Říká se jim "učitelé spánku". Jejich metoda není nijak složitá - vždy, když máte pocit, že spíte, šťouchne vás něco do zad. Probudíte se a zjistíte, že je vlastně moc dobře, že nespíte. Potíž je v tom, že si ale zase nemusíte být tak jisti, zda jste skutečně spali nebo se vám jenom zdálo, že spíte. Tak jak je tomu ve skutečnosti?
Je si poctivý a řádný spáč vědom toho, že spí? A do jaké míry je opravdovost jeho spánku průkazná? S takovým dilematem se jistojistě nejeden z nás setkává při probuzení. Realita našeho spánku - a v tom je ten problém - je ověřitelná jen ve spánku samotném. Jakmile procitneme, nemůžeme obvykle o našem spánku žádné převratné svědectví podat. Nanejvýš jsme ještě tak schopni interpretovat zlomeček jakéhosi snu. A protože sen je všeobecně označován za jakéhosi průvodce spánku, chápeme jej i my jako důkaz toho, že jsme spali. Co se dá dělat? Je to tak - jestli se ti něco zdá, pak zcela jistě spíš!
Učitelé spánku zahájili svou kampaň (která vlastně žádnou kampaní není, protože to, co se odehrává ve snu, přece není skutečností, že?) v dobách, kam psaná historie lidstva ještě ani zdaleka nedosahuje. Jediným důkazem o jejich činnosti v tak dávných dobách je fakt, že člověk potřeboval vždycky spát - a pokud spal, tak snil.
A tehdy také došlo k té prvotní diskriminaci. Tedy k diskriminaci tzv. bdíčů. Učitelé spánku se nechtěli za nic na světě připravit o svou zodpovědnost za spáče a proto bylo logické, že proti bdíčům vykopali válečnou sekeru.
A protože v jednotě je síla, výsledkem rozhořčení učitelů spánku nad ojedinělými výstřednostmi spáčů, kteří se sami označovali za snivce, bylo vytvoření první koalice. Jednotliví učitelé spánku se od sebe hodně, přehodně odlišovali a odlišují, jedno však vždycky měli a mají společné. Totiž - snahu dohlížet nad spokojeným spánkem spáčů. A to dokáží jen opravdoví bdíči.
Základní praktikou učitelů spánků je tzv. počítání oveček. Čísla mají totiž své nezaměnitelné kouzlo, pomocí čísel se dá všechno zprůměrovat, odůvodnit a vysvětlit. Skutečnost ve světě bdíčů je totiž úplně jiná než ve světě spáčů. Počítání oveček tak samo o sobě budí zdání (a je to, co se zdá, opravdu sen?), že široká veřejnost spáčů si o tom, co je dobré a co ne, rozhoduje sama. A jako dobré je jazykem učitelů spánku vysvětlováno to, co se líbí - co se nelíbí, to je, inu - samozřejmě, špatné. A to, co je dobré nebo špatné pak určuje jen pár individuí - učitelé spánku.
V poslední době se ovšem většině lidí zdá, že se jim nic nezdá a tudíž je nemyslitelné, aby spali. To je důsledek toho, že nad nimi přebírá vedení stále více bdíčů. Není na tom nic nelogického - iluze bdění ve spících lidech vyvolává pocit dokonalé jasnozřivosti. A někteří jedinci dokonce pociťují neodolatelné nutkání své učitele spánku ještě vyučovat jakémusi pofidernímu způsobu bdění!
Nikdo ze zúčastněných zatím nevidí důvod, proč by se mělo na tomto stavu něco měnit. "Umění bdít je to největší umění na celém světě," říkají učitelé spánku a spáči ze svých snů nadšeně a souhlasně vykřikují. "Co nejvíce lidí by nad svým spánkem mělo bdít! Naše životy přece nejsou žádným snem."
Autor: Jindřich Bělehrádek
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |