Známý německý nacionalistický politik Franz Jesser uvádí ve svých pamětech z r. 1983, opíraje se o tvrzení, že název Sudety byl údajně znám již od r. 150, či snad 130, kdy zeměpisec Claudius Ptolemaius označil oblast Durynského lesa a Krušných hor jako Sudetayle, čili Pohoří divokých prasat. Dodnes se však nepodařilo zjistit, kdy Jesser, nebo kdokoli z jeho vrstevníků, slovo sudetský nebo Sudety veřejně použil; nebyl si tím jist ani sám Jesser.
Tyto údaje jsem si dovolila využít z jedinečné knihy Emila Hrušky, kterou nazval Pohoří divočáků anebo Sudetoněmecké kapitoly, vydanou nakladatelstvím Futura, Praha 2002 (odpovědný redaktor Karel Sýs).
Do uvedené knihy, plné naprosto objektivních faktů a autentické dokumentace, jsem znovu nahlédla po pořadu, vysílaném dne 8. 5. t. r. ČT2, tedy v Den vítězství (nad nacisty), pod názvem Kde se valí kameny.
»Příběh se odehrává v posledních hodinách 2. světové války v malé obci Leština (na Šumpersku). Dochází k tragédii, při níž přišli o život nejprve čeští, poté němečtí občané. Scénář a režie J. Urban.« Tolik uvedeno v programu ČT2.
Pokud jsem správně pochopila obsah příběhu, šlo o zastřelení 1, slovy jednoho německého vojáka na odjíždějícím otevřeném nákladním autě, plně obsazeném německými ozbrojenci, některým z českých občanů. Za tuto oběť bylo Němci odvlečeno mimo vesnici pět nevinných mladých českých mužů, nemajících se zastřelením onoho německého vojáka nic společného. Poté, kdy byli tamějšími českými občany nalezeni - svázaní, zmasakrovaní, se znetvořenými obličeji a zastřelení - došlo k represáliím mezi zde sídlícím zbytkem Čechů a Němci.
Po tomto stručném seznámení s motivací excesu zaujali už své stanovisko k »brutalitě Čechů« především pánové W. Sitte a Cirk, bývalý bezpečnostní referent NV, oba nepochybně příslušníci tzv. Landesversammlung der Deutschen in Böhmen, Mähren und Schlesien (Svaz Němců Severní Morava), nesoucí neutrální název Evropský dům setkávání, se sídlem v Šumperku. Po obrovském výčtu krutostí, jichž se prý Němcům ze strany českých občanů dostalo a vždy dostávalo, byly mj. uváděny dvě zvláště ublížené rodiny (továrník Wagner, který byl k Čechům vždy shovívavý, a rodina Fridrichova). Aby krvelačnost nevděčných českých osídlenců byla dokumentována co nejsilněji účelově, předložili pánové obrázek mladé německé dívky, bestiálně zavražděné. Té byla údajně uříznuta ňadra a vyloupnuty oči.
Další spor nastal už v době nedávné mezi českými obyvateli a německými »antifašisty«(?), usilujícími o postavení pomníku německým hrdinům - »obětem« 2. světové války. Jen jeden, jediný český hlas se ozval proti této poctě Němcům, zavinivším důsledky 2. světové války, kterou rozpoutali, v obavě, že by této pocty »statečným německým bojovníkům« mohlo být zneužito zdemoralizovanou mládeží (technoparty, neonacisté apod.). Postavení pomníku bylo nakonec za účinné podpory leštinského pana starosty přece jen realizováno; nápis na něm je dvojjazyčný. Pan Cirk neopomněl připomenout, že to vše zavinil Beneš, který dal volnou ruku partyzánům...
Ten Beneš, ten Beneš!
»Ten Beneš« umožnil německým antifašistům pobývajícím na našem území rozhodnout se, zda chtějí zůstat v obnovené Československé republice, anebo odejít, jak bylo přáním 80-90 % zfanatizovaných Němců, Heim ins Reich.
Potomci antifašistů užívali všech výhod v »zbolševizovaném« Československu, jaké měly děti českých občanů, tj. kupř. vystudovali i vysoké školy. Skutečným neštěstím pro naši vlast by však bylo, kdyby potomci - ve většině případů, jak už je dnes zřejmo - jen předstíraných antifašistů se stali eventuálně i pedagogy a vyučovali na českých školách.
Připomínám, že také my jsme měli mladou Marušku Kudeříkovou, která napsala na rozloučenou před svou popravou nacistickými zupáky: »Dnes, 26. III. 43, o půl sedmé večer, dva dny po dovršení 22. roku svého života, vydechnu naposled. A přece do posledního okamžiku! Žít a věřit! Měla jsem vždycky odvahu žít, neztrácím ji ani tváří v tvář tomu, co se v lidské řeči nazývá smrtí...«
Anebo vyhláška ze dne 17. listopadu 1939, vydaná v Praze Reichsprotektorem in Böhmen und Mähren, gez. Freiherr von Neurath, že »byly české vysoké školy na dobu tří roků (?) uzavřeny, devět pachatelů bylo zastřeleno a větší počet účastníků vzat do vazby«. Proč nebyla zmínka o lidické tragédii, kdy za život jednoho tyrana cizí moci byli vyvražděni všichni muži z celé jedné české obce, do martyria koncentračních táborů vyhnány všechny ženy a jejich děti ukradeny rodičům. Obec Lidice byla barbarsky zpustošena a srovnána se zemí.
Nelze ani vyjmenovat všechny nevinné české oběti běsnících německých fašistů; hitlerovský útisk byl doprovázen nesmírným mučením a hromadným vyvražďováním našich občanů.
Pokud jde o termín Sudety, začíná se ho už opět v České republice užívat pod vlivem sudeťácké atmosféry šířené poslancem evropského parlamentu Berndem Posseltem, majícím svou kancelář v Praze vedle Sněmovny a Senátu. V oficiálních mezinárodních vztazích prosadili pojem sudetští Němci nacisté, a to v tzv. Mnichovské dohodě. Prvním oficiálním poválečným dokumentem, vypracovaným za participace ústavních činitelů České republiky a jimi také podepsaným, který obsahuje pojem sudetští Němci, se stala česko-německá deklarace z roku 1997. Přední znalec ústavního práva profesor Václav Pavlíček k tomu uvedl: »V deklaraci se objevil zcela nový pojem sudetští Němci. Podle mezinárodního práva to však doposud byli bývalí čs. občané. Sudetští Němci je zkreslující termín, který sotva může být použit s jiným záměrem, než učinit z národnostní menšiny samostatný národ.« (Hospodářské noviny, 10. 2. 1997)
Vracím se k uvedenému programu ČT2, který mne motivoval k napsání tohoto textu.
Udivuje mne, jako mnoho jiných, jimž není osud naší už opět ponižované země lhostejný, proč ČT2 vysílá (kromě některých hodnotných pořadů z oblasti kultury) programy tak štvavé, typu Historie.cs, anebo pořad, o němž se zmiňuji.
Uvědomují si tvůrci takového »umění«, že Hitler dlouho a soustavně připravoval likvidaci Československé republiky? Považoval ji za útvar umělý, hodný rozbití.
Bylo by nesporně záslužnější seznamovat zejména naši mládež s pravdivými historickými fakty, aby se kupř. dověděla o pokojných českých obyvatelích našeho pohraničí, kteří z něho byli německými fašisty vypuzeni, mnohdy jen s ranci na zádech nebo s příručními vozíky.
Jak budou - a doufám, že to nebude v nedohlednu - soudit naši potomci ty, kdo se bez oprávnění českého národa omluvili Němcům za ztrátu 360 tisíců českých životů?
Anebo se už máme stát - pod vlivem tržního hospodářství a ekonomického šoku a z neznalosti československo-německých vztahů národem natolik zkorumpovaným, že je u nás dovoleno tvořit převážně už jen účelově a nehistoricky?
Autor: JAROSLAVA DVOŘÁKOVÁ
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |