Jméno Jaroslavy Váni se objevuje na stránkách Obrysu-Kmene v miniesejích, glosách, básních, ale nejčastěji v povídkách, které jsou svým tematickým zaměřením věrné kraji, v němž autor vyrůstal, lidem, s kterými se stýkal. Odbornými články a esejemi vstoupil do světa literatury již v sedmdesátých létech, on sám však tvrdí, že to bylo až sbírkou povídek Smutek psích očí (2000) a vzápětí sbírkou básní Štěstí v naivitě (2001), které střádal dávno před jejich vydáním. Od té doby vydává pravidelně každý rok jednu knihu, takže k dnešnímu dni má na svém kontě dvacet titulů, a to mezi ně nepočítáme editorské aktivity, jimiž zviditelňuje osobnosti, které tak již samy učinit nemohou.
Vystudoval obor Teorie kultury na FFUP v Olomouci, vědeckou aspiranturu obhájil na Masarykově univerzitě v Brně.
Prozradím na tebe, že jsi oslavil "padesátku". Kde se v tobě bere ta věrnost?
Kéž by to byla fyzicky podložená padesátka. Ty máš ale jistě na mysli tu, která znamená věrnost levicovým myšlenkám, mému vztahu k sociální spravedlnosti, pravdě a všemu, co si umím zdůvodnit ve prospěch těch, kteří žijí v trvalých pochybnostech o "lásce" k trhu, věrnost hodnotám, jež jsou permanentně ponižovány, uráženy.
Na čem je založen tvůj vztah k literatuře?
Na obdivu k nejvyšší lidské hodnotě, k umění obecně. Třicet let jsem hrával ve swingové kapele, namaloval jsem několik desítek olejových obrazů, ale nakonec jsem zůstal věrný literatuře. Jsem stále přesvědčený, že je nositelem vzdělání a pokroku, že má přímý a harmonický vliv na rozvoj citové a rozumové oblasti. Nedělám si těžkou hlavu s tím, kdo a jaké postoje k literatuře zastává. Nemyslím si, že povrchní soud líbí - nelíbí, nebo chutná - nechutná je správným kritériem pro zjištění kvality. Takové zjednodušené soudy bych zakázal s poukazem na to, že jde o zločin proti všem estetickým a etickým zákonům. Vždyť i chyby, kterých se dopouštíme, mohou mít posvátný charakter a zpravidla bývají zdrojem poučení v časech budoucích. Takto se jednou zazelená i pomyslný "levý břeh". Věřím tomu.
Připravuješ již třetí sbírku poezie, sám se však za básníka nepovažuješ. Jak tento rozpor zdůvodňuješ?
Ten, kdo začne sám sebe považovat za básníka, jím v tom okamžiku přestává být. Sám sebe mohu dojmout napsáním kdejakého nesmyslu, ke kterému mám imanentní vztah. Nezbytné však je, abych tak dokázal učinit se svými čtenáři. Mám radost, když se dovídám, že někdo moje básně čte již po několikáté, nebo dokonce se některou naučil zpaměti. Nikdy bych nevyslovil: "Já jsem básník". Parnas je od Velkého Roudného, který se skromně tyčí nad městem, jež formuje po celý život mého ducha, přece jen hodně vzdálený.
Podle tohoto klíče by ale zanikli všichni básníci. Jak jim to chceš vysvětlit?
Básníkem je ten, o kterém to prohlásí jeho čtenáři. Málokdy profesionální kritici a vůbec ne, když to tvrdí domnělý básník o sobě sám. Kolik básníků, malířů, muzikantů objevili lidé až po jejich smrti? Ti jsou nesmrtelní. A kolik jich zaniklo prostým plynutím času a změnou hodnot, které v něm byly preferovány? Nechci k nim patřit. Ať rozhodují anonymní jedinci, jedině těm takové právo přísluší.
Já osobně miluji starodávnou čínskou poezii. Je nekomplikovaná, čistá, zabývá se jednoduchými tématy a vzbuzuje ve mně trvalou touhu číst ji stále znovu. Obrazy, které svým čtenářům nabízí, mají svého vlastního ducha. Ten dokázal překonat tisíciletí. Na nic si nehraje, není hledačem nových ismů, je křišťálově čistým dokumentem své doby. Čtenáře ponechává jeho osudu, nepodbízí se žádnými novotvary, snahou po postmoderně.
Hovořil BOŘIVOJ VEPŘEK
Autor: JAROSLAV VÁŇA, BOŘIVOJ VEPŘEK
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |