S Jaroslavem Sekerou (nar. 27. 8. 1929) o mládí, o lidech, o literatuře, antropologické konstantě i teorii záměrnosti
Přimět k rozhovoru prozaika, literárního historika, rusistu, esejistu a kritika PhDr. Jaroslava Sekeru, doktora věd, který působil jako univerzitní profesor v Ostravě na pedagogické fakultě a žije ve svém rodném Šenově u Ostravy, není vůbec snadné:
Stáří na mne dolehlo do té míry, že si skoro vůbec nepamatuji svá literární či životní kréda, takže se dá se mnou sotva mluvit o něčem kloudném. Nedovedu odpovídat na nic. Já jsem vymydlený, vybílený mozek.
To je celý on. Vždycky přísně kritický především k sobě. Mluvíme třeba o tom, jaký objev pro něho znamenala v dětství čeština:
Pro mne byla čeština cizí jazyk. Já jsem tady měl svůj dialekt, tím jsem žvanil. A poprvé jsem se k češtině dostal ve škole. Byl to jazyk pana učitele Filípka, kterému jsem rozuměl. Už nežije, chudinka. Já jsem to žral. Já jsem měl ušiska otevřený.
Nebo o tom, že začínal jako většina autorů verši:
Psával jsem je už od třetí třídy. Od třetí třídy základní školy. Já už to nemám. Dávno jsem to ztratil. A nemělo to žádnou hodnotu. Však je to vidět na mně dosud.
Když přijde řeč na jeho prozatérské začátky, řekne:
Je to pro mne obtížné si vzpomenout. Já jsem celý život psal. Jenomže psal jsem napřed nějaký zdechlinky, nemělo to moc velký význam, psal jsem takovou, řekl bych, politickou beletrii. A pak jsem měl jakýsi blok: nejsem tak čistý, abych mohl psát.
To bylo tak. Já jsem měl nějaký komplex a netroufal jsem si být v literatuře čímkoli. Já jsem se styděl, tady taková nula, a myslel jsem si prostě, že na to nemám, že jsem jenom lumpenproletář. Což byla pravda. Mám sice tři akademické tituly, ale vždycky mě zaráželo a mrazilo v zádech, jak já k tomu přijdu nebo jak přijdou ty tituly ke mně. Co já pro to mohu udělat.
Ty tituly nedostal zadarmo:
Dalo by se říct (připustí pak, když se mu zmíním o jeho knížce Srdce a čest literatury, 1986), že jsem se v Čechách jako první pokusil založit teorii záměrnosti, kterou jsem obhájil jako doktorskou práci. U obhajoby se na mně někteří vyvztekali, ale velký doktorát, jak se tomu někdy říká, mi přiznali všichni.
Leč po pořádku. Jaroslava Sekeru znám od fakultních let v Olomouci, kam přišel na podzim 1951 jako absolvent dělnické přípravky; na některé přednášky a semináře jsme chodili oba, on rusista, já bohemista. Netušil jsem, že ten proletář, nevzdělaný, tragicky nevzdělaný, jak o sobě té doby říká, nebyl, ani on, co do třídního původu, zcela bez závad. Ještě nedávno:
Tady v hospodě nějaký chlap, když jsem šel na pivo, tak mně říkal: Tvůj fotr byl magnát. Byl tam jiný chlap úplně cizí a říká: To jsi přehnal. Tady magnát nebyl nikdo. Jistěže nebyl. Táta byl původním povoláním důlní zámečník. Samozřejmě ne vyučený. Dvacet let dělal v dole. Když ho pak vyhodili z práce, tak si tu v domku, kde jsme žili, otevřel malý krámek.
A syn Jaroslav se vyučil čalouníkem. A šel do Prahy na žižkovskou dvouletou Mistrovskou školu nábytkového průmyslu. Nedokončil ji.
To se těžko někomu vysvětluje, protože oni jsou lidi celkem lhostejní k tomu druhému. Já měl takovou šílenou odvahu, že jakmile jsem se dověděl, že existuje přípravka a že tam můžu zmaturovat, tak jsem už nebral vážně ten mistrák. Tady už nic nového nezískám. Taky v tom byla záležitost mé dívky, dnes, podnes mé ženy. A než mi začala přípravka, přihlásil jsem se na čtvrt roku do dolů.
Tady v kraji?
Tady přes les. Důl Ludvík se to jmenovalo. Dělal jsem tam jako folovač, házel jsem uhlí lopatou do železného žlabu, který to střásal po svažně do vozíku. Rozhodnutí jít robit do dolů si cením. Poněvadž to bylo čisté, mravně čisté rozhodnutí. Poněvadž předtím jsem se vyučil řemeslo. Co to bylo, čalouník? Hovno. Dneska, když je mně pět a sedmdesát, říkám si, že mě to tam mohlo taky zabít. Spadl tam balvan, metrový. To byla šleha. Na místo, kde jsem chvíli vyhazoval, než mě havíř zavolal, abychom to vzali zas z jiného konce. Kdyby mě to přimáčklo...
Na přípravce byl taky nějaký učitel Filípek, který ti objevil zas ruštinu?
Tam byla Hanička, kantorka, ani ne profesorka, žádné světlo to nebylo. Ale byla hezká. A my jsme ji brali. Když s námi probírala Čechova, přihlásil jsem se a už jsem uváděl konkrétní díla, která jsem četl. Tak pro ni to byl samozřejmě objev, když měla takového študenta, ne? S ruštinou jsem ale začal už dřív, tady v Šenově, ve staré škole, kam docházel nějaký ruštinář.
A na fakultě?
Na filozofickou fakultu Palackého univerzity vzpomínám rád. Na lidi jako Franta Hladiš, Luboš Čejka, Franta Bráblík, se kterým jsme se tvrdě přeli a který mě jako první upozornil na Isaaka Babela, jehož dílo mě potom provázelo celý život. Z pedagogů nemohu nemyslet na profesora Ilka, který se za mne vzal u docenta Jahna, když mi stále nešla ruská historická mluvnice, a na Oldřicha Králíka, oba znamenité lidi nejen odborně, ale i lidsky. Což má pro studenta ohromný význam. Tehdy jsem ještě dohromady nic neuměl, takže jsem byl na přátelích a učitelích závislý. Brzy po studiích jsem poznal středoškolského profesora Augustina Valu, se kterým mne spojilo přátelství přes celý život. Vala by se byl hodil za profesora univerzitního, intrikami z toho bohužel sešlo. Myslím, že o takovou kariéru ani nestál. Já o to stál velice, což posléze založilo moji dvojdomost v literatuře. Povolání pedagoga mě přimělo sledovat novou literaturu, kmenově jsem byl rusista, ale zajímal jsem se o tvorbu světovou; zároveň jsem měl živý styk s živými mladými lidmi, svými studenty, o nichž jsem psával povídky. To mi dnes citelně schází...
Učils na Vysoké báňské i na jedenáctiletce v Ostravě, mezitím na Vyšší škole pedagogické v Opavě, potom na Pedagogickém institutu v Karlových Varech a od roku 1962 na pedagogické fakultě v Ostravě. Ale sešli jsme se a v letech 1972-76 stále vídali na akademickém brněnském pracovišti Ústavu pro českou a světovou literaturu. Právě v těch letech debutovals jako historik a teoretik literatury (1972, Umění mezi lidmi, 1973, Angažované diagnózy) i jako prozaik (1975, Maturity).
Na brněnskou epizodu svého života a práce nemohu zapomenout. Výborně lidsky mě tam přijali: Štěpán Vlašín, Alena Hájková a další. Na počátku sedmdesátých let jsem tam prchl před příliš horlivými levičáky z Ostravy. Na počátku devadesátých let jsem byl po pravicovém převratu vyhozen do důchodu jako levičák. Z této zkušenosti činím závěr: na pravici nepřelezu, avšak levici si představuji sebekritickou, dialogickou, názorově otevřenou. Bít hlava nehlava, to nejde. Ti druzí se tím neprobudí, když dostanou do rypáku. Zahořknou a tvrdě proti tobě jdou. Kdežto když to vyslechneš, co říkají...
Bohužel tomu tak dosud není ani na levici. Proto se o ní hovoří dodnes jako o stalinské, což nemá nic společného s objektivním hodnocení člověka toho jména.
Nemluvili jsme ještě o našem dávném příteli, o kritikovi Vladimíru Dostálovi.
Právě toho se nám na levici bolestně nedostává. Vážil jsem si ho a měl ho rád. Dostál mi seděl celkově. Když jsem se s ním bavil, tak on mě bral, uměl poslouchat, co jsem já říkal; to jsem já potřeboval, protože jsem tu na fakultě neměl nikoho, kdepak. Dostál dovedl být kritický na obě strany. To dnes neříká nic nikomu. Nejhorší je to v politice. Tam se dá říkat jen to, co určití lidé chtějí slyšet. Ale pravdu lze zjistit jenom tak, že se vyslechnou obě strany. Lenin, ten míval radost z pravdy, což dnešní politikové nemají, ať zprava, nebo zleva. Už jim nikdy nebudu říkat to, co chtějí slyšet. Spisovatel musí vyslovovat nepříjemné věci, nové, jinak by byl k ničemu. To neznamená, že by měl být nějaký negativista. Ale rozhodně by neměl být žádný přitakávač, to by nemělo cenu.
Vraťme se k literatuře. Jako literární historik ses nejvíc věnoval v Torzu člověka (1978), v Daru slova (1980) a nejnověji v Černém mnichovi (2002) Čechovovi a Gorkému a i ve svých dalších autorech, v Tolstém, v Buninovi, u Pujmanové, v Závadovi, Šukšinovi atd. objevovals lidské hodnoty dosud jinými neregistrované. A na dvě strany ses vystavoval neporozuměním svým zaujetím pro takzvanou antropologickou konstantu:
Ta měla z vůle pravicových odborníků paralyzovat socialistickou intenčnost v umění. Předpokládali, že v člověku jsou závažné jen takzvané neměnné vlastnosti a hodnoty. Ale tak to není. Neměnné je historicky proměnné. Spisovatelé se vyjadřují vždycky především ke své době. Antropologická konstanta se nikam neztrácí, musí tu být, ale uplatňuje se historicky konkrétně v souhlase s autorskými záměry. Mimo ně nevznikne nic.
Podle čeho poznáš, že je text dobrý?
To je závažná otázka. Myslím, že v textu musí být něco objevného o člověku jako takovém. V díle musí být něco schopného navázat se mnou kontakt. Musí obsahovat něco, o čem já přemýšlím. Nedávno jsem mluvil kdesi o Juliu Fučíkovi. Organizátor přednášky byl při mém výkladu nervózní, poněvadž jsem nehovořil především o politice. Chtěli tam asi dokola slyšet, jaký to byl hrdina. A já jsem přednášel o literárních hodnotách, i když to nebyly hodnoty čistě literární, ale lidské. Mluvil jsem o tom, co Reportáž psaná na oprátce objevuje o člověku. Otiskly to Haló noviny pod názvem Talent JF.
Jako prozaik přišels po Maturitách s Lojzíky (1980), Příběhy mechanických občanů (1987), Pohledy přes rameno (1989) se silně autobiografickou knihou o osudech lidí příliš lidských ve světě včerejším i dnešním, s Outsidery (2001).
Jako prozaik jsem se pokoušel reagovat na život kolem sebe. Za zdroj psaní jsem pokládal zejména život svůj vlastní, osobní zkušenosti; tady jsem se cítíval mnohem volněji než v teorii a kritice nebo dokonce v politice.
Před čtvrt stoletím napsals, že dar slova je obrovský, zdrcující dar, který nelze ničím zadržet, a kdo se o to kdykoli pokouší, nikdy nepochodí. Platí to i dnes, když jsme zahrnuti danajskými dary barevných míhavých obrázků, až oči přecházejí? Jaroslav Sekera dlouho mlčí, pak nečekaně:
Platí.
A vzpomene si, jak kdysi dávno zaujal v literárním semináři Oldřicha Králíka svým rozborem jedné básně. To pamatuju: Stýská se mi po tvém zamávání ruky, kterým přeješ mi už z dálky dobrý den.
A Jaroslav, ještě než vyloví z knihovny Nezvalova Křídla, tiše říká závěr: Po tvé lásce stýská se mi nejvíce.
Ptal se a zapsal MILAN BLAHYNKA
Autor: Jaroslav Sekera, Milan Blahynka
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |