V roce 1925 vydal syn německého přistěhovalce a americké farmářské dcery z Ohia Theodor Dreiser dnes už klasické dílo americké literatury, otřesný román vycházející ze skutečné události s titulem Americká tragédie. Klasickou románovou kreaci tedy tvoří autor se zázemím evropského myšlení, evropské morálky, která kriticky soudí vraždu Chestera Gilletta, který zabíjí svou milou překážející mu v kariéře. Novináři Dreiserovi křižujícímu americká města bylo známo, že tyto případy jsou v USA běžné. Folii nejen slovesné kultury, ale kultury vůbec tvořili přistěhovalci nebo v době druhé světové války emigranti z Evropy. Nosiče atomových bomb zná USA také díky nespornému podílu Němce Wernera von Brauna - tvůrce nacistických V1 a V2, na výrobě a objevu bomby vodíkové se podílel Němec narozený v Budapešti Teller, moderní sociologii s vynikajícími výsledky empirických výzkumů autoritativně založili vědci Frankfurtské školy s Adornem, Horkheimerem a dalšími, kteří prchali z rasových i politických důvodů z Německa před Hitlerem. Totéž se týká až nadměrného amerického zbožnění psychoanalýzy, kterou šířila Karin Horneyová. Hollywood se doslova hemžil Evropany. Za okupace se sem uchýlil velký francouzský herec levicového zaměření Jean Gabin, Češi Voskovec a Werich s hudebním skladatelem Jaroslavem Ježkem. Ale už dávno před nimi byla zde Švédka Greta Garbo, velká německá herečka Marlene Dietrichová, Skotové, Angličané... Dokonce i ryzí Američan Ernest Hemingway se lépe cítil na Kubě, když už se předtím nemohl obejít bez návštěv Itálie, Francie, aby se zúčastnil i občanské války ve Španělsku.
Obraz americké kultury je obrazem tvorby vzniklé importem mozků. Vždyť už k lásce k dětem vede vědomí amerického čtenáře Armén Saroyan, a tak bychom mohli vypočítávat dále. Není téměř oboru kultury, kde bychom se nesetkali s plodným vlivem evropských cizinců. Ostatně už Masaryk nazval ve své Světové revoluci americkou společnost "great melt polting" - velkou míchanicí národů. Pokud mluvíme o kultuře slovesné, tj. o umění literatury a dramatu členěného do rozmanitých subžánrů, evropská transfúze byla nadmíru pozitivní.
Nicméně dva američtí autoři - Steven Daly a Nathaniel Wice - vydali v roce 1995 knihu s názvem Alternative culture, kterou u nás v překladu vydaly brněnské Nové obzory pod titulem Encyklopedie kulturních trendů devadesátých let už v roce 1999. Publikace má slovníkový charakter a při komparativní analýze zjistíme, že v jistém ohledu jde o pokus slovníkově srovnat obraz proudů, postojů, skupin, jednotlivců i artefaktů, které ke kultuře klasické tvoří alternativu. Čteme prostě slovníkový náčrt jakési ryze americké kultury v původní podobě. Také v evropských státech a u jednotlivých kultur národních existuje jakýsi základ počínaje národní mytologií, národním písemnictvím, pověstmi, a poté jednotlivci, které tvoří osnovu národní kultury z těchto rudimentárních počátků. Bedřich Smetana se ve svých operách inspiroval českou národní mytologií (Libuše, Dalibor ap.), stejně jako Wagner u Němců, Musorgskij či Rimskij-Korsakov u Rusů (Čajkovskij už více podléhal cizím vlivům). Halka u Poláků, Smrt matky Jugoviče u Jihoslovanů ap. Umělá moderní slovesnost je v Evropě pociťována jako vrchol kontinuity, jako její následující článek a nikoliv jako alternativa.
Analytická prohlídka slovníkové osnovy americké kultury zahrnuje do třídy kulturních, uměleckých hodnot všechny tendence a proudy okrajové a nezřídka pokleslé masové pakultury. Zatímco v Evropě se zde provádí více či méně strohé oddělení od kultury autentické, v americké interpretaci tvoří jádro celého obrazu kultury a umění. Také Evropa zná pojem alternativní a jeho pomocí brání dogmatickému ulpívání na tradicionalismu všeho starého, toleruje proudy experimentální, hledání nových postojů a nových kreací. S tímto adjektivem máme ovšem také své neuspokojivě smutné zkušenosti, jako např. v medicíně. U nás, v českých zemích, není alternativní homeopatie. Není už jen starobylou léčebnou metodou pomocí bylinek, ale postupem alternativní medicíny založené na principu "podobné léčit podobným". V homeopatii se nemoc léčí minimálními dávkami jedovatých látek, které ve větším množství způsobují stejné symptomy jako nemoc samotná. Například běžným přípravkem proti malárii je chinin, který ve větších dávkách způsobuje horečky podobné záchvatům malárie. Otcem homeopatie je německý lékař Samuel Hannemann, který už v devatenáctém století hledal další toxické látky. Nyní, o dvě století později, je biologický mechanismus homeopatie stále velkou neznámou. V Encyklopedii Dalyho a Wice má však toto heslo své místo.
Slovo alternativní je však původně spojeno s rockovou hudbou a manifestuje odpor proti kultuře založené na celebritách. Vytlačuje ze života mladých politická témata s jednoznačnými hrdiny. Bílá rocková hudba vznikla a vázala se především ke středním vrstvám. Svrchovaným kulturním médiem devadesátých let je internet, jenž všem bezuzdně mísí bez fungování kritérií literaturu s počítačovou hrou Mortal Combat či televizní seriál Melrose Place s hudební kakofonií a magnetickou poezií. V životním stylu vítězí (a slovník zaznamenává) pirátský šátek dog-rag, pocházejí původně od starších vrstev černošských žen navštěvujících vězně, který se pak pro svůj desperátský podtext stal módou mezi mladými.
Až šokantně zajímavým je případ tzv. rebelské reklamy (rebel advertising), která reklamu považuje za subkulturu na prodej. Například k získání rebelského image použije firma Nike v reklamě na novou obuv skladby Revolution od Beatles. Dodejme, že už v osmdesátých letech byly v časopise Rolling Stone vytipovány hudební skupiny vhodné pro komerční spojení s velkým průmyslem. Za levicové v rámci této kultury můžeme s jistou evropskou rezervou označit skupiny punk. Levicové tendence se ovšem objevily a přešly do USA z Británie. Britský punk vyzníval levicově, neboť byl výsledkem pocitu viny, rozšířeného mezi studenty středních vrstev. Co je však příznačné, že do rámce alternativní kultury se punk jaksi nehodil. Stal se totiž nenapadnutelným symbolem čistoty a neposkvrněného ideálu, k němuž alternativní kapely jen vzhlížely.
Do kultury je také zařazen sex po telefonu, obchod s miliardovým obratem. Ve slovníku jsou jako kulturní fakta zařazeny i některé drogy (např. pervitin, heroin), vypovídající ovšem o způsobu života mladých.
Richard Dawkins hovoří o jednotce kulturního významu nazvané "meme". Memetika (nauka o memech) rozděluje kulturní myšlenky na triviální (populární písničky, černý humor, módní trendy) a monumentální (jazyk, náboženství, filozofie). K těmto tématům vychází v USA řada studií. Rock, technoscény, drogy - to vše je podrobeno reflexím jako kulturní fenomén naší doby. Technoscény, rockový babylon, elektronická techno hudba a reklama s televizními seriály i magazínové short story tvoří neklasifikovaně, bez axiologického kritéria jeden nesourodý celek spojovaný alespoň někdy s undergroundovými pocity. Časopis Rolling Stone, toto crazy seskupení kolísající mezi komercialismem a jeho odmítáním, na své obálce v březnu 1992 otiskuje tričko s nápisem: "Velké hudební časopisy stojí ještě pořád za hovno."
Za co stojí "ještě pořád", to je postiženo ve slovníku Dalyho a Wice. Nakolik a jak je vzdálená původní kultury Ameriky od této odpadkové masové kultury? Kde jsou Faulkner, Hemingway, Sherwood, Anderson, původní nekomerční počátky neworleánského jazzu, indiánské pohádky a několik westernových příběhů? Braku je tolik, že vše původní je zastřeno a vytěsněno z vědomí lidí. A my jsme svědky nynějšího exportu této pokleslé kultury až pakultury do Evropy a k nám - soudě především podle televize a knižních paperbackových edicí.
Lze se odvážit předpovědi výsledků tohoto dlouhodobého procesu?
Autor: Jan Cigánek
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |