Monografická kniha Petr Helbich FOTOGRAFIE (Greisen, 120 str., váz., Praha 2008) zaznamenává, že umělecké curriculum vitae se začalo u malého Petra Helbicha odvíjet již od r. 1946, kdy pořizoval snímky aparátem Leica Retina. Jsou to záběry krajiny z míst pod Radhoštěm. A o dva roky později začne Frenštát pod Radhoštěm navštěvovat i fotograf Josef Sudek, kterého pak Helbich doprovází na jeho fotografických výpravách. Helbichova bibliografie se odvíjí v lékařském prostředí (otec i matka zasvětili své životy medicíně) a Helbich sám působil jako lékař v různých plicních sanatoriích.
Helbichovy fotografické cykly jsou mozaikou nejrůznějších motivů. Jedna z publikací, z r. 2003, věnovaná Helbichovu fotografickému umění, nese název Teskná místa. Je to přímo symbolické. Helbich je vpravdě umělec rembrandtovského šerosvitu. Zachycuje např. scenérie Prahy, její denní i noční podoby - tváře zahrad, mostů, ulic a schodišť, dívá se do dvorů a na pavlače, upírá pohledy na hřbitovy, neuspořádané půdy, pokoje a chodby nemocnic. A objevuje nejen smutek a opuštěnost věcí, ale i krajiny před bouří. A poloniny se stromem rozčísnutým bleskem. A nabízí nám záběry z pralesa Mionši, kde fotografoval společně s Josefem Sudkem. Jinde nás upoutá viselcem - kabátem zapomenutým na věšáku v nějaké ordinaci ve Františkových Lázních. Jindy je to snítka květu na kolejích, čekající na svoji smrt, až ji přejede lokomotiva, opuštěný rybník bez vody, rozedraný telefonní seznam v prázdné budce, noční silueta výkladní skříně. A opět torza stromů a věcí.
Helbichovo dílo je smutná fotografická báseň. Ale je to i docela realistický obraz - jako románová studie. A autorovy snímky jsou podobou přísné ukázněnosti formy. Netvoří v žádném improvizačním chvatu. Jeho pohledy jsou vlastně mlčící umělecké sny. Helbich nás okouzluje všedností krásy a krásou všednosti. A také pravdivostí a opravdovostí reality. Je spektátor, nabízející nám pohledy intimní vroucnosti. Není romantik, ani nihilista. A jeho snímky, přestože z nich zcela eliminoval člověka - mají silný emotivní náboj, přinášejí nám pocit bezpečí. Je v nich zřetelně zachytitelné chvění, jsou plny tajemností a nedefinovatelných a nevyslovitelných záhad - kam vedou např. všechna ta jeho neukončená schodiště a co je za pohledem do noci svítících oken? A co nám sděluje opuštěný cylindr staré petrolejové lampy někde ve Frenštátě a prázdný šálek od kávy? A tristní pohled na nádraží v Chotěboři v noci?
Helbich v nás vyvolává zádumčivou křehkost, teskné a neuzavřené sugestivní pocity. U Helbicha vybočuje vše přímo programově z jakékoliv umělecké nenáročnosti.
Těch téměř sto fotografií, které v edici Nejskromnější umění vydala společnost a aukční síň Greisen ve spolupráci s Českým Centrem Fotografie je záslužným činem. Editor publikace, autor textu knihy a její koncepce PaedDr. Jiří Jaskmanický se nám představil výrazným nakladatelským činem. Citlivá grafická úprava Jakuba Trojáka pak podnětný záměr - seznámit s Helbichovým dílem co nejširší čtenářskou veřejnost - ještě zdůrazňuje.
Autor: KAREL AKSAMIT
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |