POHÁDKY PROTI STRAŠIDLŮM SOUČASNOSTI

   Srozumitelně, názorně a tajuplně, nicméně bez lexikálních zdrobnělinek a kudrlinek nebo hrubostí vede Zdenka Bergrová své dětské hrdiny a jejich pohádkové souputníky ke konání dobra. Knížka pohádek pro zvědavé čtenáře s názvem ŠIMY A JINÉ OPIČÁRNY (Riopress Praha, 2002), čekala na vydání dva roky. Strašidla v reálném životě bohužel zatím nezmizela, spíše naopak.
   Aktuálnost nesmiřitelného odporu proti nemravnostem a lhostejnosti v každodenním životě řeší autorka tentokrát neočekávaně, to jest pohádkami. V roli hrdinů jedenácti pohádek se vystřídá spousta dětí i několik dospělých, šimpanzka Šimy, vodící pes Baryk, vodník, princezna s černou pletí, zázračně šikovná a chytrá, strašidlo Bublina... Podstatný je průlom drsné současnosti (drogy, rasová nesnášenlivost, sprejerství, vandalismus, dětská šikana, zlodějna, prolhanost, necitelnost k zvířatům, k přírodě, starým lidem a dávným zvyklostem) do jakoby každodenních, avšak pohádkově laděných příběhů. Zlo je zdoláváno dětským mudrlantstvím či filozofováním o životě včetně nastavování zrcadla dospělým (např. dětská víra ve všemocnost demokracie, republiky, voleb a svobodných občanů versus království s lidmi poddanými) a samozřejmě za účinné pomoci kouzel, podivných ufonů, mluvících zvířat, schopnosti létat, měnit rozměry, postupovat zpátky v čase a jiných nápadů, jimiž oplývá autorčina fantazie. Klasické pohádkové bytosti jsou totiž ve virtuálním století na vymření... Pohádkově preventivním projektem proti sprejerství je například skvělá souhra moderní "zelené" babičky s vodníkem - ekologem ze zpívající fontány u Letohrádku královny Anny. Některé pohádky motivují chvályhodnou touhu poznávat svět a jiné mravy, porovnávat zvyklosti i těžkosti života a vyrovnávat se s vlastním handicapem (Okřídlený Igor - o chlapci, který je po úrazu na vozíku). V "poučné" pohádce Virtuální Vyšehrad je čtenář spoluúčastníkem skládání a rozkládání představ o Vyšehradu a díky všemocné síti sítí zatouží poznat historický klenot Prahy v jeho skutečné podobě - získává rodiče pro návrat z Austrálie do Čech.
   Pohádky jsou adresovány "zvědavým čtenářům", ale nepřímo i rodičům a učitelům, kteří spolu s autorkou chtějí v didaktické rovině oživit suchopár poučování o mravech, hodnotách a občanskosti přitažlivým tajuplnem, využitím fantastična, důvěrným prolnutím starostí, úzkostí, podivností i něhy. Tomuto záměru napomáhá i sedmnáct vyobrazení skutečných i neskutečných postav, např. krásná kresba tančících bílých panen, byť jsou "jen" černobílé a pěkná barevná obálka s opičkou Šimy nad šapitó. Autorem obálky a grafické úpravy pohádkového vyprávění Zdenky Bergrové je - jak jinak - její tvůrčí a životní partner, akademický malíř Věroslav Bergr, jenž se zviditelňuje zejména v závěrečné pohádce Staromódní malíř. Maluje Trosky, podobenku své vyvolené Emy, vysněný byt, starou chaloupku v Podkrkonoší a pozor! - také deset zázračných obrazů, z jejichž rámů mohou vystoupit postavy z předcházejících pohádek... a podle potřeby pomoci radou a skutkem.
   V zhodnocování pohádkových dějů mohou pokračovat čtenáři, pokud jejich představivost byla vyburcována přitažlivostí, zajímavostí a napínavostí četby. Nakolik tato nová knížka - jsouc opečována náležitou reklamou - plní snad dosud platné požadavky na literaturu pro děti a mládež - viz shora, včetně bohatosti a jadrnosti českého jazyka, to ukáže stupeň její oblíbenosti ve známé čtenářské soutěži Sukovy knihovny Čteme všichni. Zatím přejme dobrý vítr do plachet fantastična!

Autor: Jana Vacková


Na všechny materiály prezentované na serveru obrys-kmen.cz se vztahuje zákon o autorských právech.
Jakékoliv jejich další šíření či využití bez výslovného souhlasu redakce nebo autora je zakázáno.
(c) 2001-2014 Obrys-Kmen   (ISSN 1210-1494)