JIŘÍ ŽÁČEK
Pijácké desatero
První sklenka je pro zdraví,
abych byl k sobě laskavý.
Pak si dám nalít druhou sklenku
a zapomenu na svět venku.
A další v pořadí, ta třetí,
probudí duši ze zakletí.
Ze čtvrté sklenky, hola hou,
načerpám elán s odvahou.
Po páté sklence mizí splíny
a nebem krouží dívčí klíny.
A co mi říká sklenka šestá?
Kdo pije laxně, Bůh ho ztrestá.
Když ochutnávám sedmou,
vášně se ve mně vzedmou.
Po osmé sklence
mám srandu z abstinence.
Devátá sklenka, jak se patří,
mě s vámi všemi rychle sbratří.
S desátou přijde nirvána –
přátelé, pijme do rána!
A kdyby ve vás uhasínal plamen,
budeme pít i za vás.
Amen.
Pijácká píseň
Ti, kdo žijí, všichni pijí,
pijí pravdu s poezií –
lékaři i mlékaři,
vinaři i plynaři,
metaři i četaři,
bachaři i chachaři.
Pijí moudří, pijí cvoci,
pijí ve dne, pijí v noci –
pošťáci i rošťáci,
kuchaři i duchaři,
pumpaři i žumpaři,
taviči i baviči.
Proto pijte, ať jste zdraví,
ať vás život pořád baví –
dělníci i celníci,
rektoři i lektoři,
právníci i strávníci,
pasáci i prasáci.
LUBOMÍR BROŽEK
Máničkův pozdní listopad
Byl pozdní listopad. Večerní listopad. Nelásky čas.
Čas mastičkář, jenž jizvy solí léčí
a včerejší květinové děti dnes nutí trapně opadat,
zatímco jejich hlasy odlétly do nepaměti,
kde ani samota není sama a havran Nevermore
neklove do srdce, v němž je vždycky něco k sežrání.
Něco na zub výkřiků. Něco šepotů na úkor.
V srdci je vždycky něco… pro lačný zoban havraní.
Starý hipík světlo zhasil:
Ve tmě se lépe zapomíná,
že nic nebylo svaté a všichni byli svatí.
A svět byl velký flám. A srdci nebývala zima.
Ani v listopadu. Muž se rozesmál sípavým smíchem starců.
A na stole nůžky nebyly na hromádce šedých vlasů.
Sonet o ztraceném snu
Jestli nás jednou opustí sny…Co pak bude s námi?
Jenom to staré ticho. Z časů, kdy jsme byli ještě ve hvězdách…
Zatímco sny se budou toulat ztemnělými uličkami,
jak bezprizorné děti, jež nemají se komu zdát
a slabikují jména na dveřích.
A o ztracený klíč k lidským srdcím vedou snový spor:
Podle jmen hádají, kdo přijde otevřít.
I kdyby havran se svým never more...
Jenom to staré ticho naslouchá za dveřmi.
Jak tenkrát, když muž jménem Jakub Jan dopsal mši.
A břitvu k hrdlu přiložil. Jak smyčec.
Neb opustil ho sen. Housle se v stromech ukryly.
Jinak by jistě svědčily,
jak v lese bezesném umí ticho křičet.
Experiment
Mráz udeřil nečekaně. Jako šílený sólista na tympány.
Lednové ráno. Stanice metra. Washington DC.
Vandráci zalézají pod zem. Trocha tepla v dlani
je za všechny prachy. Jen hladové krysy
jsou hbitější v boji o přežití.
Krysy vědí své. O světě, jenž přeje krysám.
Urvat si. Nebýt k sežrání. Však nažrat se. K prasknutí.
Pod eskalátorem houslista Joshua Bell na prsty dýchá.
U nohou houslové pouzdro. Dokořán. Jako tlama psí,
co jako na kost čeká na minci.
Jako by pozvedal hostii: Joshua hraje Bachovo preludium.
Starý regenschori stojí opodál. Nehybný. Barokní maska.
Když vlak vyplivne cestující, jako flamendr hořkou slinu,
tváří se, že je mu to fuga. Chvíli v děravých kapsách,
paruku šejdrem, marně po drobných šátrá.
Joshua hraje. Vedle něho kluk s nudlí u nosu civí do ráje.
Ptačí matka s vytřeštěným okem fotoaparátu piští: Anděl vyletí!
Kluk utře nos do šály. Andělé jsou… A jednou potká je.
Joshua hraje a Bůh mu vede ruku. A plynou staletí.
Jak mraky nad krajinou. Nebe je vysoko, a přece na dosah: Dítěti.
Čtyři řeky pramenily v ráji. A jeden potok: Bach,
jenž se vylil z břehů. Joshua hraje a Bach se metrem valí.
Hlava nehlava. Vlna za vlnou. Jako potopa,
pohlcující uzlíčky životů dřív, než stačily si sbalit
pět švestek, které jim zbyly. Ze všeho, co milovaly.
Voda je vzala. Ale ještě o tom nevědí. Smějí se. Pláčí.
Myslí, že myslí, a tedy žijí. Nevědí, že se jim život jenom zdá.
Lapeni davem, v davu se míjejí. Živí se odpadky a sní o palácích.
Když Michelangelo, v důvěrném hovoru zavěšen do sošného Davida,
kolem kráčí, ani se neotočí. Jsou jako živí. Jen srdce mají neživá.
Joshua dohrál. Na housle za tři a půl milionu hrál některé z nejtěžších skladeb,
které byly kdy složeny. Vybral 32 dolarů. Na chvilku se zastavilo pouze 6 lidí.
Dva dny před tím, než hrál v metru, vyprodal divadlo v Bostonu.
Jeden z nejlepších houslistů světa sbalil nástroj a zaklapl pouzdro.
Nikdo jej nepoznal. Nikdo nezatleskal. Skončil experiment.
Hodinář
Můj otec míval hodinky Omega. Kdo je měl na zápěstí,
byl bourák, co zahlédne anděla
i v očích nehezkých žen. A když ho na ulici mine štěstí,
jen mrkne na hodinky a narazí si klobouk do čela.
Neptá se, kde poběhlice Fortuna si stele,
na růžích, anebo v kaluži…
A kdy vyprší? V tom je štěstí celé:
Neptat se. Sám vypršen na kůži.
Když otec spal, hodinky měl u postele.
Ležely na nočním stolku a šly.
Houštinami snů. Cestami, které osleply.
Ležely a šly. Jak vězeň ve své cele.
Jako malá fontána z nich prýštil čas.
A já věřil, že v těch hodinkách žije
pan Tajemný. Alfa i Omega. Nejvyšší Hodinář,
co vždycky ví, která bije.
V hlavě mu rotují kolečka jako modlitební mlýnky.
ÓM MANI PADME HÚM. Život je prostý.
Jako ÓM. Vteřina padající do tmy. Dívám se na hodinky.
Pán přílivu a polucí na napjaté ticho buší rybí kostí.
Tik… Malou ručku velká nocí vede. Tak…
Rafie svítí. Tik…Otec vzkřikne ze spaní. Tak…Třeskne rána.
Tik. Muž vedle něho padá k zemi. Tak… Jako znají ptáci umírat.
Tiše. Tik, tak. Chodník je samá krev. Krev na chodníku je sama.
Jsme z náhod, říkával otec: Kousíček vedle a…
Prst ostřelovače se ještě chvěje na spoušti.
Neptám se, kdo by vás natáhl, hodinky Omega?
A zda někdo uvnitř, na pérko, ztracený… Jako hlas na poušti:
Jsem, který jsem. Pán času. V bezčasí vteřina.
V mém počátku je můj konec a svým zánikem počínám.
Jsem…: Hodinář.
Kde domov můj
Kde domov můj?
Ach Čechy krásné, Čechy mé…,
Bůh vás opatruj,
než vás ztratíme!
Banka nebo žena -
všichni jsme tu k mání.
A naše tržní cena…,
ta je k pousmání.
Pokud by šlo prodat duši,
snad to taky zkusíme!
Po skalinách voda hučí,
bor v lučinách zvolna schne.
Než vezmete mě do náručí,
už nebudete, Čechy, mé.
Děvka
Krev komunardů jako krev děvky.
Laciné zboží dnes nikde neudáš.
Láska je veteš. Pár lístků jak podzim teskných,
co vzpomínky zapomněly na půdách.
Odplivla, a tvář úsvitu zbarvila se do ruda.
Prachy, to je argument, že nejsi lump a pobuda,
trapný pytel sraček, co životem se vleče
a nemá co si nenakrade.
Lovná zvěř na útěku betonovým lesem,
v němž soucit nepotkáš. Leda s kudlou v zádech.
Ve světě děvek se děvka nepodnese.
Pravila, vyčesávajíc z vlasů zbytky hvězd.
Jako by louskala vši. Než z vlasů oprátku splete,
znuděně rozvalená na divanu,
dříve než k smrti utahaný starý pasák svět
lhostejně otočí se k ránu.
Ve tváři úsměv. Jako by ho vyryl kdosi
do zdi samotky střepem.
Jako když zmlkne hudba a šílenství řekne:
Smím prosit?
Už trochu mimo. A jednou nohou na věčnosti,
zatímco v srdci ticho je. Jak v hrobě.
Ale svět, ten starý pasák kurev, se ještě točí.
Do zblnutí. Než pověsí se na měsíční skobě,
jak trapný kabát z frcu, co se dávno přežil.
Děvka se zasmála. A znělo to jak svist kosy.
Jako kdyby v lukách včerejších někdo paměť žal.
Nemohu uvěřit, že jsem jí tolik věřil.
Ještě ani nestačila dát stehna k sobě po masakrózní noci…
Nemohu uvěřit, že jsem ji miloval.
Však styl má, jak se sluší na luxusní potvoru.
A smysl pro dráma: Semeno všech bankéřů světa
po nohou jí stéká, když se ráno drápe zátky nahoru,
na svůj piedestal. Na očích šátek, lhoucí že je slepá.
V rukou váhy a meč. A kámen v hrudi z mramoru.
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |