Naplněné očekávání, ale i překvapení

   Koncem minulého roku vyšly Oldřichu Šuleřovi hned dvě bytelné knihy, jejichž čtenář nepozná, pokud to neví, že je napsal autor, kterému bude letos let už celých pětaosmdesát. Nejsou jen svěží a rozsáhlé (234 stran většího formátu jedna a druhá 312 stran formátu běžného), ale i podstatné, napsané ne pro jednu sezónu, a napsané tak, že utrpí spíše zub času než jeho hlodavou kritikou ty dva rozdílné svazky. Jeden z nich představuje autorův vklad do posilování a oživování literární paměti kraje a podílu tohoto kraje na celonárodní slovesnosti; tento svazek se víceméně očekával a znamená dovršení celého cyklu. Druhý je zralá kniha prózy, kterou autor jistě nejen mne překvapil, a to víc než příjemně.
   LASKAVÝMI SETKÁNÍMI S přáteli rodného kraje (Repronis, Ostrava) Šuleř zjevně navazuje na Laskavé podobizny (2005) a Laskavé medailony (2007). Jsou to zas více méně osobně laděné slovesné portrétky osobností zdánlivě už zcela známých i umělců všeho druhu včetně spisovatelů, na něž se už zapomnělo, ale kromě toho i kapitolky z kulturních dějin kraje (Valašské Atény, Inspirativní mýtus Radhoště, Frenštátský literární "salon", Věčný oheň Koliby a jiné), ale i tvůrců, kteří v kraji jen tu a tam pobyli pracovně nebo o prázdninách, a většina medailonů je doplněna ukázkami z tvorby, vlastně tedy jakousi malou antologií. Právě dokončená trilogie laskavých knih Šuleřových vychází vstříc přání pronikat ke kořenům kulturní identity kraje, jak to známe i z jiných regionů, například z Olomoucka, kde Bohumír Kolář chystá už pátý sborník "z paměti" i současna Olomouce a Hané. Šuleř velmi přesně pojmenoval svůj záměr i výsledek: jde mu o laskavé rozpomínání na dávné i přítomné své lásky. Nejlepší kapitolky napsal tam, kde se mohl opírat o silný osobní zážitek a důvěrné poznání; jinde se místy vloudila i nepřesnost (nevím o žádné povídce nebo románu Jaromíra Johna, umístěném "zejména v posledním tvůrčím období do Olomouce"), určitě však naprosto převažují přednosti. A jistě ne sám musím jenom děkovat autorovi, že mě upozorňuje na nejednoho pozoruhodného autora, o němž jsem dosud sotva věděl.
   Příběhy z černého města, jak šel čas TŘETÍ STRANA MINCE (Montanex, Ostrava) korunují snad všecko celoživotní Šuleřovo úsilí prozaické, a to velice šťastným způsobem, přestože čtvery Příběhy (ze staré Ostravy, z Ostravy válečné, z Ostravy budovatelské, z Ostravy normalizační; Ostrava sametová je jen krátký epilog) nemají stejnou úroveň a sílu; nejpřesvědčivější jsou příběhy ze staré Ostravy a z Ostravy válečné, jimiž se autorovi podařilo vypovědět krutou sociální historii průmyslového města v celé řadě většinou tragických nebo tragikomických osudů postav živoucích ve svém jednání, gestech, jadrném jazyce i umění, jak žít i v nejhroznějších poměrech.
   Na příbězích z dalších období je znát, že jsou psány spíš ze zkušenosti redaktora rozhlasu (jímž Šuleř za let budovatelských byl, jak víme i z Laskavých setkání) a pak redaktora vyhnaného za trest po Srpnu 68 do dosluhující staré elektrárny (tam, ve staré Karolině, pracoval autor jako strojník 1971-72, než se mu, doktoru práv původním vzděláním, podařilo uchytit jako podnikovému právníkovi v Novém Jičíně).
   Šuleřovi slouží ke cti, že ani v příbězích z let budování a normalizace nevypráví příběhy ze svého černého města černobíle schematicky a neztrácí úctu a obdiv pro lidi dělné, těžce a poctivě pracující a houževnatě se přidržující svého osobního kodexu cti a své hierarchie hodnot.
   Můžeme se těšit na knihu podobně nepředzjednaných příběhů z Ostravy sametové?

Autor: MILAN BLAHYNKA


Na všechny materiály prezentované na serveru obrys-kmen.cz se vztahuje zákon o autorských právech.
Jakékoliv jejich další šíření či využití bez výslovného souhlasu redakce nebo autora je zakázáno.
(c) 2001-2014 Obrys-Kmen   (ISSN 1210-1494)