Občas se i na našem knižním trhu objeví knihy poezie. Někdy jsou spíše útloučké a krátké, málokdy vzniká velký »špalek« poetických čísel. Takovou malou knížkou je i básnická kniha Davida Jana Žáka SPODNÍ ZRCADLA (Mladá fronta, Praha 2007, s. 129). Již pro poměrně řídký výskyt básnických knih je třeba Žákovu sbírku uvítat, očekávání spojené s obsahem knížky se však rázem změní ve zklamání.
David Jan Žák se již před léty uvedl v soutěži Strážnice Marušky Kudeříkové v Českých Budějovicích jako básník a porotu zaujal jistým svěžím pohledem na svět a neotřelým viděním skutečnosti. Jeho první básnické pokusy samozřejmě nesly stopy formální i obsahové neurovnanosti a nevyzrálosti. Od té doby autorovi nejen přibylo let, ale také se profiloval politicky úměrně s vývojem doby, zkoušel proniknout do umění i coby malíř-ilustrátor, autor rozhlasových příspěvků i filmař. Zdá se, že jeho umělecká dráha může pokračovat, ale již nyní se prokazuje, že ve své poetické tvorbě mnoho nepokročil.
Do jisté míry je si toho vědom i autor závěrečného slova Ivo Harák. Sice jemně a skoro nezřetelně píše o jistých výhradách, které má k poetickému tvoření Žákovu (»Občas přestřelí a nerozmáchne se příliš do široka«), vyjadřuje však spíše ocenění směru, kterým se Žák ubírá. Předpokládá, že »jde s kůží na trh«, silně prý na něj působí pasáže, v nichž se »teprve od reálného vjemu dostáváme k jeho transpozici«, dovozuje, že Žák má dar vidět a ustanovuje jistou »normu«, že slovo, aby mohlo být vybaveno konotovanými významy, »musí se nejdříve stát věcí, věcí vevázanou do nejrozličnějších vztahů«. Tak tohle už je úplné nedorozumění již z hlediska jazykového vývoje lidstva, který nemůže být přehlížen.
Za nejcharakterističtější prvek Žákovy knížky pokládám fragmentárnost. Ne že by útržkovitost, úlomkovitost básní neměla v poezii místa. Vzpomeňme na sílu třeba řeckých básní z doby antické, které se dochovaly ve fragmentech, ale tyto trosky neznámých děl mluví i k nám silnou řečí. Ne tak u Žáka. Žák tyto fragmenty skládá, tvoří, všechno mu vzniká jaksi uměle a seschle, z jinak solidních náběhů na metafory se ztrácí především jejich obsah. A tak bychom se dostali ke vztahu »obsahu a formy« s potřebou respektovat již dávno vyřčené závěry o této vazbě (Aristoteles).
Dávné stopy svěžího vidění nalezneme sice i dnes, ale jen okrajově, není znát pokrok ve srovnání s opusy vytvořenými před desetiletími. Kusost a zašifrovanost čtenáře brzy unaví. Lze říci, aniž bychom propadali pokušení věštit, že tato básnická kniha sice rozšíří autorovu osobní bibliografii, ale ve vývoji moderní české poezie se závažným počinem nestane.
Autor: JOSEF BÍLEK
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |