MIROSLAV MRÁČEK-MRAZÍK
Odkaď a kam
Před několika dny hledal jsem v jednom krajském městě prodejnu technické literatury. V ulici, kde
podle adresy měla existovat, jsem ji nenašel. I zeptal jsem se staršího občana, který právě v parku venčil kokršpaněla, jestli o takovém obchodě ví.
Občan pokrčil rameny, pustil kokra z řemínku, ať si najde svůj stromeček, a pak řekl: „Mohl by to být obchod s modrou cedulí. Je ve vedlejší ulici, asi támhle.“ Ukázal před sebe a s omluvou dodal: „Ale nevím to jistě. Pro mě je to už dost daleko.“
„Daleko?“ Udiveně jsem si ho prohlížel. Mohlo mu být sedmdesát, ale nezdálo se mi, že mu chůze dělá nějaké problémy. Přesto jsem mu poděkoval a vydal se směrem, kterým prodejna měla být.
A jak jsem se od muže se psem vzdaloval, napadlo mě, co všecko může být pro člověka daleko.
Daleko? Odkaď a kam? Tak se ptal vousatý Rus, když jel padesát verst ke svému příteli popít vodky.
Daleko? Odkaď a kam? Tak se zase ptal jistý Kohn, když přemýšlel nad novými kšefty mezi Vídní a Prahou.
A není to daleko? Tak se mě pro změnu zeptala vnadná blondýna, když jsem jí navrhl procházku borovým lesíkem. Chtěla znát cíl naší cesty, než svoje výstavní pětky svěří pod mou ochranu.
Co (a kam) je pro koho daleko, a co (a kam) je blízko?
Zná někdo správnou definici dálky od bodu A k bodu B?
A je vůbec možné něco takového definovat?
Když nad tím začnete přemýšlet, bude se vám zdát odpověď na tuto otázku čím dál tím složitější.
Snad by nám pomohly názorné příklady.
Můj přítel před mnoha lety jezdil za svou láskou patnáct kilometrů - na obyčejném cestovním kole, bez galusek, bez přehazovačky. Jezdil za ní, ať pražilo červencové sluníčko nebo lilo z listopadové konve. A činil se tak celé čtyři roky. Někdy za jitřního zpěvu kohoutů, jindy pod vyšívaným kobercem hvězd. Nikdy ho nenapadlo ptát se, jestli je to k Božence daleko či blízko.
To ale bylo. Po pětadvaceti letech manželství o své vyvolené říká, že její postel se nachází na
úplně jiné straně zeměkoule, ačkoli to k Boženčiným bokům má jenom na délku natažené paže.
Nejsou v tom sami.
Fanoušci Sparty a Slávie to mají k sobě pár stanic metrem, ale i oni se míjejí, jako by oba tábory žily každý na druhé straně zeměkoule.
Nejinak je tomu v parlamentu. I když to politici k sobě mají přes jednu řadu (nebo přes jednu židli), tváří se, že vzdálenost, která je navzájem odděluje, je tak strašná, že žádná námaha nohou je nemůže sblížit.
Z čehož plyne, že vzdálenost od jednoho člověka k druhému nemůžeme poměřovat jen množstvím kroků. Myslící tvor, jakým člověk je, vnímá svůj časoprostor jak podle sympatií k jiným lidem, tak především podle poznané pravdy. A výsledkem toho poznání pak je, že třeba k volební místnosti to lidé mají strašně daleko, i když je ve skutečnosti za rohem jejich baráku.
Takže, co (pro koho) značí ono: daleko - blízko?
Odkaď a kam?
V naší ložnici, na Spartě a Slávii, v parlamentu, a k volební místnosti!
MIROSLAV MRÁČEK-MRAZÍK
Ach ti muži
Muži jsou primitivní tvorové, kteří na ženu neustále myslí jako hřebeček na kobylku. Jiný pohled
na ženu je pro ně čímsi neznámým. Tento svůj myšlenkový pochod svádějí na hormony, ačkoli je
všeobecně známo, že mužské hormony o sobě dávají nejčastěji vědět, když je na stole dobrý dlabanec a pití. Rozdíl v pohledu muže na ženu a v pohledu ženy na ženu se dá vyjádřit velice prostě slovy: muži potkávají (ženské) tělo, ženy potkávají především (ženské) šaty.
Co všecko se mužům vybavuje, když na ulici třeba jen na několik vteřin zahlédnou sexy ženu - kočku, to ani netřeba vysvětlovat, bylo by to konstatování až příliš banální. Ženské tělo a mužovy touhy skrze to ženské tělo, zná někdo něco jiného?
Je vůbec možné představit si muže, který si při pohledu na fyzicky přitažlivou třicítku říká: Jestli ta krasavice umí vařit báječnou gulášovku? Nebo když muž potká zdárně se nalévající pupence rozkošné šestnáctky, napadne ho v skrytu duše přímo hříšná myšlenka: Naučila se už kočička vařit švestkové knedlíky? A když náhodou zavadí o pěkně zaoblený zadek spolupracovnice či sousedky, bleskne mu nejprve hlavou: S tou bych chtěl péct makové buchtičky!
Obvykle v takové chvíli muži myslí na zcela jiné buchtičky.
Řekl bych - zákonitě -, neboť vztah mezi mužem a ženou podléhá jistým přírodním zákonům, které muž ani žena nezmění, kdyby se emancipace vyvíjela nevím jakým směrem a muži se pokoušeli být sebevíc jemní, něžní, ohleduplní, prostě stali se opravdovými gentlemany, což ale (aspoň zatím) ženám nehrozí.
Na potvrzení těchto mých slov bych teď dodal: výjimka potvrzuje pravidlo.
Věřím, že vždy, poněvadž i tady existuje. Jmenuje se Beďa Nováček.
Beďa je skutečně v mém okolí (a nepochybně v celém našem civilizovaném světě) jediný mužský, který si při pohledu na půvabnou ženu nejprve pokaždé položí otázku: Jak by mi chutnaly její chlupaté knedlíky?! A když na procházce v parku zahlédne skvěle stavěnou sedmnáctku s perfektně nafouklými balónky pod jejím svetrem, jeho první myšlenka vždycky je: Dokázal bych se labužnicky olizovat po její smetanové omáčce s brusinkama?!
Takové byly Beďovy myšlenkové pochody při jeho zájmu o něžné pohlaví.
Ve skutečnosti nejen myšlenkové pochody. Beďa to, co si při pohledu na některou ženu myslel, taky říkal nahlas. A nejraději to říkal právě té, které se to týkalo. Nebylo proto divu, že dlouho zůstával sám. Ženám v jakémkoli věku, i těm více přebarveným, čili starším, z nějakého důvodu neznělo příliš sympaticky, když s nimi začínal důvěrnější rozhovor otázkou:
„Mladá paní (madam, slečno), jak děláte houskové knedlíky, aby se vám nerozvařily?“
Obvykle se odpovědi nedočkal, a když přece, šlo o stručné odpovědi, jako: „Nebuďte zvědavý... Hleďte si svého... Neobtěžuj, sprosťáku!“
A přitom Beďa to myslel s ženami opravdu dobře. Nebyl ironický ani zlý, nemohl za to, že jeho srdce namísto sladkých slov a lichotek reagovalo takto na vlnící se ženské boky. Stále však nenacházel jedinou spřízněnou duši, která by na jeho zvědavé a dobře míněné otázky, týkající se ženské kuchyně, cituplně a ochotně odpovídala. Proto zůstával dlouho sám.
Ale jednou, to už mu bylo dvaatřicet a začínal být čím dál víc cítit nepříjemným pachem, který ženský nos nesnáší a na hony se mu kde jen může vyhýbá (má totiž právě pro tento pach velice dobře vyvinutý čich a tak jej i na dálku naprosto neomylně větří jako kokršpaněl v hustém mlází v bahně právě vyváleného kaňoura), pachem staromládenectví, vždyť už mu, jak říkám, táhlo na dvaatřicet, tak se není co divit, ale jednou mu na mnohokrát různým ženám a vdavekchtivým dívkám položenou důvěrnou otázku, jak dlouho děláte kohouta na smetaně, na niž se mu nedostávalo odpovědi (a když, tak nevrle odmítavé), sametovým altem odvětila srdíčkově vykrojená ústa:
„Nechám ho co nejdéle v pěkně vyhřáté troubě, tak mi chutná nejlíp.“
Můj bože! Beďovi se samým štěstím podlamovala kolena. Konečně žena jeho snů. A přímo žasl, jak ta srdíčková ústa myslela na kohouta podle jeho gusta, protože věděla: anglická slanina se má nejprve lehce osmahnout, než se použije na prošpikování kohouta.
Bůh obdařil ženy jistou zajímavou věcí, a tak ji ženy používají. Rozdíl v používání té věci je dělí na
ty, které ji používají, když toužá po dítěti, a na ty, které ji používají, i když nechtějí mít dítě.
Neví se, kterých je více. Pokud je ale nepoznáte důvěrněji, nevíte, kam kterou zařadit. A poznat je, to je obtížnější, než se dozvědět, co je na odvrácené straně Měsíce.
Jarda Košťálek byl ale jiného mínění. Říkal, že mu stačí být s kteroukoli osobou slabého pohlaví jen pár minut o samotě a hned uhodne, do které kategorie z těch dvou ji zařadit.
Můj strýc Karel, bývalý ajznboňák, měl na to jinou teorii. Tvrdil, že všecky ženy jsou od přírody rafinované a nelze v tom s nimi soutěžit. Nejvíc ale varoval muže před ženami, které si na veřejnosti zapínají zip.
Autor: MIROSLAV MRÁČEK-MRAZÍK
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |