„Když snít, tak snít,“ říká hrdinka Grinova románu. Snít se musí, aby se splnilo aspoň něco. Zlatá střední cesta mezi sněním a apatií vede do nicoty.
Je to jen snílek, odbývala soudobá kritika Alexandra Grina a odsouvala ho na periférii literatury.
Avšak co Grin vysnil, už se stalo anebo se teprve stane.
Grin drží otěže snu pevně. V nejvyšší nouzi vstoupí na jeviště ochránce. Zasáhne, ale nakonec se Štěstěna od pronásledovaného odvrátí. Nic neobvyklého ve světě, v němž „hoře stejně jako štěstí přichází jako mořská vlna“.
Takovými spasiteli jsou Durock a Estampe ze Zlatého řetězu, Ort Galerand a Urban Footrose z Cesty nikam...
Nápadně se podobají Grinovu neznámému dobrodinci z vlaku do Oděsy, účetnímu paroplavby Chochlovovi a jeho zástupci Silant´jevovi, anebo školnímu inspektoru Petrovovi, jak je známe z Grinovy autobiografie.
Jestliže si ve Zlatém řetězu vysnil pohodlný pokoj se zrcadlem, skříní, kobercem, obrazem, psacím stolem, křeslem, postelí a jinými předměty tzv. přepychového života, musíme si uvědomit, že v jeho skutečných příbytcích nebylo nikdy ani to.
Když na Gorkého zákrok mohl bydlet v tzv. Domě umění, tvořila podle svědectví pamětníků výbavu jeho tmavého pokojíku s oknem do dvora železná postel pokrytá vojenským pláštěm, prázdná skříň na šatstvo, osleplé zrcadlo, holý kuchyňský stůl, omšelé křeslo, nepatrný stoleček s ubrouskem a div všech divů - kamna „buržujky“. Umění zastupovala fotografie Grinova otce a jeho první ženy, šálek s jelenem a míšeňská pastýřka s beránkem.
V bezútěšné šedi betonu však na linkovaných papírech vytržených z účetní knihy zpodobnil i půlnoční fosfor na mramorových sochách, kterými osídlil tropické parky, jež zakládal v petrohradských mrazech.
Zatímco se živil nevypranými skopovými střívky, vysypal před nás roh hojnosti s kolekcemi sýrů, od stracchina po gorgonzolu a brie, šunku, salámy, uzené jazyky a nadívané krůty, hory vajec a konzervy, jež „trčely z košů jako šrapnely“.
Nezapomeňme, že zhruba v téže době slibuje Oděsan Isaak Babel příteli, že mu z Paříže přiveze žiletky.
Dům umění se stal předlohou Ústřední banky s dvěma sty šedesáti místnostmi z povídky Krysař a možná i předobrazem Hanooverova paláce ze Zlatého řetězu.
Právě tak inspirovala pražská Úrazová pojišťovna Na poříčí Franze Kafku k jeho Zámku, Procesu a Americe.
Kafkův Karel Rossmann, zeměměřič i pan K., opuštěni svými přímluvci, bloudí tímtéž světem, z něhož není úniku a jehož zákonům nemůže Ahasver porozumět.
Rozdíl je však v tom, že zatímco vyvržence K. nevysvobodí ani vlastní smrt, Grin z labyrintu vyjde do světa, který je v reálu neméně nehostinný, avšak v literatuře přece slibuje naději.
Když majitel paláce Hanoover vyzve všemocného kapitána dona Estebana, aby pomohl mladičkému Sandy Prewelovi, Prozřetelnost se výjimečně postaví na stranu uraženého a poníženého. Španěl vytáhne z náprsní tašky vizitku a podá ji plavčíkovi.
„Za deset let – a jestli zemřu, tedy můj syn – vám dám nějakou loď.“
„Velice mě těší. Podívám se na ni rovněž za deset let, a jestli zemřu, zanechám syna, aby si on mohl přečíst, co je tam napsáno.“
Jako každý pravověrný muslim musí jednou za život navštívit Mekku, považuji za splnění celoživotního snu návštěvu tohoto svatostánku.
Ve třinácti letech jsem coby vzorný žák dostal od školy darem Zlatý řetěz. Od té chvíle jsem zůstal ke Grinovi připoután.
Grin sebe i nás přistihuje a zastavuje v okamžiku, kdy se přerozujeme z chlapců v muže, ale kdy se stejně tak můžeme stát ženou.
I my můžeme doufat, že slova krásné Molly, určená Hanooverovi, patří tak trochu i nám:
„To jsem já, drahý! Přišla jsem, jak jsem slíbila. Nebuďte už smutný!“
Předneseno 26. srpna 2010 ve Starém Krymu na Mezinárodním literárním festivalu Slovanské tradice, konaném u příležitosti 130. narození Alexandra Grina
Autor: KAREL SÝS
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |