Franz Kafka, úředník Dělnické úrazové pojišťovny Na Poříčí:
"Jak jsou tihle lidé skromní. Přicházejí nás prosit. Místo aby úřad vzali útokem a všechno na kusy rozsekali, přicházejí prosit."
Setkání v Kravíně
Zatímco surrealisté pracně vymýšleli podivuhodná setkání deštníku a šicího stroje na operačním stole, jen v Praze se mohl sejít Jaroslav Hašek a Franz Kafka v Kravíně na volební schůzi Strany mírného pokroku v mezích zákona. (Tato strana poněkud připomíná dnešní Nezávislou erotickou iniciativu.)
Oba tam přišli za pět minut dvanáct, kdy kvasil nový svět, kdy - navzdory letopočtu - ještě trvalo 19. století a století dvacáté se zmítalo v porodních bolestech, očekávajíc císařský řez světové války.
ks
Pražský skleník
Výtka Klause Wagenbacha na adresu pražské německé literatury se vztahuje i na podstatnou část tehdejší literatury české:
"V pražském skleníkovém ovzduší vznikly práce monstrózní exotičnosti a dusné sexuality. Příšerný kabinet voskových figurín, v němž se objevují první extrémní typy: vrazi, malomocní, pasáci, zvrácenci, pijani, strašidla, dvojníci, posedlí, kreténi, homunkulové. Tento útěk před vlastním světem do světa make-up se zračil zvláště v řeči, parfémované slovní akrobacií s přepjatými metaforami a barokními adjektivy."
ks
Nad plovárnou svítá
Ladislav Tůma-Zevloun vzpomíná:
"Ignát Herrmann býval průkopníkem koupání, tenkrát totiž bylo k vodomilství třeba určité odvahy. Koupání v proudící řece bylo mu zvláště milé, a sotva se na jaře začaly stavět na Vltavě plovárny, v době rozkvětu dokonce čtyři - Žofínská, Občanská, Vojenská a Smíchovská - nemohl se dočkat a obcházel staveniště, hovořil s dělníky a plavčíky, a smlouval se známými schůzku na plovárně. Zvláště měl rád tu Žofínskou (na Slovanském ostrově), která v oněch dobách patřívala rodině mlynářů Trnků.
Herrmann byl z prvních otužilců, kteří lezli do vody - ale kdyby jen lezli! - Herrmann, štíhlé, vysoké postavy, Sokol a cvičenec Tyršův, skočil do vody bez dlouhého osmělování z vysokého můstku - a společnost pražských dam a pánů, stojících pod košatými stromy Slovanského ostrova, odměnila pana spisovatele bouřlivým potleskem za sportovní výkon. Na Žofínskou plovárnu chodívali i jiní muži známých jmen. Někteří se sem táhli výslovně za Herrmannem. A kolem měl vždycky hlučnou společnost: doktor Podlipný, herec Kolár, Krössing a Sedláček, náčelník Sokola Jindra Vaníček, profesor Chodounský, architekt Beránek, spisovatel Thomayer - zkrátka kapacity v plavkách... Pan Trnka jim vyhradil dvě zvláštní kabiny a celá společnost si dala podle Štolbovy známé veselohry jméno: Vodní družstvo. Firmu namaloval malíř Štapfer a členové Vodního družstva pořádali často přátelské i mistrovské závody, jejichž častým vítězem býval dobře trénovaný Herrmann."
Zcela opačné zážitky si z pražských plováren odnesl Franz Kafka. V Dopise otci píše:
"Vždyť mě tísnila už jen tvá tělesnost. Vzpomínám si například, jak jsme se nejednou spolu svlékali v kabině. Já hubený, slabý, úzký, Ty silný, velký, široký. Už v kabině jsem si připadal ubohý, a to nejen před Tebou, ale před celým světem, neboť Ty jsi pro mne byl měrou všech věcí. Když jsme však potom vyšli z kabiny mezi lidi, já drže se Tvé ruky, kostliveček, nejistě našlapující bosýma nohama na prkna, plný úzkosti z vody, neschopný napodobit Tvé plavecké pohyby, jež jsi mi neustále předváděl v dobrém úmyslu, jimiž jsi mne však ve skutečnosti hluboce zahanboval, tu jsem byl velmi zoufalý a všechny mé špatné zkušenosti ve všech oblastech v takových chvílích dokonale souhlasily. Ještě nejlíp mi bylo, když ses někdy svlékl první a já mohl zůstat v kabině sám a oddalovat hanbu toho veřejného vystoupení tak dlouho, až ses nakonec přišel za mnou znovu podívat a vyhnals mě z kabiny. Byl jsem Ti vděčný, že sis, jak se zdálo, nepovšiml mé bídy, a byl jsem také hrdý na tělo svého otce. Ostatně je dodnes mezi námi podobný rozdíl."
ks
Odříkaného chleba největší krajíc
Kafkův životopisec Klaus Wagenbach trefně poznamenal:
"Tatáž sexuální etiketa, která ujařmovala měšťanské dcery ideálem panenství, ukládala měšťanským synkům znalosti a zkušenosti, které následkem toho mohli získat jen v bordelu. Proto také bylo v Praze, vedle kabaretů a šantánů, i spousta bordelů, a některé se mezi prostopášníky a literáty těšily velké vážnosti."
Franz Werfel věnoval jednomu z nejslavnějších - v Kamzíkově ulici, pár kroků od Kinského paláce - povídku Dům smutku:
"Velký salon byl dočista feudální se svou zlatem obtěžkanou renesancí, zrcadly s korunami, rudými sametovými závěsy a vykládaným tanečním parketem hladkým jako sklo. Máme zde co činit s podnikem, jenž může klidně odmítnout označení, které mu propůjčuje neartikulovaný a chudý slovník... Renesance pyšného, tehdy už dávno zapomenutého desetiletí, císařův obraz v kuchyni - ze vší té zaprášené a už lehce zpuchřelé nádhery se na pozorovatele díval rozpačitý pohled staré c.k. monarchie.
Dámy, pokud nekonaly intimní služby, byly na svých místech. Houpavým krokem křižovaly místnost, otáčely se před zrcadlem, osiřelé vytržení v tvářích, žádaly s chladnou zdvořilostí o cigarety a sedaly si blahosklonně a bez zájmu na chvilku ke stolům. Jako by byly proniknuty pocitem zcela zvláštní důstojnosti, důstojnosti, která se přenášela na každou chovanku tohoto staroslavného a vznešeného útočiště. Býti zde přijat znamenalo vstoupit do vyšších kruhů života."
ks
"Uvedení do života"
Seznam pražských veřejných domů je úctyhodný. Lidově se jim říkalo bordely. Slovo má italský původ - bordello, odvozeného od bordare - lemovat. Španělsky borde je hrana nebo prkno, ve významu prkenný dům, německy Bretterhaus pro služky, které musely být po vůli vrchnosti.
V Praze bylo v r. 1886 86 nevěstinců, v r. 1911 už jen 22.
Pro někoho byla návštěva nevěstince denním chlebem, citlivým povahám mohla naopak přivodit celoživotní trauma. Franz Kafka v Dopise otci popisuje, jak ho hluboce zasáhl otcův návrh, že ho kvůli "uvedení do života" zavede do bordelu:
"Myslím tím krátkou rozmluvu v jednom z těch několika pohnutých dnů, když jsem Ti posledně oznámil, že se hodlám oženit. Řekl jsi mi asi toto: 'Pravděpodobně si oblíkla nějakou nápadnou blůzu, jak se v tom pražské židovky vyznají, a tak ses ovšem rozhodl, že se s ní oženíš. A to co nejrychleji, za týden, zítra, dnes. Nechápu tě, jsi přece dospělý člověk, jsi ve městě, a nevíš si jiné rady než oženit se s první, která přijde. Což nejsou jiné možnosti? Bojíš-li se toho, dojdu tam s tebou sám.'"
ks
Táta Dlouhán
Málo se ví, že Franzi Kafkovi učaroval film. Willy Haas vzpomíná v knize Die literarische Welt (Literární svět):
"Když jsem byl naposled v Praze, šli jsme, myslím že ve větším kroužku přátel, do kina. Před programem se promítaly scény z berlínských ulic. Když se rozsvítilo, měl jsem zlomek vteřiny dojem, že jsem v Kafkových očích zahlédl slzy. Copak je Kafkovi? zeptal jsem se šeptem souseda. Nejspíš má zase potíže s berlínskou snoubenkou, odpověděl.
Tak mám Kafku stále před sebou - s odvráceným obličejem, aby žádný z nás nezpozoroval, jak si hřbetem ruky otírá slzy z očí.?
A Max Brod výslovně říká:
"Miloval první filmy , které se tehdy objevily. Obzvláště ho nadchl film s českým názvem Táta Dlouhán. Přitáhl na něj sestry, později mne, pokaždé s velkým nadšením, a po celé hodiny ho nebylo možno přimět k tomu, aby mluvil o něčem jiném než právě o tomhle nádherném filmu.?
ks
Autor: KS
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |