Mám již dostatek křížků (72) na svých bedrech, a též hodně praktických zkušeností, abych si mohl dovolit vyslovit názor, že levicově orientovaná část kulturního spektra trpí vážnou nemocí. Jaká je diagnóza? Zobecním-li ji, tak dlouhotrvající nářek nad vlastním osudem, všudypřítomný defétismus, neschopnost vytvořit prostředí, které by umožňovalo lidem s vůdčím talentem prosadit sebe i naši životní filozofii. Toho nelze docílit pouhým talentem popsat osud, který nás pronásleduje. Nezmění-li se vládnoucí kulturní politika (je-li vůbec nějaká), což nepředpokládám, zbývá jediná možnost, a sice vytvářet organizační struktury (to má smysl v tomto případě pouze v Praze), které budou disponovat schopností (ale též dostatkem financí) prosazovat zájmy, které považujeme za nezbytné i mimo hlavní město.
K čemu je brilantně napsaná povídka, novela či román, nenajde-li svého nakladatele? K čemu jsou herci, nemají-li kde hrát? Doufám, že si někteří literární teoretici nemyslí, že od dob Hrabala až po dnešního Kunderu ještě nikdo nenapsal literární dílko s duchovním nábojem, které by při vstřícném zpracování pro televizi, rozhlas, divadlo... nenašlo svého diváka či posluchače? Tomu nevěřím, jsme chudí materiálně, nikoli duchem.
Je docela podnětné číst článek Jindřicha Jandy (Kultura nebo komerce?, Lípa č. 1/2009), ve kterém autor volá po nových velikánech s duchem Smetany, Dvořáka, Janáčka, Nerudy, Seiferta, Myslbeka, ale i Masaryka, Beneše a Štefánika. K čemu by nám dnes byli?, ptám se. V následujícím článku, na stejné straně, mu Alois Tybrych necíleně a bez uvedení autora odpovídá (Dříve povýšení, nyní celebrity): "Vy chcete napravit všechny chyby? Odkrýt zlodějny? Můžete leda sklonit hlavu před výše postavenými nebo právě povýšenými, abyste případně získali dobré postavení. Ovšem máte-li peníze, jste mocný, jste-li chudý a celá rodina tře bídu s nouzí, nikdo si vás nevšimne."
Já to ještě doplním o slovo klasika: "Dlouho jsem pokládal pero za meč. Nyní znám naši bezmocnost. Kultura nic a nikoho nezachrání..." (J. P. Sartre, Slova).
A to je podstata celé věci. K takové materiální a duchovní bídě s nouzí a k všeobecnému přehlížení je odsouzena současná kulturní levice.
Je nezbytné si to uvědomit, přestat stařecky naříkat, volat po nové avantgardě a začít konečně používat rovnocenných zbraní. Jaká je v současné době jediná možná odpověď? Je to vytváření nových, samostatných organizací a struktur, dostatek finančních fondů a intelektuální zázemí, které bude v každé diskusi pravdivé. Nebudeme-li mít vlastní televizní kanál, moderní komunikační prostředky, rozhlas, budeme-li nutit své intelektuály pracovat jen za lásku ke své víře, odsoudíme sami sebe k trvalé zapšklosti, které je kolem tolik, že lidé touží po pozitivnějších hodnotách. Takto je nezískáme, i kdybychom měli pravdu, která může soutěžit s pravdou boží. Je nezbytné si uvědomit, že žijeme v materiálním světě.
Pouhým povzdechem Jindřicha Jandy, že postrádáme v kultuře vůdčí osobnosti, jejichž tvorba nelpí na komerci a podbízivosti komukoliv, tento problém nevyřešíme. K této pravdě je nezbytné říci i jaké materiální podmínky jsou k tomu nezbytné. Současný svět jinými prostředky, než vyznává on, nepřekonáme.
Autor: JAROSLAV VÁŇA
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |