Důkladnou opici jsem měl jako většina chlapů několikrát, kdo by to počítal. Ale pokud jsem ji svezl autem, řídil někdo střízlivý. Což není moje zásluha, nýbrž pana Kolaříka, majitele a jediného instruktora téže autoškoly. Neměl jsem k výbušnému motoru nejmenší náklonnost. Dodnes nemám. Jediný mrtvý Chod, který mě na zkušební otázku napadl, byl Kozina. Ale žil jsem ve smečce vyznávající motorismus, a ta by mnou pohrdala.
S Ládinem Kolaříkovým jsem chodil do školy. Jeho otec nad mojí přihláškou nezajásal. Přijal mě do kursu s nedůvěrou, ale nikoliv dostatečnou. Moje vědomosti o rychlostním neutrálu nevarovaly.
Na poslední krasojízdě jsem od volantu zahlédl prsatou Blaženku. Už delší dobu jsem se jí marně dvořil. Nemohl jsem dopustit, aby zmizela v krámě a nebyla užaslým svědkem mého zvládnutí výbušného motoru na dřevoplyn. Sešlápl jsem pedál a přefrčel křižovatkou. Na červenou.
Tenkrát jezdilo po městě pět šest aut a povozník s párem koní. Žádná bouračka jako v seriálu Kobra 11 nehrozila. Ale pan Kolařík zavelel podezřele vlídně Zajeď k pankejtu!, a tam mi medvědí prackou natrhl ucho. Druhou rukou sáhl do náprsní kapsy. Pomalu vytáhl můj nachystaný vůdčí list, tak se říkalo řidičskému průkazu, a roztrhl ten vzácný doklad vejpůl.
Od té doby jsem neřidič, tvor na vymření. Hříčka přírody. Ale mělo to své výhody. Když se někde vyskytla sranda, mohl jsem si svobodně pořídit opici, že jsem měl nohy v pěst.
Straší mě představa, jak půldruhé miliardy tržně přetransformovaných Číňanů praští svými bicykly do škarpy a pořídí si po vzoru Západu auta. Blíží se jistota, že svět svým neřidičstvím nezachráním.
Náš pilný parlament děsivé futurální představy netrápí. Zákonodárná inteligence je nadprůměrná, zviditelněná prezidentskými volbami, vysoko nad hladinou příčného rozměru občanského chápání. Veřejnost se například diví, proč ještě není v platnosti zákonné ustanovení, které by opilému řidiči aspoň trochu znechutilo další možnost někoho za volantem zmrzačit nebo zabít. Zákon, který by právu dovolil zachovat se jako Kolařík.
Nabízí se dvě možnosti:
1. Osud náhlých vdov a sirotků a rodičů dětí zabitých při haváriích, ba i samotných obětí je potřebné většině zákonodárců putna. (Muzejní dřevěná nádoba, v případě střetu motorových vozidel s živou i neživou překážkou nepotřebná, pozn. aut.)
2. Potřebný počet poslanců si není jist svou střízlivostí při výkonu řidičské činnosti. Naopak je si jist poslaneckou imunitou.
Je pochopitelné, že nelze udělit milost všem potenciálním obětem havárií, zaviněných ožralými řidiči. To by lež a nenávist zvítězila.
Dále se nabízí otázka, co je banální bouračka proti lahodné smrti za dobrou věc? Krásně to řekl pan ministr útoku.
Autor: František Stavinoha
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |