Podle Leonarda da Vinci je „malířství poezií pro hluchého, poezie malbou pro slepého. Poezie klade věci před představivost, malba před oko“. Proto řadil malířsví na první
místo před ostatní druhy umění. Preferenci zdůvodňoval tím, že „obdivuhodnější je ten um, který znázorňuje dílo přírody, než ten, který znázorňuje výtvory lidské“. Bližší přírodě jsou i výtvarné vyjadřovací prostředky. Malíř, sochař i architekt pracují totiž s hmotou, zhmotňují, konkretizují, zviditelňují jinak neuchopitelné abstraktní duševno. (Dnešní abstraktní subjektivismus pořadí obrací, od přírody se odvrací, odráží tak rozpornost doby.) Leonardova preference díla přírody před výtvory lidskými nemá platnost jen v umění, nýbrž platí všeobecně. Vždyť i člověk jako součást přírody podléhá její zákonitosti a s tou přebírá schopnost tvořivosti. V procesu vzniku života na zemi objeví vývojového činitele v činnosti chemické. Poznání využije k vlastní samostatné tvorbě. Chemickou výrobou se teprve odlišuje dílo přírody od výtvorů lidských. Vedle světa přírodního začne člověk vytvářet svět umělý. Přírodní materiály nahrazuje umělou hmotou.
V zájmu udržení přírodní rovnováhy nesmí se vzájemný poměr stát vztahem konfliktním, přerůst v soupeření kdo s koho, nýbrž v otázku kdo s kým, sjednotit se jeden s druhým. K narušení přírodní rovnováhy však dochází převážně právě vlivem člověka, jeho vykořisťovatelským poměrem k přírodnímu bohatství. (Zavalené, zuhelnatělé giganty minulosti vyzvedá z hlubin země a využívá jich ještě k svému prospěchu.)
Člověk se snaží přírodě vyrovnat převratnými vynálezy. Mají zázračnou moc jako přírodní zákony, měnit dobu a život v ní. Jiskra vykřesaná z pazourku v době kamenné vyrostla v rukách člověka v rakety oblétající zeměkouli. Kosmonauti vznášející se v beztížném stavu přírodní zákonitost dokonce přestupují, vymykají se přitažlivosti zemské.
Civilizace rozvíjející se v rozporu s přírodou vytváří její umělou náhradu, nestačí však dosáhnout její nadčasové věčnosti. Civilizační zázraky jsou poznamenány lidskou pomíjivostí. Převratné vynálezy zastarávají, jsou překonávány, pozbývají zázračnosti. Místo kdysi prospěšné služby člověku hrozí nyní lidstvu a všemu živému zánikem. Zamořují ovzduší, způsobují globální oteplování a nebezpečné ubývání ochranné ozónové vrstvy.
Odloučenost umělého od přírodního světa poznamenává i naše životy. Jeden život dostáváme a jeden život vytváříme. Každý dostal život pro sebe samotného a vytváří spolu s jinými život svého času, život generace. Někdo však žije z daného daru jako z renty, nic k němu nepřidá, jen celý rozutrácí. Žít z daného je morbidní marnotratností. Platí Majakovského: „V životě tomto umřít těžké není, je mnohem těžší život vytvářet.“ Bez tvorby se vlastně ani nežije, jen se živoří. Jako bez umění.
Umělecká tvorba patří k životu, je obrazem své doby. Dnešní dobu charakterizují slova současného umělce Jana Švankmajera: „Tahle civilizace potřebuje jen masovou kulturu, aby nějak zabavila lidi, než je zase nažene do výrobního procesu. Potřebuje také reklamu, aby masírovala k stále většímu konzumu pro život nepotřebných věcí. Jinak se systém začne hrouti t- viz současná krize. Dnešní manipulačně mocenský systém uplatňuje manipulaci daleko rafinovaněji, zato účinněji a systematičtěji než předchozí totality. Proto je tento systém pro svobodu ducha nebezpečnější, než byl minulý režim.“
Autor: KAREL RETTER
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |