Karel Čapek v jednom z mnoha svých fejetonů uvádí, že "literatura, která se štítí realismu (má na mysli pravdivost sdělení), nebude dobře schopna tvořit povídky." V jiném pak vyčítá některým autorům, že hledají fikci, místo aby nalézali skutečnost. Právo na fikci není právo na lež. Za těžký hřích považuje "vnitřní nepravdivost a neúctu k pravdě."
Napsal jsem kdysi povídku, kterou jsem nazval Oběť lásky a nenávisti. Jak jinak, opět v souladu s názory Karla Čapka, dnes již všeobecně uznávaného klasika české literatury. Nosným motivem formální stránky povídky byl dialog dvou nejmenovaných, tedy fiktivních osob, postižených vadou, kterou odborná věda zabývající se takovými defekty nazývá stereotypie. Jde mimo jiné o časté vsouvání některých výrazů, zejména ve verbální praxi, do toku jinak plynulého projevu. Obsahem povídky jsem stranil psům, kteří nemohou takovým projevům porozumět a logicky tím trpí.
Kolem mne žije celá řada úctyhodných osobností, kteří si přítomnost takového defektu vůbec neuvědomují. Jeden z nich, bývalý vysokoškolský učitel, často a ve všech pádech opakuje své - "vnímej". Jiný - byl jsem "ten" a byl tam "to". Ví o tom, neumí se toho zbavit, celé jeho okolí si na to již zvyklo, nevadí to nikomu, i když se mu často smějí a žádají ho o vysvětlení - kde a s kým to vlastně byl. Mně blízká osoba velmi často nedokončí větu. Nechává na nás, abychom její myšlenku sami uchopili. Též jsme si zvykli a dobrovolně spolupracujeme. Je to od ní vlastně hezké, že nám dává svobodu dialogu.
Problém však nastal s tak zvanou potrefenou husou, mám-li použít lidového rčení. Ta se cítila hluboce dotčena. Nedokázala však popsat, co se jí dotklo. A když už se cítila být účastníkem této literární hry, proč raději nezapracovala na tom, jak se takové slabosti zbavit? Jiná osoba mi vyčetla - "to jsi nemusel, každý jsme nějaký." Pokud by se kterýkoli autor řídil takovou radou, česká literatura by zanikla. Jiný přítel, takový, který o sobě zcela právem, přihlédnu-li k jeho sečtělosti a druhu literatury, již nejen nakupuje, ale i studuje a který o sobě říká s trochou uštěpačnosti, že se považuje za literárního kritika-amatéra, mi naopak sdělil, že právě tuto povídku z celého souboru pokládá za nejlepší.
Pocítil jsem ve své vnitřní diskusi určitý druh úlevy a satisfakce, protože jsem se v žádném případě nehodlal dotknout cílené osoby. Šlo mi jen o zobecnění faktů, které absorbuji ze svého okolí.
Český autor to prostě nemá lehké. Vždy se najde někdo, koho se může dotknout fenomén, který se rozhodl popsat, zkušenost, kterou sděluje, dokonce i fikce, která vznikla jen a jen v jeho fantazii. Takové domněle dotčené osoby si neuvědomují, že k vlastnostem, které se jim nelíbí v literatuře, přibyla do jejich arsenálu ještě jiná, horší, ale tu již nechci pojmenovat. To mohou učinit opět jen ony, případně se mohou poradit se známým expertem. Rozhodl jsem se, že si výjimečně vezmu příklad z člověka o kterém jsem se již zmínil a který někdy své myšlenky a jejich reprodukci do verbálního sdělení nechává otevřené. Slibuji, že jenom tentokrát. Karlu Čapkovi se nikdy nezpronevěřím.
Autor: Jaroslav Váňa
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |