NEJNOVĚJŠÍ MÁRQUEZ...

   ...který se v češtině objevil na knihkupeckých pultech, nese název ZPOVĚĎ TROSEČNÍKA (Euromedia Group k.s. - Odeon 2004, přeložila Blanka Stárková, str. 112). Autor, nositel Nobelovy ceny za literaturu z roku 1982, jej poprvé vydal v roce 1970. Je potěšitelné konstatovat, že těch pětatřicet let nic neubralo na závažnosti sdělovaného poselství i na jeho mistrném zpracování. Stejně jako u souboru Dvanácti povídek o poutnících, také tady Márquez ozřejmuje ve fiktivní předmluvě Příběh tohoto příběhu, jak se vše seběhlo, kdo byl ústřední postavou, vypravěčem a závěrečným zpracovatelem textu. Čtrnáctero kapitol rozšířených o podrobnější předznamenání, ale hlavně ich forma knihu tematicky spojuje s eposy cest, putování, hledání a nalézání jako byla antická Odyssea a na počátku osmnáctého století fiktivní autobiografie Život a zvláštní podivná dobrodružství Robinsona Crusoe, námořníka z Yorku, pod níž byl podepsán Daniel Defoe. Tomu se podařilo odstartovat množství robinzonád (F. Marryat, J. D. Wyss, J. Verne...), zasahujících až do současnosti k filmovým podobám Zemeckisova Trosečníka.
   Na rozdíl od Robinsona, který si po ztroskotání potřebuje vyřešit svůj vztah k bohu, aby se mohl pustit do smysluplného naplňování života na ostrově a posléze se znovu ocitl ve společenství lidí, je Márquezův Luis Alejandro Velasco člověkem dnešní doby, prostou obsluhou kolumbijského torpédoborce, jenž se v roce 1955 vrací z Miami domů. Vazba na modernost civilizace je provázána množstvím pašovaného zboží, hlavní příčiny, proč osm námořníků smete z paluby běsnící živel. Připomínat za této situace mravokárnou tresť o dvou myškách, co spadly do díže s mlékem? Možná... Jedna volala o pomoc a utopila se, zatímco druhá plavala pořád dokola, až svrtěla homoli másla a zachránila se. Velasco jediný přežil. Zpočátku se štěstím, neboť se octl nejblíž prámu, který zbyl ze záchranného člunu. Ostatní takové štěstí neměli. Nicméně těch devět nocí a dní prožil na prámu o hladu a žízni obklopen majestátem moře a nezúčastněnými živočichy jako vypadlými z Borgesova bestiáře. Pud sebezáchovy násobený mírou rozvážné odhodlanosti nakonec slavily úspěch, i přes skromné konstatování: "Moje hrdinství spočívalo v tom, že mi nedovolilo umřít".
   Márquezův útlý text označený jako "true novel" jenom potvrzuje autorovo jazykové mistrovství. Slovní zásobu a naplněnost každé věty násobí politické smýšlení. Márquez se netají přátelstvím s Fidelem Castrem a levicovou orientací. Proto si nikdy nedovolil psát o ničem. Také Zpověď trosečníka je velkolepým podobenstvím: o nástrahách a nebezpečí diktatur na jedné straně a o údělu exulanta, jehož život se podobá plavbě na prámu, na straně druhé. Také Velasco si musel uvědomit, kam chce plout, když se rozhodl demontovat svou sochu...

Autor: František Skorunka


Na všechny materiály prezentované na serveru obrys-kmen.cz se vztahuje zákon o autorských právech.
Jakékoliv jejich další šíření či využití bez výslovného souhlasu redakce nebo autora je zakázáno.
(c) 2001-2014 Obrys-Kmen   (ISSN 1210-1494)