Kvůli chaotickému knižnímu trhu, který nedovolí sledovat vydávání novinek ani tomu nejsnaživějšímu zájemci o literaturu, objevil jsem publikaci s titulem OPAT CHULIGÁN ANEB DOBRÉ DÍLO ANASTÁZE OPASKA autorky Moniky Elšíkové až v letošním druhém, doplněném a opraveném vydání. Nemám tedy možnost porovnávat nynější obsah knihy s vydáním předešlým, k němuž zřejmě došlo již nedlouho po Opaskově úmrtí před šesti lety. Každopádně musím ale hned v začátku vzdát hold Karmelitánskému nakladatelství v Kostelním Vydří, které se této druhé knižní verze ujalo, a to za vysokou profesionalitu, vynaloženou k její realizaci. Na tak vzorně vyprodukované knihy (s odpovídajícím typem písma, správným zalomením stránek, kvalitní vazbou včetně kapitálku či stuhové záložky, vhodně zvoleným papírem, atd.) lze dnes už vzpomínat jenom s nostalgií. Činnost nakladatelská a nezřídka i polygrafické výkony se totiž staly v této zemi po převratu - podobně jako politika - doménou nepoučitelného diletantství.
Monika Elšíková si předsevzala vytvořit svou knihou pomník člověku, kterého si zamilovala. Dala proto vedle svého vlastního textu prostor i textům řady lidí, o kterých se domnívá, že k opatu Anastázi Opaskovi měli nějaký bližší vztah. Nalezneme tu kromě vzpomínání církevních hodnostářů (Petra Koláře, Václava Malého či Karla Skalického aj.) i mnohdy trefné postřehy některých údajných Opaskových "laických přátel", mezi nimi například Pavla Tigrida, Jana Rumla, Ivana Medka, Milana Schulze, Josefa Topola nebo Jaroslava Hutky. Měl-li bych však, coby člověk, který byl opatovi nablízku déle než patnáct let, potvrdit z Elšíkové výběru nějaké veřejnosti známé osoby se skutečně nadstandardním kontaktem k Opaskovi, pak by to byli pouze Schulz s Topolem. Ještě před ně bych zařadil Richarda Belcrediho (v knize se o něm sice na různých místech píše, nemá tam však vlastní příspěvek), Vladislava Krtila (předčasně zemřelého spoluzakladatele Opus bonum) a Milana Kubese, řečeného "podplukovníka", který Elšíkovou s Opaskem seznámil roku 1991 v Břevnově. Kubes byl shodou okolností zároveň tím, kdo - avšak již v půli let sedmdesátých - svedl dohromady s opatem také mne.
Autorka knihy si ujasnila, že připomínat složité životní peripetie, ale i básnické dílo Anastáze Opaska a vynechat přitom úplně jeho vztahy se Strožem a Krylem, bylo by - jak na čtenářích knihy, tak i na nedávné historii - čirým podvodem. Oba jsme totiž, a to nejenom jako jím akceptovaní básničtí kolegové, náleželi k úzkému kroužku jeho nejdůvěrnějších: Krylovi, tak nějak výlučně po svém věřícímu, byl oddávajícím knězem a dokonce dlouholetým privátním zpovědníkem; pro mne, zarytého ateistu, zase naopak příjemným (a spíše civilním) společníkem celé rodině, s nímž jsme v našem bytě pořádali časté a velmi otevřené "debatní večeře". Ty pak trvaly zpravidla dlouho do noci a už jen mezi ním a mnou pokračovaly i během krátké jízdy, než jsme autem dorazili do jeho ubikace ve faře mnichovského kostela sv. Bonifáce. Ačkoli Opaskovi byly moje a taktéž Krylovy politické názory dostatečně známé, nevyvracel nám je. Nikoli nadarmo se o něm přece tradovalo, že "od komunisty až po otrhaného studenta dokáže mít všechny rád a na všechny zapůsobit dobře". Úžasná porce tolerance, které jsme si u Opaska obzvlášť cenili, stávala se však časem neúnosnou pro některé české zahraniční představitele katolického kléru a byla trnem v oku ultrapravicovým exilovým živlům, jimiž začal být úlisně nazýván "rudým opatem". Přestože jej Elšíková označuje výhradně "opatem chuligánem", jde až o mnohem později používanou přezdívku (i když prý pocházející už z doby Opaskova věznění v padesátých letech), prosazovanou Pavlem Tigridem, aby potlačil tu první - podle něho "zavádějící a nebezpečnou".
Monice Elšíkové se v její "pomníčkové" knize, věnované básníku a opatovi Anastázi Opaskovi, přece jen asi nechtělo vyloženě lhát. Vlastně by ani pořádně nemohla: jak totiž vytěsnit Strože z Opaskova života, měla-li být prezentována i jeho básnická tvorba? A to autorka jistě vůbec netuší, že jsem nebyl zdaleka pouhým jeho "nakladatelem", který mu vydal tu hutnější polovinu veškerého básnického díla, nýbrž býval též pořadatelem jednotlivých sbírek a zčásti autorem jejich knižních názvů, zrovna jako i stylistických úprav ve verších. (Opasek mi projevoval tolik důvěry, že všechny své básně u mne ukládal.) - A v případě Kryla? Nelze jen tak šmahem vygumovat existenci oblíbeného "tahouna" převážné většiny podniků sdružení Opus bonum! Jedině díky Krylovým písničkám a výstupům sjížděla se do bavorského Rohru i do Frankenu exilová omladina. Elšíková je ovšem alibistická: ve zvláštním odstavci na straně 35 čtenářovi vykládá, že k Opaskovým největším zklamáním po převratu "patřily některé z postojů a názorů Kryla, který hrával na předvolebních mítincích sociální demokracie, stejně jako aktivity Daniela Strože, který dnes podporuje komunisty a přispívá do Haló novin". Především jsme pak prý oba dva Opaskovi vadili našim "příklonem k leckdy až extrémně levicovým názorům". (Toto snad nepřehlédnou hlavně ti, kteří mi vytýkají, že Krylovi neprávem připisuji levicovost.)
Neodsuzuji knihu Elšíkové; je v ní vedle již tradičního českého manipulování s "nepohodlnými" osobami a tendenčního výkladu některých lidských činů i spousta pravdivých informací o životě bezesporu zajímavého, ale též značně rozporuplného člověka, které by domácí čtenář jinde nenačerpal. S nestrojenou účastí popisuje autorka i poslední minuty Opaskova života v rohrském klášteře, kam ho krátce předtím spolu s manželem autem z Prahy přivezla. Zemřel v parném popoledni 24. srpna 1999 a moje poslední setkání s ním se datuje do téhož roku v březnu: stáli jsme proti sobě jako dva zcela cizí lidé u pultu šatny Karlínského divadla, v němž se předtím konala jakási opičárna k pětiletému výročí úmrtí Karla Kryla. Pozdrav si vyměnil pouze s mojí ženou Vlastou, kterou po léta platonicky zbožňoval; mně ruku odmítl podat. To už ale dávno přestal být oním nadmíru tolerantním člověkem, za kterého byl i lidmi s levicovými postoji pokládán. Kdysi mně a také i Krylovi vysvětloval, že je vlastně "vojákem církve", kde označení "páter", "opat", "biskup", atd. jsou obdobou šarží, které používá armáda. A že i v církvi platí cosi jako rozkaz. Elšíkové později toto téma ještě rozvinul, když se jí měl vyznat ze svých sympatií k bratrům Mašínům. Nemohl by prý "považovat za vraždu, když se někdo probíjí do svobody a cestou zastřelí několik lidí, aby si zachránil život", zaznamenala v knize jeho slova. S natolik radikálním zvratem v Opaskově smýšlení bych byl nikdy nepočítal.
Autor: Daniel Strož
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |