(K stému výročí narození Pabla Nerudy)
Když šestnáctiletý chilský student lycea v Temuku Neftalí Ricardo Reyes Basoalto publikoval své verše pod zvučným jménem Pablo Neruda, které ho později proslavilo po celém světě, netušil, že toto příjmení, jež zahlédl v jakémsi časopise, je jménem velkého českého básníka, jemuž vzdal později hold při svých návštěvách v Československu. Budoucí básník měl však už tehdy za sebou publikování řady veršů a článků pod jinými pseudonymy v několika časopisech.
V rodině, z níž pocházel, neměli však pro jeho literární sklony porozumění. Matku, která psala verše a po níž zřejmě zdědil básnické geny, nepoznal. Zemřela totiž necelý měsíc po 12. červenci 1904, kdy se v Parralu chlapec narodil. Otec železničář a macecha, kterou hoch velmi miloval, dbali sice o jeho vzdělání, ale pro umění neměli pochopení. Na lyceu příliš neprospíval, neboť jeho hlava, jak sám uvádí, "byla plná knih, snů a básní, které mi tam hučely jako včely", a univerzitní studia romanistiky na Pedagogickém institutu v Santiagu neukončil. To už však byl pohlcen uměleckou činností jako úspěšný básník a organizátor literárního života. Nicméně slušnou obživu tato činnost nezajišťovala, a tak hledá uplatnění v diplomatické službě. Od roku 1927 se jí s přestávkami téměř až do konce života věnoval. Zprvu jako konzul v Barmě, na Cejlonu, na Jávě, později v Argentině, Španělsku, Francii a Mexiku, aby nakonec ukončil tuto kariéru za Allendovy vlády jako velvyslanec v Paříži. V průběhu let, zejména po zkušenostech z občanské války ve Španělsku a z druhé světové války, sílilo básníkovo demokratické a levicové uvědomění, takže v roce 1945 vstoupil do Komunistické strany Chile a byl zvolen senátorem. Pro revoluční názory byl za vlády diktátora Gonzalesa Videly začátkem roku 1948 rozhodnutím Nejvyššího soudu odvolán z funkce senátora a byl nucen se půldruhého roku skrývat v ilegalitě.
Po dobrodružné a strastiplné cestě přes Andy opouští v r.1949 Chile a pobývá v řadě evropských zemí (mj. v Československu), v Číně a Mexiku. Aktivně pracuje ve světovém mírovém hnutí a účastní se mnoha významných mezinárodních kulturních akcí. Teprve v druhé polovině roku 1952 se svobodně vrací do vlasti, v níž je bouřlivě vítán. V činorodé umělecké a politické aktivitě v dalších letech cestuje po celém světě, včetně Asie a USA, kde všude za manifestační účasti probíhají jeho recitaly. V roce 1969 ho KS Chile vyhlašuje kandidátem na úřad prezidenta republiky. Kandidatury se nakonec vzdává ve prospěch Salvadora Allenda. Po jeho zvolení v roce 1970 byl jmenován velvyslancem ve Francii. O rok později mu byla udělena Nobelova cena za literaturu. Dvanáct dní po vojenském převratu a svržení vlády Lidové jednoty umírá 23. září 1973 v Santiagu de Chile. Jeho pohřeb se stal první masovou demonstrací proti Pinochetovu režimu.
Bouřlivý život Pabla Nerudy, provázený vynikajícími úspěchy a světovým uznáním, ale i mnohými strázněmi, je jedinečným příkladem sepětí a prolnutí uměleckého údělu s občanskou uvědomělostí a statečností. Rozsáhlé básníkovo dílo, které v souborném vydání čítá na čtyři tisíce tiskových stran, rostlo z tradice národní, etnické i světové. Osobním temperamentem a tvorbou nikdy nezapřel Chilana a Latinoameričana. Od prvních mladistvých literárních pokusů se inspiroval pozoruhodnou atmosférou rodné země s jejími úžasnými přírodními protiklady, sociální nerovností a její etnickou i historickou mnohotvárností.
Básnířka Gabriela Mistralová (později první chilská a zároveň latinskoamerická nositelka Nobelovy ceny za literaturu), která byla učitelkou v Temuku, orientovala mladého básnického adepta v literárních otázkách a dávala mu číst díla ruských klasiků, Tolstého, Dostojevského a Čechova, kteří se stali jeho celoživotními oblíbenci. Vedle toho se brzy setkal s Baudelairovými Květy zla a dalšími díly moderní básnické imaginace, které ho rovněž okouzlily.
Zjitřená citovost a erotičnost Nerudových prvních sbírek Kniha soumraku (1923) a Dvacet básní o lásce a jedna píseň ze zoufalství (1924) se koncem dvacátých let básníkovým poznáním Evropy a Asie obohatila o intelektuální rozměr hlubinných souvislostí údělu osamělého jedince v chaotickém světě, který je nedílnou součástí vesmíru, jak to vyjádřil např. ve sbírce Sídlo na zemi (1935).
Pobyt ve Francii a ve Španělsku přinesl mladému básníkovi setkání se soudobou avantgardní poezií a uměním (např. se surrealismem) a přátelství s řadou umělců (Garcíou Lorkou, Aragonem, Picassem ad.). Ruku v ruce s uměleckými podněty sílilo Nerudovo občanské vědomí zdůrazňující lidskou solidárnost a patos boje za spravedlivou společnost, manifestované ve sbírce Španělsko v srdci (1937). To už je Neruda světově uznávaným autorem a sbírá síly ke svému vrcholnému dílu Veliký zpěv.
Na této rozsáhlé lyrické epopeji, která vyšla v r. 1950, pracoval deset let. Anticky pojatá skladba o patnácti částech dělených do dalších zpěvů je holdem celému latinskoamerickému kontinentu, popisuje jeho zrod a rozvoj, reflektuje dávnou minulost Inků (Výšiny Macchu Picchu) a podává historii kolonizace (Dobyvatelé) i osvobozeneckého boje (Osvoboditelé). Básník nezapomíná, že je Chilan, proto vroucně a vzrušeně vyznává lásku k rodné zemi (Všeobecná píseň o Chile, Květy z Punitaqui). Věren svému socialistickému a humanistickému přesvědčení oslavuje bojovníky za národní a sociální práva (Novoroční chorál za vlast v temnotách) a litanicky vyzývá k obraně míru (Ať procitne dřevorubec). Dílo vrcholí oslavnou poémou na Tichý oceán, který omývá chilské břehy (Velký oceán) a uzavírá meditace nad některými epizodami básníkova života (Jsem básník). Monumentální skladba propojující minulost se současností a přírodní jevy se společenskými událostmi vyniká bohatou metaforičností a asociativním řazením obrazů. Její sugestivní rytmus a rétorický charakter volného verše dokázal Neruda tlumočit svým fascinujícím sonorním basovým přednesem na mnoha domácích i zahraničních recitalech a v řadě nahrávek.
Široké tematické rozpětí básníkova literárního díla pokračuje i v dalším období. Píše politicky angažované skladby (např. Zpěv pro Bolívara, Zpěv lásky ke Stalingradu), intimní poezii (Sto milostných sonetů) i verše reflektující jak všední skutečnost, tak závažné existenciální otázky (Elementární ódy). Profil jeho tvorby doplňují překlady z angličtiny a francouzštiny (W. Blake, W. Shakespeare, A. France) a divadelní hra Sláva a smrt Joaquína Muriety (1967). Testamentem se staly jeho Paměti - Vyznávám se, že jsem žil, dovedené do posledních dnů básníkova života.
Světoběžné působení Pabla Nerudy bylo oceněno mnoha poctami Východu i Západu. V době emigrace žil převážně v socialistických zemích, v nichž se přátelil s nejvýznamnějšími představiteli kulturního a společenského života. Řadu měsíců pobýval i u nás na Dobříši. K jeho blízkým přátelům patřili J. Drda, N. Frýd a V. Nezval, s jehož tvorbou a temperamentem měl leccos společného. V poémě Pražský rozhovor Neruda oslavil hrdinství Julia Fučíka a ocenil naše české kulturní tradice. Neskrýval ovšem kritické výhrady vůči politickému extrémismu, špionománii a fízlovství v období stalinismu, což vyjádřil ve svých Pamětech. V nich koncentrovaně vyslovil své lidské a umělecké krédo, vyjádřené láskou k lidem, úctou k všesvětovému kulturnímu dědictví a přesvědčením o nezbytnosti tvůrčí svobody. Píše v nich, že "pro básníka musíme požadovat místo na ulici i v boji, a stejně i na světle a ve stínu". Tato slova mají trvalý význam, stejně jako dílo toho, kdo je pronesl.
Autor: Vlastislav Hnízdo
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |