Uplynulé desetiletí restaurace zásadním způsobem změnilo mapu novodobé literární historie a potvrdilo, že dějepis je polem opanovaným ideologií a mytologií právě zvítězivšího směru či proudu. Tedy mapou, na níž nejsou nebo byly špatně zaznamenány řeky i pohoří, natož pak města či vesnice. Plochou pergamenového svitku, z něhož ještě tu a tam prosvítá text napsaný dříve, za ním pak text napsaný ještě dříve až k textu snad původnímu. Ustavičně přepisování a vyškrabávání "zastaralého", hlavně však "nepohodlného" obsahu udělaly zvláště z moderních literárních dějin přízrak s vytrhanými vlasy (nahrazenými donekonečna obměňovanou parukou), s vykloubenou bezzubou čelistí (porcelánové klapačky nám tak sluší!) a s vyhaslýma očima. V české tradici je přepisování dějin něčím normálním, vynucovaným s úpornou zaujatostí a přesvědčením o jedině možné a pravdivé Pravdě, Metodě a Elitě. Praxe podle hesla "Kdo nejde s námi - jde proti nám" žije dále a nemylme se - český stalinismus (úspěšně papouškující v podstatě fašistická hesla) byl jen jedním z odstavců, v podstatě jen kapitolkou dějinné realizace tohoto pochybného dogmatu.
Konec dvacátého století neznamenal jen "normální" kastraci, opakuji - normální a běžnou, tedy "nežalovatelnou". Zpochybnil i smysl umění. Pojmy jako krása, obraznost, pravda, angažovanost, pokrokovost, charakternost, individualita, nonkonformita - v přímém rozporu s koncem minulého století, tak bohatým na umělecké zápasy a poryvy, domněle "dekadentní" - devadesátá léta restaurace radikálně znehodnotila, zproblematizovala, minorizovala a zbanalizovala. Navíc je nedokázala nahradit ničím lepším, hodnotnějším, ani je naplnit "novým obsahem", což by se od revoluce dalo čekat. Každá revoluce, literární i společenská, postuluje "nový obsah", nové umění, nového člověka, novou senzibilitu, nový tvar. Ne tak restaurace, ovšemže restaurace kapitalismu, kterou podle mínění zainteresovaných máme vnímat jako vítězství (proboha - nad kým a s kým?).
Restaurace, kterou prožíváme se všemi důsledky, však není jen holou obnovou kapitalismu, ale i restaurací v druhém lexikálním slova smyslu. Restaurace je totéž co "hostinec", lepší varianta "krčmy", horší salonního dýchánku. Také svoboda vlastnit židličku v Hyde Parku, kde každý může říci cokoliv a vše je (lexikálně) možné, můžete-li si to ekonomicky dovolit. Neznamená však obnovu, renesanci umění, naopak jeho degradaci na reklamní prostředek, na samoúčelnou manýru, hedonistickou hříčku a vtip; potřeba cosi podstatného říci, být kýmsi slyšen a vyslechnut vyvanula do nezvratna, byť se stále a stále, oklikou a nepřímo, projevuje jako nejhlubší smysl výpovědi jakékoli, tedy i básnické.
Mnozí básníci, vlastně jejich drtivá většina - bez ohledu na význam a rozsah tvorby - jsou ignorováni denní propagandou, literárním i literárněvědným tiskem, natož aby jim věnovala byť jen jeden řádek komerční periodika. Pozornosti se těší nejvýše kádrově prověřená a na základě politicko-lustračních, ekonomicko-majetkových a osobních hledisek preferovaná elita. Mnohdy parazitní výkvěty všeho možného, jen ne "aristokracie" umění.
Nemáme-li ztratit orientaci, kritickou intuici, smysl pro krásu jako cosi elementárního, podobného hmatu, sluchu či zraku, nemáme-li recepčně zplanět, je nutné vracet se k osvědčeným hodnotám, jménům a dílům prověřeným literárním vývojem i čtenářskou praxí. A potom hledat - samostatně, úporně a tvrdošíjně, s "fanatismem" lásky, s donkichotským idealismem, s prométheovským posláním - nové cesty výpovědi v symbióze tradice a novátorství, cesty avantgardní jako byly kdysi avantgardní cesty humanismu, baroka, romantismu, uměleckého realismu nebo surrealismu. To je úkol "restaurace", které je dnes opravdu třeba, tedy restaurace umění, jeho regenerace a renesance v trojjediné funkci - slovesného umu, slovesného poznání a slovesné katarze. Výbor národní kultury připravil na listopad minulého roku pořad nazvaný Hodina mezi Quijotem a Prométheem. Jakkoli byla vlastní úroveň poznamenána neúčastí několika předních recitátorů a interpretů, jakkoli bylo možné nechat zaznít dle mého soudu lepším textům, prokázal charakterové a slovesné hodnoty autorů trvale ignorovaných. Autorů, jejichž dílo patří když ne k tomu nejlepšímu, tedy jistě k tomu lepšímu, co druhá poloviny minulého století české literatuře dala. Šlo mj. o poezii čtyř autorů nejstarší básnické generace, jejichz tvorba vrcholila v 90. letech, a to Miroslava Floriana, Jiřího Karena, Jana Pilaře a Ivana Skály. A proč Hodina mezi Quijotem a Prométheem? Quijote a Prométheus jsou postavy ztělesňující životní pocit nejen těchto básníků. Zprvu vytrvale denuncovaných, později ignorovaných nebo okrajově a perfidně "připomínaných" jen jako příklady komunistického "zla" - tedy např. Skálovým dobovým odsudkem Seifertovy Písně o Viktorce. Pro srovnání - je to stejné jako denuncovat Seifertovo dílo prizmatem několika protektorátních článečků nebo dílo Skácelovo okrajovými veršíky typu: podoustve a bělice/plavou velmi velice (!)
Tito básníci mají přes rozdílné rukopisy leccos společného, co v devadesátých letech vystoupilo na povrch. Všichni tematizují společenskou problematiku jako součást vlastního, individuálního života, jakkoli se s dnešním společenským uspořádáním (kapitalistickým) neidentifikují. Jejich slovo přes symboliku nebo alegoriku téma projasňuje, i přes prostor pro nezbytnou míru básnické nedořečenosti a tajemství je v zásadě jednoznačné, mířící k podstatě věci, aniž by rezignovalo na specifičnost básně jako básně. Kde specifičnost básně opomíjejí, i myšlenkový a humanistický účin zeslábne. Je to slovo antiiluzivní a antiidylické, i když krásné ideály (a touha po idyle, vzpomeňme jen na Babičku Boženy Němcové) patří k životu stejně jako k realitě možnost její změny. Je materialistické, ale nesklání se před diktátem hmoty a mamonu. Je ateistické, ale s horoucí vírou (možná mytologickou) v člověka, v antropologické božství v člověku jako dějinotvorné síly. Je bojovné, zápasivé, nevzdává se nepříteli ani jeho předsudkům, což je základní podmínka lidské existence, protože člověk se musí "umět do skutečnosti zahryznout" (I. Skála), nesmí se vzdát a už vůbec ne bez boje. A bez výjimky jde o autory ghettizované, embargované, cenzurované, zamlčované, vymazávané z dnešní mapy české literatury druhé poloviny 20. století. Zaplaťpánbůh jen z oficiální literární mapy (kreslené školní literární výukou a akademickou bohemistikou), a to devadesátými lety nastoleného historického bezčasí, bezpoetična a cenzury nejtěžší, protože dobrovolné, mstivé, neposvěcené jediným ušlechtilým záměrem.
V něčem se však jejich poetika přece odlišuje; každý si vypracoval svůj styl, který jeho básně prozrazují. Karen je básník alegorizující, monologický, hořce vědoucí, odmykající svými volnými verši dveře nejen bolesti ze stavu naší společnosti, ale i ničím nevyhladitelné víře v ideály - romantické svou podstatou a krásné svým vznešeným obsahem. Pojmenovává tragikomickou povahu postavení básníka v době restaurace, která mu - možná paradoxně - dala látku k uměleckému vyzrání. Skálův moudrý hlas vyniká nade všechny pevnou charakterností, úspornou symbolickou metaforou; "s mečem metafory" se probíjí ke skutečnosti. Jeho verše jsou plny úzkosti a obav, ale kdo by chtěl viděl zvětralou skálu drolící se v štěrk a písek, byl by notně dalek pravdy. Vytvářejí obraz člověka vnitřně celistvého a pevného, na něhož doráží nápory dějinných vln a smrští, domu rvaného nápory větru a tlumeně sténajícího, člověka zápasícího, vítězícího i prohrávajícího.
Pilařovy básně jsou nénické, místy klíčové, úporně hledají klad v kráse, harmonii a lásce, v téměř emblémovitě pojatých konstantách. Básníkův výraz je konkrétní, lyricko-epický, tenduje k prozaizaci, ale obraz dlaní chránících ohrožený svět i hrozivé bezbrannosti jedince patří k nejpůsobivějším, stejně jako prométheovství, jež je podstatou skutečné revoluce.
Nejprůhlednější a současně nejsložitější je Florianova poezie, jež vyniká nade všechny tvárným mistrovstvím, a vůbec nejde o vnější formu, pravidelnou strofu a rýmové schéma. Tento básník par excellence je básník umělecké kázně. Lyrik, jenž v 70. a 80. letech projevoval sklon k idyle jako protiváze společenského násilí (a to neodstranil ani socialismus, povýtce společnost lidská, ne nebeská), soustředěný na detail, lyrik lásky a přírody zdánlivě jednoduché básnické stavby a poeticko-naivního, něžného vidění světa dorůstá v 90. letech v básníka velké společenské lyriky. Zůstává touha po idyle, ale stav světa je natolik neidylický a disharmonický, že je vystřídána motivem datla, který bubnuje ostošest na poplach. Uslyší jej někdo?
Tvorba těchto dnes již mrtvých autorů není jen doplňkem obrazu české literatury druhé poloviny dvacátého století, není pouhou jeho součástí, ale složkou podstatnou a důležitou. Ignorování a denunciace nic neřeší, jen prohlubují dějinné odcizení a rozšiřují prostor neumění. Je to poezie humanizujícího záměru a napětí, pro kterou je přívlastek levicový možná nadbytečný. Literatura nemůže být trvale spojena s finanční nadhodnotou, se služebností zisku a gurmánským posluhováním vlastnímu prospěchu. Ani s "galejníky" pomyslných kariér, s nadvládou a dominancí, která nesnese kritické zrcadlo a vůli k pravdě, vždy donkichotsky "směšnou" a prométheovsky "trestanou". Kdybychom od literatury 90. let odmysleli to, co vznikalo za socialismu ("minulého režimu") a nebylo prezentováno doma knižně (jen samizdatově nebo v zahraničních edicích), byla by ta "oficiální" žeň kamenných nakladatelství nebohatá, ba ubohá, až hrůza pohledět.
Ne vše, co tito básníci vytvořili, je klenotem české literatury. Jejich tvorba se nevyvarovala různých peripetií, hledání, tvárného vakua. Ale to ponechme jinému článku, jenž by oddělil vrstvu živou od vrstvy jen dobové a pragmatické, lyriku časově nadčasovou od jen časové. Neposuzujme však nikdy spisovatele, živé ani mrtvé, podle toho, čeho nedosáhli, co se jim nepodařilo a v čem chybovali. Neposuzujme podle omylů; třeba zítra či pozítří budeme sami posuzováni stejným metrem (tedy klackem). Snažme se spíše pochopit hodnoty této dnes skryté tváře české poezie. Její čas teprve nastane.
Autor: Vlastimil Kozák
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |