(K životopisnému filmu o Larise Rejsnerové)
Ruský týdeník Litěraturnaja gazeta zveřejnil článek Viktora Ivaněnka o filmu věnovaném životu Larisy Rejsnerové, básnířky z počátku 20. století, která se angažovala v bouřlivé době Říjnové revoluce a budování spravedlivější společnosti. Přinášíme jeho zkrácený překlad.
V poslední době se stalo zvykem, že jestliže se někdo v televizi obrací na osudy lidí z doby Říjnové revoluce, musí dát najevo, že ten, kdo byl považován za hrdinu nebo za člověka, jenž sloužil myšlenkám sociální přeměny společnosti, ve skutečnosti žádný hrdina není a už vůbec ne vlastenec. Spíše je to zločinec nebo bezpáteřní člověk.
Samozřejmě, že byly a dodnes žijí sovětské mýty o událostech a lidech této i pozdější doby. To však neznamená, že na jejich místo musí přijít mýty jiné, přímo opačné. Je zapotřebí objektivní hodnocení. Jako v celém civilizovaném světě, kde příliš nespěchají očerňovat svoji historii.
Pokus o čestný pohled na hrdinku učinili filmoví dokumentaristé, tvůrci dvoudílného filmu Kometa Larisy Rejsnerové. Snímek vypráví o legendární ženě, která prošla cestou od vzdělané profesorské dcerky a salonní básnířky počátku 20. století ke komisařce Baltického loďstva a známé sovětské publicistce.
Dcera profesora práva a dědičné ruské šlechtičny vynikala od dětství mimořádnými schopnostmi a neobyčejnou krásou. Poté, co zakončila s vyznamenáním gymnázium, vstoupila do Psychoneurologického institutu a současně se stala mimořádnou posluchačkou univerzity. Její skutečnou vášní se však stala poezie. Byla přijata do elitního kroužku petrohradského poetického světa, kde se v r. 1916 sblížila s „hlavním básníkem té doby“, hrdinou první světové války Nikolajem Gumiljovem. Jejich románek byl bouřlivý a krátký, ale ovlivnil jí celý další život. Ve filmu je použita kronika počátku a poloviny 20. století, včetně záběrů samotné Larisy.
O Larisině životě a díle hovoří ve filmu četní kulturní činitelé, spisovatelé, historici, umělci i její příbuzní – doktorka filologických věd Marina Rejsnerová a redaktorka časopisu Kosmopoliten Julija Rejsnerová. Na filmu spolupracoval moderátor Dmitrij Antonov, režisér Alex Argutin, šéfredaktorka Oksana Andrejevová a kameraman Alexandr Samsonov. Producenty snímku jsou Viktor Merežko a Dmitrij Antonov.
D. Antonov o své práci na filmu říká:
„Nejvíce na mne zapůsobila výraznost samotné osobnosti této ženy. Podivuhodný produkt své epochy! Kdybychom ji hodnotili z pohledu naší doby, může se zdát cynickou až krutou, takovou svého druhu bolševickou atamankou. Vždyť Larisa bojovala v občanské válce, účastnila se bojů, prolévala krev. Muži jí záviděli její statečnost a rozhodnost. Přitom milovala a uměla být neodolatelně krásná. Chodila v krátkém koženém kabátě, ale s briliantovou broží. V bitvách obsazovala bohaté statky, které jí přišly do cesty. Vždy však zůstávala otevřenou, upřímnou, maximálně čestnou.
A je to samozřejmě velmi nadaný člověk, který si vytvořil vysoce zajímavý osud. ´Dobu si nevybíráme, v ní žijeme a umíráme.´ To platí o nás všech. I o ní. Jsem přesvědčen o tom, že takováto žena by v kterékoli době byla zajímavým, poutavým, okouzlujícím člověkem. Básnířkou, výtvarnicí, možná herečkou. V každém případě by to byla taková front-woman, jak bychom řekli dnes.
Je to osudová žena. Postupně se sblížila s třemi muži, kteří jsou sami o sobě významní. Je to Raskolnikov, Gumiljov a Karl Radek. Pro všechny byla nejen milovanou a zbožňovanou bytostí, nýbrž i velkou osobností. Všichni bohužel skončili špatně. Takový je osud.
Zemřela na tyfus v pouhých třiceti letech. Za tak krátký život prožila tolik, kolik jiní nezakusí za devadesát let. Žila plně každou vteřinu. Takový to byl charakter.“
Připravila STANISLAVA SAVICKÁ
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |