Objeveny neznámé fotografie Julia Fučíka a jeho rodiny
Dosud neznámé a nikdy nepublikované fotografie Julia Fučíka a jeho rodinných příslušníků jsem objevil se svými čínskými přáteli Ren Pengem a Jamesem Liu, reportéry listů Guanming Daily a Beijing Today. Unikátní snímky nám poskytla k reprodukci jednasedmdesátiletá paní Jana ze západních Čech, neteř Julia Fučíka, jehož sestra Libuše Fučíková-Nachtigalová je Janinou maminkou. Zejména Fučíkovy obrázky z raného dětství vzbudí v Čínské lidové republice velkou pozornost mnohamilionové čtenářské obce. V nejlidnatější zemi světa je Fučík stále příkladem hrdinství a ryzího vlastenectví, svým statečným osudem promlouvající k mladé generaci.
Pohlednice strýčkovi od malého kapelníčka
Půvabné jsou především snímky malého Julka, zachycujícího ho v hereckých rolích na jevišti divadla. Na jednom z nich ve formě pohlednice je Julek jako houslista v opeře Netopýr. Tuto fotografii poslal na památku svému milovanému strýčkovi a jmenovci Juliu Fučíkovi, hudebnímu skladateli a kapelníkovi 92. regimentu rakousko-uherské císařské armády do Terezína. Na skvostné pohlednici školáček Julek napsal věnování věhlasnému muzikantovi: »Drahý strýčku. Přeji Ti v nové garnisoně mnoho štěstí a zdraví. Posílám Ti obrázek č. 3. Je to kapelníček v op. Netopýr. Julča.« O světové proslulosti skladatele Fučíka svědčí například fakt, že jeho skladba Příchod gladiátorů se hrála na zahájení Zimních olympijských her v Sarajevu. Stejně nádherný je i jeho Florentinský pochod, zpěvné valčíky Ideály snů nebo působivá Matčina píseň, a také slavnostní pochod Boží bojovníci. Duše posluchačů si podmaňují i Veselí venkovští kováři, Dunajské pohádky, Zimní bouře a Baletky a stejně krásné jsou fantazie na české a ruské národní písně. Každého milovníka hudby příjemně pobaví či ukolébá Fučíkova rozmarná polka pro fagot, nazvaná Starý bručoun.
Terezínské koncerty mistra pochodů
Terezínský umělec, nadaný žák Antonína Dvořáka, lásku svého malého synovce Julka Fučíka opětoval. Vodil ho za ruku po šancích Velké pevnosti a vyprávěl mu o historii města na březích Ohře, splývající v blízkých Litoměřicích s Labem. A chlapec dychtivě naslouchal. Oči si mohl vykoukat na terezínském náměstí při okázalém rozdílení stráží za doprovodu strýčkových břeskných pochodů. Nechyběl ani při promenádních koncertech, jimiž si skladatel Fučík získával stále větší a upřímnější obdiv. Jeho talent a dílo, tak často přijímané bouřlivými ovacemi, ho chránily před perzekucemi horlivých slouhů mocnářství kvůli ryzímu vlastenectví a před propuštěním z vojenské služby. A když se Julek vydováděl v terezínském parku, pořádně hladový pelášil do nedalekého strýčkova bytu v Žižkově ulici, kde mu tetička uvařila jeho oblíbené švestkové knedlíky. Za strýčkem do Terezína rovněž ráda jezdívala i Julkova sestřička Libuše.
Sotva tenkrát mohli malý a velký Jula vědět, co oběma ve stejném městě nevlídné ciziny - Berlíně - vyměří osud. Že tady navždy vyhasne hvězda jejich žití. Hudební skladatel Julius Fučík totiž za dramatických okolností odchází v roce 1913 s manželkou z Terezína do Berlína. Tři roky nato onemocní a s podlomeným zdravím umírá 25. září 1916 v rozkvětu tvůrčích sil, stár teprve čtyřiačtyřicet let. Jeho synovec Julius Fučík kráčel v berlínské věznici Plötzensee o sedmadvacet let později statečně na popravu, záhy ráno 8. září 1943. Bylo mu čtyřicet let, když mu zlámala vaz na šibenici katova oprátka. Dva velcí Fučíkové: hudebník a novinář s duší spisovatele. Tolik si podobní jménem, uměleckými vlohami, odvahou i láskou k rodné zemi. Tolik rozdali svému národu krásy, hravostí a potěšení.
Malá neteř Jana na berlínském popravišti
Paní Jana nám rovněž ukazuje svoji fotografii desetiletého děvčátka, stojícího na zahradě před plzeňským domem, kde bydlela. »Tuhle fotku dala maminka Libuše vězněnému bratrovi Julčovi, který ji opatroval i v berlínském žaláři Plötzensee. Když ho tady němečtí zločinci popravili, tak mou fotku z dětství poslali s Julčovým oblekem, prádlem a ostatními věci z jeho pozůstalosti jeho rodičům domů do Plzně,« podává dosud neznámé svědectví Jana, jíž také říkávali Hanička. »Julča můj obrázek nosíval u sebe a ten s ním prodělal všechna jeho utrpení. Po válce můj tatínek Jaroslav Nachtigal předal Julčově ženě Gustině všechny jeho věci, doručené po jeho smrti poštou z Berlína.«
Máma Libuše Janě vyprávěla, jak se s bratrem Julou měli moc rádi. Jula byl hodným a pozorným dítětem, mladíkem i mužem. »Když se maminka Libuše narodila, tak mívali v bytě prosklené dveře z kuchyně do ložnice, zastřené záclonkou,« usmívá se Jana. »Malý Julča seděl na židli v kuchyni s nervózním otcem Karlem Fučíkem a jedl meloun. Přitom plival nezbednicky jadýrka na podlahu. Porodní bába, která přivedla na svět maminku Libuši, otevřela dveře a do vřeštění miminka zavolala na Julču: 'Tak máš sestřičku.' A Julča honem seskočil ze židle a vyhrkl: 'Honem ty pecičky musím sebrat, aby po nich holčička neuklouzla.'
»Julčovou zásluhou jsem uměla číst«
Když se šestiletá Jana chystala jít 1. září do první třídy, onemocněla spálou a na Vánoce ke vší smůle navíc dostala záškrt, což bylo tenkrát ještě smrtelné onemocnění. Naštěstí se Jana z nebezpečné choroby vykřesala, avšak záhy ji postihla další nemoc - infekční obrna. Po takovém martyriu bylo děvčátko načas ochrnuté, zesláblé, postrádalo jiskru a chuť do života. Rodiče Janin nástup do školy museli o rok odložit. Ale aby Jana příliš nezanedbala výuku, rozhodli se učit ji číst doma, aby ztrátu dohnala. Písmenka abecedy holčině po dlouhé nemoci příliš do hlavy nešla. Učení Janu nebavilo. Děda Karel i babička Marie vnučku proto hubovali a peskovali, že když se nebude pořádně snažit, tak zůstane nadosmrti pitomá nána. Mámě Libuši jednou došla trpělivost. Navztekaná přetáhla Janu švihadlem a za trest ji přivázala k noze stolu. To bylo zrovna na letním sídle Fučíkových v Chotiměři na Domažlicku. Jula právě seděl na verandě za stolem a něco psal. Přitom mu neušla ozvěna celého konfliktu. Vstal od stolu, vstoupil do světnice a Janině mámě domlouval: »Tak takhle Libko ne, takhle to nemůžeš s dcerkou dělat.«
»Strýček Julča se mě zastal,« vzpomíná Jana. »Pak mě posadil v pokoji na židli a do rukou podal ilustrovanou knížku Poupata od Kvěchové. A trpělivě mě začal učit poznávat písmenka a skládat z nich slova a jednoduché věty. Místo vykřičníku mi vždycky říkával: 'A to je zvoláník.' Julča svým milým a přitažlivým stylem mě opravdu naučil číst. Bez křiku a hrozby výprasku. Jediným, čím mě Julča 'strašíval', bývala jeho slova: 'Když se nenaučíš číst, tak moc a moc ochudíš sebe sama. Nedozvíš se potom spoustu krásných věcí a příběhů, napsaných v knížkách.' Julčova starostlivost byla úžasná. Když jsem šla o rok později do školy, právě jeho zásluhou jsem uměla číst. Strýček tak dal velkou lekci sestře Libuši, že 'násilím' není možné děti učit a vychovávat.«
Kašmírovým šátkem léčí bolení v krku
Pana Jana rozprostře na stole kašmírový šátek. V třicátých letech minulého století jej Julius Fučík přivezl jako dárek mamince Marii ze svého reportážního putování po Sovětském svazu. Šátek prolínají barvy zelená, žlutá, hnědá a karmínová. Uprostřed ho krášlí černá hvězdice. Této pokrývce ženské hlavy je přibližně sedmdesát let. A přestože je šátek z Uzbekistánu několikrát vyspravovaný jehlou a nití, pořád je pěkně zachovalý a jeho barvy neztratily svěžest. »No vidíte, jiní lidé by tenhle kousek látky po tolika letech zřejmě už považovali za kus hadru a dávno jej vyhodili,« říká Jana. »A my ho doma pořád ještě opatrujeme a taky nosíme. Když fouká vítr, tak si ho venku uváži na hlavu. Když mne nebo dcery bolí v krku nebo máme nastydlé průdušky, tak se do šátku zabalíme. Jeho vlna tak pěkně hřeje a s vypitým horkým čajem s citronem a práškem nás dobře léčí.«
Číňané i Kubánci ctí hrdinství Julia Fučíka
Dvě dcery má paní Jana: Ludmilu a Helenu. A také čtyři vnoučata: Jana, Petra, Marii a Haničku. Všichni s láskou schraňují v rodinném albu fotografie svého statečného předka Julia Fučíka, jeho otce Karla, matky Marie, sester Libuše a Věry, vzácné snímky z pobytu Fučíkovy rodiny v Chotiměři na Domažlicku. Právě v Janiných potomcích nejsymboličtěji žije ono Fučíkovo nové pokolení po Petrovi, jemuž zanechal svůj vroucí vzkaz 10. března 1939 ve svém Pokolení před Petrem: »Jsme osení, zaseté pod zem, Petře. To je naše pokolení. Ne všichni vzklíčíme, ne všichni vzejdeme, až přijde jaro. Každá z těch okovaných bot, jež chodí nad mou hlavou, může nás zašlápnout. Může nás rozdrtit... A s tím žijeme... Z hlubiny noci jako z hluboké studně viděli jsme všichni hvězdy bílého dne... Ale na strunách našich nervů hrál smyčec dní šílenou melodii a lidské osudy kolem mne i můj sám křepčily podle ní. Bytost lásky se tříštila v nárazech jako těla vrhaná ze skály a všecko skryté vytékalo na svět s její krví: běsové v člověku, které nikdy netušil, nesmírný děs a nesmírná něha, krutosti a touhy, vášně uspané lety a probuzené řevem hodin, posedlost štěstí, která je strašná a drtivá, když nemůže být ukojena... Všecko bylo prozatímní. Zdálo se, že není jediné hodnoty, jež by obstála. Běda! Což nemůžeme zachránit plnost svých srdcí z té spouště kolem nás? Puknou a budou znít chraptivě až do konce dní tohoto pokolení? I takové okamžiky přicházely, Petře! Můžeš jim rozumět, když my sami jsme rozpolceni hrůzou z nich?... A kdoví, setkáme-li se kdy. Proto ti píši. Házím své psaní jako poselství v láhvi do moře času; ať šťastný příboj je položí k tvým nohám a ty, setřev plíseň našeho pohnutí, čti dávná slova o lidech, jimiž jsme. Abys nás pochopil, můj blízký a neznámý. Můj Petře!«
Poselství a odkazu Julia Fučíka s úctou naslouchají lidé v Číně, na Kubě i v mnoha v dalších zemích naší planety, čínské děti se o jeho nesmrtelné Reportáži psané na oprátce učí ve školách. O to smutnější je pomyšlení, že doma, ve své vlasti, je Fučík stále ještě psancem a hanobeným člověkem.
Autor: Jan Jelínek
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |