Předesílám, že nejsem na psy. Doma jsme mívali líbezné kočky a hravá koťata. A v zaujetí pro kočky mě pak utvrdili Baudelaire a Apollinaire. Kočkami jsem načichl až tak, že psi snadno vždy vyčenichají, že si s kočkami rozumím a že mi rády sedají na klín, když píšu, což se psům nějak nezdá a dávají to najevo, někdy hodně hlasitě. A tak jsem splendidní ŽIVOT NA PSÍ KNÍŽKU/LIVING WITH MAN´S BEST FRIEND, který „fotografoval“ František Dostál (Nakladatelství Ostrov, Praha 2012, 2., přepracované vydání, úvod Radka Burdy, grafická úprava Josefa Přecha) bral do rukou velmi opatrně, neozve-li se zlověstný štěkot. Poosmělil mě autor předmluvy přiznáním, že se (podobně jako já) vlastně psů „strašně bojí“. Můj strach opadl ani ne tak díky znalým a uznalým výrokům velkých osobností od Muntheho přes Steinbecka k Huxleymu, vesměs psy vychvalujících, ale hlavně zásluhou snímků samých. Říká se jaký pán, takový pes, a protože František Dostál je fotograf, autor, člověk ostře vidoucí, mnoho vědoucí a přitom laskavý, buďže si vybíral psy k obrazu svému – anebo se mu ti čtvernožci, které potkával na ulicích, v parcích, u řek, na mostech, na nábřežích a plážích i za ploty, psi vyskakující i líně ležící, sportující i vykukující, ohlížející se, volně pobíhající i uvázaní nebo na vodítku, psi všech možných plemen, velikostí a věku prostě připodobňovali. Byli to jiní psi, než jací na mne rozčileně vždy znovu štěkají zpoza plotů, ačkoli si nemohou nepamatovat, že jsem se jakživ nepokusil plot přelézt a jim nebo jejich pánům uškodit? Zkusím se na ně tak usmívat, jako se na ně zřejmě přátelsky tváří jejich neúnavný portrétista i reportér jejich kousků.
František Dostál neopatřil snímky názvy, právem přesvědčen, že žádné vysvětlující nebo účinek gradující slovo nepotřebují. Mluví samy. Jako vždy u Dostála, i v této knize jeho srdce a života (do proudu fotografií vložil několik, které dokumentují jeho úctyhodnou sportovní aktivitu v mládí, roky na vojně, jeho pětačtyřicetiny i jeho co zralého muže vždy s fotoaparátem) je řada fotografií osvědčujících jeho smysl pro humor, komiku; to není jen pes mizející za roh od hostince U Kocoura. Některé fotografie konfrontují i pro méně bystré publikum svět lidí se světem psů, nejdůrazněji na snímku svatba pózuje před objektivem na chodníku s vchodem do radnice nebo chrámu za zády, zatímco na vozovce se snaží bez jakékoli pózy sčuchnout dva psíci držení pánečky (ti jsou mimo obraz) na napnutých vodítcích. Vlastně všechny fotografie Života na psí knížku jsou postaveny na provokativním srovnání světa lidí a světa psů, a to tak, že se svět lidí nemá zrovna důvod pyšnit a vyvyšovat.
Příštím rokem uplyne už půl století od knihy Ludmily Romportlové Radši na lvy. Dětská protagonistka toho vyprávění nechodí zrovna ráda do zoo, ale radši by absolvovala jindy otravnou podívanou na lvy, než aby statovala při nemožně podlézavém, vypočítavém, trapném chování dospělých, předhánějících se ve snaze zalíbit se návštěvě zazobaného starého strýčka z ciziny, od něhož očekávají dary. Čas oponou trhnul a je tu zdánlivě docela jiný svět, ale Dostálova kniha by se mohla jmenovat Radši se psy.
Ostatně se psy je nám žít, ať chceme nebo nechceme. Podle Meteoru Českého rozhlasu 2 je Česká republika země, v níž je v domácnostech a na ulicích víc než dva miliony psů; v počtu na obyvatele jsme v Evropě na prvním místě, zatímco Švýcaři na místě posledním. To české prvenství se dá jistě vysvětlovat různě. Není to hlavně tím, že mnoho lidí má už „lidí“, z kterých jde strach, kteří vyznávají heslo „nejslabší, máte padáka“ a taky podle toho jednají, lidí, kteří své spoluobčany sofistikovaně okrádají a přitom jim úsměvně přejí „mějte pěkný den“, plné zuby a radši se obklopují tvory, kteří nelžou, nepřetvařují se, neintrikují?
Zádrhel je v tom, že též ti, co okrádají a ničí své bližní, chovají psy k obrazu svému a cvičí je pro svou větší izolaci od toho, co nazývají sockou nebo přímo lidským póvlem. František Dostál nepochybně i o takových psech cvičených proti lidem ví. Ale ty nefotografuje, v knize není snad jediný snímek drezury psů v rukou zvrhlé lidskosti.
Autor: MILAN BLAHYNKA
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |