Pravdou je, že výchovný a vzdělávací systém v ČSR po 2. světové válce patřil k nejlepším na světě. Založením pedagogických fakult zásluhou Z. Nejedlého bylo zajištěno úplné vysokoškolské vzdělání pro všechny učitele základních a středních škol. Léta 1948 až 1989 jsou v popřevratovém období označována jako bezčasí. Vyvracím to vlastní zkušeností. V padesátých letech jsem vystudoval bohemistiku na pražské Pedagogické fakultě KU a posléze Vysokou školu pedagogickou. Za to, čeho jsem odborně dosáhl, vděčím zejména profesorům F. Vodičkovi, K. Dvořákovi, F. Svejkovskému a A. Jedličkovi. Dali mi trvalý základ a průpravu jak k pedagogické, tak i k odborné činnosti. Ve svém profesním životě v dalším období jsem se na ně několikrát obrátil a vždy mi dobře poradili i s respektem k mé pozdější činnosti. Byli mi zároveň příkladem mravní integrity. Komu se to dnes podaří z mladých absolventů?
Vyplývá z toho, že jakékoli jednostranné generalizování o době bez přihlédnutí k jejímu charakteru a úloze konkrétních osobností je ideologickou lží.
V posledním dvacetiletí jsem se vícekrát přesvědčil, jak vysokoškolští absolventi bohemistiky jsou špatně připraveni na témata ze světové literatury, která je ve středoškolské a z části i ve výuce základních škol přítomna od 60. let. Jednak je k tomu téměř nikdo komplexně nevede a při známé fluktuaci přednášejících se nemají na koho obrátit. Pedagogická centra, která jednotlivými přednáškami i cykly tento nedostatek v přípravě učitelů v nedávné minulosti aspoň z části napravovala, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy z úsporných důvodů zrušilo.
Jak mají zejména mladí učitelé připravovat při neexistenci závazných osnov tzv. rámcové vzdělávací programy? Ty jsou potom mezerovité, a tudíž zkreslené.
K přípravě takových programů je zapotřebí vedle kvalitní odbornosti i víceletá pedagogická zkušenost. K přípravě osnov, jak vím opět ze zkušenosti, musí být minimálně desetiletá.
Široce rozšířenou nepravdou je všemocnost testování. V literární oblasti mohou být testy jen pomocnou záležitostí pro zjišťování faktických znalostí. Netvrdím, že se jim můžeme vyhnout. Kvalitu studenta poznáme při rozhovoru, v němž si ověříme jeho čtenářskou gramotnost, jak se dnes s oblibou říká. Navíc připravit kvalitní, jednoznačně vypovídající test z oblasti literární recepce, kdy se jedná o subjektivní stanovisko vnímatele, je věc nesmírně náročná, respektive nemožná.
Před několika lety jsem posuzoval kvalitu testů z češtiny pro maturanty, které připravovala organizace Scio. Po zevrubném rozboru jsem v něm zjistil 18 procent chybných nebo nejednoznačných zadání. Vypracoval jsem podrobný rozklad, předal jej řediteli školy, aby jej přednesl na poradě ředitelů gymnázií. Další vývoj potvrdil, že se nic nestalo. Na to, co je pravda a co lež v současném testování češtiny, si každý soudný pedagog odpoví sám.
Grandiózní lží bylo tvrzení ministra školství v přímém televizním přenosu o historickém okamžiku dne 1. 4. 2011, kdy se spouští státní maturity. Ty tu existovaly v poválečném období téměř trvale bez finančních nároků a jakéhokoliv humbuku. Témata byla zadávána s předstihem centrálně, byla poměrně široká a zkoušející, případně členové komise, si mohli doplňujícími otázkami zjistit úroveň znalostí abiturienta. Co se písemných prací z češtiny a dalších jazyků týče, byla témata vyhlašována v den zkoušky ráno centrálně rozhlasem. Každý si mohl vybrat z 3-4 témat a během čtyř hodin zpracovat v konceptu a v závěrečném čistopise bez klipového a časového omezení na rozsah a počet znaků jako dnes. To v současnosti znamená povinné omezení už tak tristního písemného vyjadřování studentů. Maturity se tehdy na škole konaly v průběhu jednoho týdne, a to bez jakýchkoliv modrých beden a speciálních rozvozových aut za desítky milionů.
Pozoruhodné byly i další bláboly ministra a šéfe Cermatu (tunelářské organizace zajišťující maturity za stovky milionů), kteří se chlubili tím, že budou zmírněny takové nesmyslné směrnice o zjišťování prezence maturantů dle průkazu, o tom, že student nesmí opustit třídu během zkoušky (např. na toaletu). To ti pánové nevěděli na podzim, kdy jejich zaměstnanci tyto nesmyslné pokyny připravovali? Šlo o sabotáž, či jen o neomezenou tupost? V každém případě šlo o nehoráznou neodpovědnost v přípravě.
Abych nebyl jen jízlivě kritický – příznivou poznámku na konec. V pražském Národním muzeu probíhá velmi přínosná výstava Staré pověsti české zaměřená na dětské a mladé návštěvníky. Její scénář, technické provedení, interaktivní akce zaměřené diferencovaně na mladistvé návštěvníky jsou na velmi dobré úrovni. Nicméně i tady se chybička vloudila. V množství desítek známých i méně známých autorů spjatých s českými pověstmi chybí Vladislav Vančura. Tentokrát jde o zamlčení, které je někdy horší než lež.
A takových zamlčení je v soudobé mediální sféře, v literární tvorbě i v politické oblasti velmi mnoho.
Je na nás soustavně pravdy připomínat a zdůvodňovat, lži a zamlčení vyvracet a napravovat.
Autor: VLASTISLAV HNÍZDO
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |