Ve druhém, aktualizovaném vydání vydalo nakladatelství Portál knihu českého pedagoga Jana Průchy PŘEHLED PEDAGOGIKY jako »úvod do studia oboru« (2006, s. 271).
Je to práce velmi potřebná už proto, že její autor srovnává krok se stavem pedagogiky ve světě. Je samozřejmé, že o pedagogice vznikala rozsáhlá literatura vlastně již od doby ustavení pedagogiky jako oboru, a to je již velmi dávno, v časech antického Řecka. Právem připomíná Jan Průcha jednoho z velkých teoretiků, Aristotela. Ale vývoj pedagogiky se nezastavil. Pedagogické teorie v Československu byly v minulých desetiletích poznamenány různými vlivy ze západu i z východu, někdy určitá orientace převažovala, ale nikdy nezmizela potřeba vyrovnávat se s vývojem ve světě. U nás máme jednu velikou přednost, že se ustavila komenologie jakožto zvláštní disciplína pedagogiky, která v sobě v zárodku vlastně obsahuje všechny znaky rozebírané Průchou. Jistě, Komenský nemohl v žádném případě předvídat rozmach pedagogických teorií dneška, to nepředpokládá ani sám autor knihy, proto ji skromně nazval »úvodem do studia oboru«. A tento úvod je možno i nutno dál rozvíjet a rozpracovávat, i když sám základ zůstává stále stejný: efektivně předávat vědomosti a poznatky, a to pomocí vzdělaných a zanícených učitelů i strojů pro vyučování. Vznikají ovšem různé spory, čemu dát přednost vzhledem k efektivitě.
Kniha je přehledně rozvržena do tří bloků. V prvním najdeme teoretické základy pedagogické vědy, do které spadá i současné pojetí pedagogiky, využití pedagogiky, struktura pedagogické vědy, disciplíny pedagogiky a výzkumná témata současné pedagogiky. Autor vybírá z mnoha možností funkční gramotnost (vzpomeňme na časté užívání termínu »počítačová gramotnost«), dále multikulturní (interkulturní) výchovu a etnopedagogiku, zabývá se vztahem rodičů a školy, alternativních a inovativních škol a sociální nerovností ve vzdělání. Tady bych jenom uvedl, že zavádějící je např. sdělení, že téma samo bylo »z pochopitelných důvodů utlumeno před listopadem 1989 a kupodivu se ani později příliš nezkoumalo intenzivně«. Autor je ovšem realistický. Ví velmi dobře, že sociální nerovnost ve vzdělávání existuje, naopak roste a snahy o odstranění nerovnosti ji spíše prohlubují. Dalším velkým blokem je tvorba pedagogických poznatků - výzkum, jeho druhy a metody. Informační hodnota tohoto bloku je značná, což uvítají nejen studenti učitelských oborů, ale i ti, kterým leží na srdci účinnost dalších forem vzdělávání, včetně stranického. Třetí blok se zabývá infrastrukturou pedagogické vědy a je zde uveden aktualizovaný přehled pedagogických časopisů, českých i slovenských, stejně jako mezinárodních, jakož i dokumentace o školství, čili téma vhodné pro řídící pracovníky oboru. Dále se autor zabývá vzdělávacími programy, pedagogickými knihami a databází, pedagogickými ústavy a katedrami, najdeme tu i praktickou aplikaci v podobě »pedagogické asociace«. Kniha je opatřena přílohami se schématem vzdělávacího systému, základními údaji o českém školství a mezinárodním standardním klasifikováním vzdělávání (ISCED 1997).
V závěru najdeme seznam použité literatury a rejstřík. Zde lze ocenit autorovo úsilí o objektivitu: odkazuje (místy i v textu) na přínos některých ruských (sovětských) pedagogů, samozřejmě cituje i práce vlastní.
Autor: Josef Bílek
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |