníků nebo literátů. Stručnost, výstižnost, až úsečnost, toť znamení globalizované postindustriální informační společnosti - doby kapitalistické restaurace. Jen s tou obraznou invencí nemůžeme vždy počítat.
Sbírka je rozdělena do dvanácti oddílů, z nichž některé jsou tematicky ohraničeny (kupř. Politické vademecum nebo Labyrint vědy), jiné mají poměrně heterogenní charakter (kupř. Črty a zlomky). Od zkratek několikaslovných, kupř. metaforicko symbolických ("Mužské slzy tečou dovnitř"), přes ty stylizující "poetiku" vědecké definice nějaké zákonitosti ("Porodnost je druhou odmocninou z výše přídavků na děti"), postmoderní filozofické otázky ("Bylo-li 19. století výmyslem Balzaka a 20. století ztělesněním Freuda, čí pak bude jednadvacáté?") až po závěrečné dvě úvahové eseje na téma "minulost" a "lež", vše se vyznačuje intelektuální racionální uměřeností a přesností. Někdy je využita zvuková shoda slov ("Dr. humoris causa") nebo slovních základů ("Zapsali se do dějin více ti, kdo je psali, nebo ti, kdo je přepisovali?"), vždy zdařile. Autor těží z tautologií, zdánlivě jasných banalit a příměrů, ovšem nově viděných ("Fakta jsou kynutým těstem, jímž sdělovací prostředky plní své kachny"), z neobratného křížení dvou idiomů ("Zakopaný slon by byl poněkud větším oříškem"), z jazykových antitezí a mrazivých racionálních her s pojmy a slovy, z paradoxu ("Jakákoli čára za minulostí je vždy jen pokus o nové rozdělení světa"), a vyjadřuje mnohdy mrazivou chladnou pravdu ("Moc se měří počtem ohnutých páteří a uťatých hlav").
Jakkoli Ivan Fontana ve svých aforismech (chápaných velmi široce i jako metaforické neveršované sentence, "bonmoty" a "zlomky") zmiňuje pouze Gabriela Lauba, nepřímo i Franze Kafku, nejbližší je německému spisovateli Theodoru Fontanovi, jehož příjmení oprávněně užívá jako pseudonym. Je realistický, věcný a lakonický jako Fontane, byť bohatší o novou zkušenost 20. a počátku 21. století. Zkušenost neradostnou, plnou opakovaných chyb a tragédií; o to vděčnější jako tematická látka pro literární ztvárnění: "Ten, kdo za sebou pálí mosty, měl by si nad každým brodem uvědomit, s jakou marnivostí si počíná."
Autor: Alexej Mikulášek
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |