Přivítal jsem zasvěcené Blahynkovo připomenutí Vítězslava Nezvala i Tři dotyky Václava Honse s odkazem na knížku Chrpy a města. Jistěže 50. výročí úmrtí je oprávněným impulsem ke vzpomínání a Obrys-Kmen je třeba za iniciativu a poskytnutí plochy chválit.
Žijeme v podivné době, kdy je tendence na vše, co bylo pokrokové, sociální, humánní, krásné a vzrušující zapomínat, potlačovat, cenzurovat mlčením a mládeži historii přinejlepším překrucovat, zamlčovat a předkládat tendenční, pokud možno protisocialistické, protikomunistické a protibolševické bajky. Proto na Nezvala a jeho druhy, na celou tu báječnou meziválečnou generaci, je třeba nezapomínat a neustále si ji i je připomínat.
Probírám onu vzpomenutou knížku a přenáším se do let jejího vzniku. To Nezval již nebyl sekčním šéfem filmového odboru MIO, a šéfy tvůrčích kolektivů filmu byli mj. Jan Werich, Otakar Vávra, Jiří Trnka, Jiří Weiss, Miroslav Galuška, Oldřich Nový a některé další osobnosti. Nezval v té době vytvářel básně do síně Padlých hrdinů a Rudé armády na Vítkově a na pylony v Terezíně. Pracoval jsem od počátku třiapadesátého roku na ministerstvu vysokých škol u prof. L. Štolla a vzpomínám, jak se tam u něj několikrát za týden po 17. hodině scházeli na dlouhých besedách V. Nezval, J. Taufer, V. Dobiáš, K. Bedrna a některé další osobnosti. To byli také první posluchači, kritici a rádci vznikajících Nápisů. Tehdy jsem měl také možnost blíže se seznámit se svým obdivovaným idolem a poštěstilo se mi s ním i rozmlouvat.
Dostali jsme se například na otázky jeho dosavadní tvorby a k určitým výhradám a kritikám ze strany některých, především mladších radikálů. Je třeba poznamenat, že tehdy probíhaly někdy i velmi bouřlivé debaty o dalším vývoji umění, o tvůrčím procesu, používání výrazových prostředků, sílícím schematismu a zužování pojmu socialistický realismus. Nezval mi doporučil, abych si přečetl jeho úvod k druhému vydání Mostu a jeho Moderní básnické směry a potom že se k tomu vrátíme. Vždy uváděl, že on se kloní k tomu, abychom pro veškerou současnou tvorbu používali výrazu socialistické umění a nezužovali to na pojem socialistický realismus. To že je sice velmi důležitý, ale pouze jeden z existujících směrů. V tomto duchu také vystoupil na besedě Svazu čs. spisovatelů, která se uskutečnila, pokud se dobře pamatuji, v sále Palfyho paláce na ministerstvu kultury a jíž se aktivně zúčastnil také tehdejší prezident Antonín Zápotocký.
Když jsme se jednou k těmto otázkám vrátili, vysvětlil mi, že to, co napsal ve vzpomenutých statích, pokládá stále za platné, protože se to týká širokých otázek spojených s básnickou tvorbou, imaginací a inspirací a všeho dalšího, co je s tím spojeno... Zdůraznil však, že se to týká především toho, co nazývá »první větou skladby«, protože ona druhá věta se ve skutečnosti odvíjela v životě poněkud jinak a poměrně šťastně ji popsal Jiří Taufer ve své připravované monografické studii, která poté vyšla v r. 1957.
Sám Nezval stačil ještě leccos popsat ve svých pamětech, které na popud šéfredaktora Josefa Kadlece a celé redakce, za přítomnosti Jiřího Taufra, Ladislava Štolla a několika dalších osob, se přítomný Nezval zavázal psát jako pravidelný týdenní příspěvek pro týdeník Kultura.
K oněm kritikám uváděl, že za celý život si jich užil dostatek, nyní že však jde kvalitativně o něco jiného. Jde mnohdy až o zarputilý dogmatismus, který může vést až k smrti, jako se to stalo v případě Konstantina Biebla. Tomu je třeba se postavit vždy a všude.
Jiřího Wolkra, Jiřího Mahena a Kosťu Biebla miloval, nesmírně si vážil a obdivoval S. K. Neumanna a Vladislava Vančuru, pokud si vzpomínám, vždy velmi pěkně mluvil o J. Horovi, J. Seifertovi, A. Hoffmeistrovi, E. F. Burianovi, F. Halasovi, Vl. Holanovi, K. Konrádovi, J. Taufrovi, J. Trnkovi, J. Ježkovi, J. Werichovi, s respektem se vyjadřoval o Juliovi Fučíkovi a L. Štollovi. Samozřejmě, že je to fragment jmen, který mi uvízl v paměti.
V těchto letech, která, jak se ukázalo, byla jeho posledními, byl těžce nemocen a vyhýbal se zbytečným vzruchům. Na popud J. Taufra jsem mu zorganizoval poslech průběhu prvního dne II. sjezdu čs. spisovatelů v r. 1956 mimo zasedací sál a tak si také mohl v klidu upravit svůj referát, se kterým vystoupil následujícího dne na zasedání sjezdu. Tehdy prožíval rovněž šťastné chvíle se svým synem Robertem...
Z rozhovorů s ním, ale i z názorů L. Štolla, J. Taufra, J. Kadlece, K. Konráda i některých dalších, jsem nabyl přesvědčení, že Vítězslav Nezval byl fantastický, geniální básník, jeden z našich největších ve XX. století, kotel nabitý energií, talentem a fantazií, který nikdy nezradil své přesvědčení, ale ani lásku k matce a úctu a obdiv k otci, jak o tom svědčí i poslední verše z úvodní básně Syn lidu ve sbírce Chrpy a města, věnované otci:
Hle, hvězda, která nad komínem mžikla
a mizí za lipovou ratolestí,
už táhne s sebou, jak je tomu zvyklá,
na tmavé nebe miliony hvězd...
Je chvíle smrákání, je chvíle klidu,
rodí se s novou písní nový věk
a měsíc jako bílý praporek
zdraví tvé kroky, zdraví syna lidu.
Vítězslav Nezval se hned po osvobození pustil s nebývalou energií do práce na kulturním poli. Pracoval v čele V. filmového odboru ministerstva informací, později jako poradce ministra. Všude ho bylo plno. Byl však těžce nemocen, nešetřil se, intenzivně psal. Vyzýval všechny přátele a kolegy, aby se zapojili do budování nové společnosti. Mnozí ho poslechli, někteří ho za to kritizovali. Uváděl, že je náročné při všech zkušenostech, které s tvorbou má, přicházet nyní v nové době s novými potřebnými náměty a podněty, ale je to nutné.
Byl jedním z iniciátorů Mezinárodního filmového festivalu v Mariánských Lázních a Karlových Varech, byl u vzniku Československého mírového výboru, udržoval široké zahraniční kontakty, navštívil Pabla Picassa v Antibes, byl ve styku s Paulem Eluardem, Luisem Aragonem, Nicolasem Guillénem, Pablo Nerudou, Nazimem Hikmetem, Iljou Erenburgem a dalšími světovými spisovateli.
Ale hlavně psal, překládal, tvořil - pro nás.
Tak nezapomínejme!
Autor: JIŘÍ PURŠ
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |