Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze vydala obsažnou publikaci Lady Hubatové-Vackové TICHÁ REVOLUCE UVNITŘ ORNAMENTU (s podtitulem Studie z dějin uměleckého průmyslu a dekorativního umění v letech 1880–1930).
Ornament, navzdory poněkud nadnesenému názvu, nás provází celý život, a sice doslova. Již první věci člověka, počínaje povijanem, natěšené matky zdobily často překrásnými vzory. Odkud tyto vzory pocházejí? Jak to, že se opakují – podobně jako pověry – na nejrůznějších místech zeměkoule, ačkoli přímý styk mezi jejich tvůrci je prakticky vyloučen?
Na mnoho takových či onakých otázek autorka poskytuje vyčerpávající odpovědi, a to odpovědi nesmírně zajímavé, navzdory prvotnímu zdání, že půjde o odtažité téma.
Je pravda, že knihu do hloubky vychutná jen odborník, ne snad jen teoretik, ale odborník zabývající se uměleckým průmyslem i řemeslem, byť třeba jen plete svetry.
Autorka totiž odpovídá na základní otázku o původu ornamentu samozřejmou odpovědí, i když ne každého napadne: sebehledaněji působící ornament pochází z přírody živé i neživé. Zprvu z přírody viditelné, ale s pokrokem techniky i z přírodních útvarů pouhým okem neviditelných.
Tak se stalo, že vzorem nejrafinovanějšího dekoru se stala skromná pampeliška. Skromná ovšem jen na první pohled. Sledujeme-li její vývoj od poupěte až k plodu, dostane se nám poučení, že příroda je největším výtvarníkem.
Jak učil pedagog a estetik Emanuel Pelant: „Kdo má pro přírodu otevřený zrak, najde v ní na tisíce vzorů a pomocí jejich kombinací může vytvořit ornamentů k nesečtení.“
Samozřejmě nestačí dívat se jen neozbrojeným okem, je třeba vzít ku pomoci třeba i mikroskop, abychom objevili „symetrické uspořádání a konstruktivní, funkční princip, vesmírnou jednotu v rozmanitosti“. Poslouží vývojově nejnižší rostliny, barevná křídla motýlů, krovky brouků, kůra stromů, lastury a šupiny, struktura šišek... Pro dekoratéra se jako inspirace z přírody hodí „kromě hnoje a smetí vše od slunce až po nejnepatrnějšího nálevníka a bacila, kterého spatříme pouze v drobnohledu, pro umění není žádného druhu tak nízkého, možno využít i zvířenu, nejnižšího savce, měkkýše, hmyz a ještě drobnější živočichy... krystaly, a konečně i tělesa a zjevy kosmické.“ Uveďme, že pro vzory na látky byl a je v oblibě motiv blesku.
Podle anglického teoretika Johna Ruskina „je krásné to, co je našemu pohledu blízké a je součástí našeho přirozeného prostředí. Formy, které nevycházejí z přírody, musí být ošklivé“. Za monstrózní, ač vycházející z přírody, považoval Ruskin morfologii, která není běžně viditelná, co příroda záměrně skrývá, například „tělesné vnitřnosti nebo jeskyně rozpínající se v zemské kůře“. Za odpudivé považoval i krystaly, protože nejsou za normálních okolností viditelné. Nicméně jeho názory vývoj překonal. Předmětem obdivu se staly třeba i zvětšeniny sněhových vloček – tedy krystaly. Pro dekorativní výzdobu skleněných výplní byl navrhován přepis kresby zmrzlé krusty, kterou na okně vytváří mráz, a secesní umělci krystal obdivovali, poněvadž „je ze všech stran šťastně stejný“. „Krystalická“ inspirace kubismu je ostatně zřetelná i pro laika.
Kde je ornament, je i antiornament. Funkcionalisté potřebu ornamentu popírali. V časopise Náš směr vyšla v roce 1924 fotografie leteckých rotačních motorů s popiskem: „Tyto nádherné růžicové tvary nejsou ornamentem, nejsou středovou ozdobou a přece jsou tak úchvatné a imposantně krásné.“
Zvláštní kapitolou jsou ochranné motivy živočichů, zejména motýlů a ptáků. Poznání přírodních maskovacích vzorců využili první „kamufléři“ v 1. světové válce. Obleky amerických ostřelovačů využily dvojbarevného „zebrování“, nosné plochy letadel byly opatřeny nepravidelnými ostře kontrastními polygony – „rozvratnými vzorci“. Na britských válečných lodích se objevily rozbité černobílé obrazce, jejichž cílem bylo oslnit, narušit obvyklý tvar lodi a vyvolat optické rozostření, tedy vyslat protivníkovi konfliktní, klamnou a nejasnou informaci. Díky systému falešných perspektiv tak nepřítel nebyl s to odhadnout směr, vzdálenost a rychlost lodě.
Avšak to už jsme se dostali k meznímu, byť zajímavému využití dekorativního umění, které jinak sloužilo a slouží k povznesení nejprostších předmětů lidského života.
Autor: KAREL SÝS
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |