Měl jsem za to, že v životě jakživ nepoužiju žádného z odporných reklamních zaklinadel hlásných trub režimu (držícího se už jen "díky" své drzé reklamě) jako "užívá si to" anebo "tam to žije", žádného zaklínadla pro zapomnění, že jsme vinou hlavně své důvěřivé pitomosti a pohodlnosti přinuceni žít na Titaniku v oceánu, kde už je tolik mamutích ker, že ta zářivá majestátní luxusní loď, kde se všichni baví a užívají si to, už nemůže nenarazit a nejít rychle ke dnu. Leč reklamní totalita je možná mocnější než všecky jiné, a tak cestou z literárního podvečera v Žilině se mi v hlavě panovačně usadilo sousloví "v Žilině to žije". Jako neodbytně vtíravý hit. A neomlouvá mě, že v tomto případě to "to" znamená: písemnictví, literatura, kultura.
Na tom podvečeru se prezentovala (v ateistických Čechách se teď pilně říká: křtila) dvojice knižních novinek, POSLEDNÝ ANJEL Jána Lenča a velmi opožděný básnický debut Milana Tumy ČAŠA PLNÁ LÁSKY. O pozoruhodném Posledním andělovi podivuhodně svěžího Jana Lenča přinese Obrys-Kmen recenzi Alexeje Mikuláška, mně budiž dovoleno říci jen to, že v ní vidím další důkaz autorova mimořádného umění být (to je mi víc než jen žít) s lidmi. Číše Milana Tumy, totiž kniha samých malých i větších sonát ve verších ne už nejmladšího (ročník 1941) absolventa bratislavské obdoby pražské DAMU, scénáristy literárních pořadů, autora publikujícího verše dosud jen po časopisech, z nezbytí ale i strážce ochrany přírody Malá Fatra, vedoucího malých divadélek a literárních klubů atd., je z těch, jaké se píší celý život.
Neumím posoudit, co může Čaša znamenat v kontextu slovenské poezie, ale řečeno s písničkou Jiřího Suchého, už ukázkami na zmíněné prezentaci "oslovil mě náhle sympatický muž", přesně takový, jak se na čtenáře usmívá z portrétu, jimiž Miroslav Rusňák uzavírá naproti Obsahu knížky svůj ilustrační pandán slovesných sonát Tumových. Ve většině podobných knih by ta podobizna kralovala už na začátku jako frontispis, ale tady je zřejmě záměrně na konci: ano, milí čtenářové, nemýlili jste se, to psal člověk, s nímž milo pobýt. A jehož pijácké a milenecké přehánění ("vdýchnem oheň / a upálím slnko" - snad ne to "slnko sĺnk" z jiné Tumovy sonáty!) nepůsobí násilnicky ani nadutě, ale jako výraz básníka tak plného nejen slovesné energie, že by tu a tam mohl snad i ubrat.
Avšak hlavní zážitek z žilinského literárního podvečera (Lenčo i Tuma mi snad odpustí) nebylo samo čtení z Lenčových nových, znepokojivých minutových románů ani z Tumových horoucích vyznání; fascinující byla atmosféra toho setkání dvou žilinských autorů s žilinskými čtenáři v sále Krajské knihovny, na které ta knihovna zvala spolu se svým zřizovatelem, Žilinským krajem, s velkorysým nakladatelem obou knih, Knižním centrem, a s krajskou odbočkou Spolku slovenských spisovatelů. Nejenže byl nemalý sál zaplněn a ještě se donášely přístavky, ale měl jsem pocit, že jsem snad jediný, komu se zdálo, že řečí (byl jsem taky nečekaně vyvolán), ba i ukázek mohlo být o vlas méně (hlavně o mou improvizaci) a program o poznání kratší. Jenže to byl pocit návštěvníka zkaženého hektickým způsobem absolvování kultury. Program končil v hodinu, kdy se lid v českých, moravských a slezských krajích pospíchá usalašit v obýváku a tupě zírat na instanční menu, jaké se prakticky všemi kanály servíruje v prajmtajmu, avšak v Žilině se nikdo nenáhlil domů, a nebylo to jen proto, že tam čekaly plné švédské stoly: víc se i potom mluvilo než konzumovalo, nikdo si nenabíral (jak má ve zlozvyku zbožňovaná bohatá česká komička) chlebíčky a zákusky domů. Zato tam bylo srdečno, přátelsky vlídno a vstřícno; lidsky.
Vida, proč se tam daří dobré slovesnosti; a z čeho roste.
Autor: MILAN BLAHYNKA
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |