"Kde to žiješ," vyjel si na mého starého přítele, který už chodí o holi, dynamický mladý muž, požádán, zda by si nemohl svůj batůžek vzít k sobě, a tak uvolnit místo vedle sebe, kam batůžek odhodil. "Seď doma a neopruzuj," dodal mladý suverén a dostalo se mu uznalého zachechtání neméně dynamických mladých dam a pánů, jeho spolužáků, navracejících se z elitní střední školy ke svému pobavení sockou. Co v té se nezažije!
"Kde to žiješ," řekl autorovi víc než dvaceti značně úspěšných knih jeho syn, když si autor neprozřetelně posteskl, že s ním v jakési redakci jednali jako s obtížným hmyzem. "Neumíš si to spočítat? Jako autora tě sice potřebují, vydělávají na tobě, ale jak tě znám, pořád je otravuješ a zdržuješ takovými kravinami, jako jsou čárky a sem tam nějaká tisková chyba. Jde snad o život? Nejde? Tak o co go?"
"Kde to žiješ," podivila se mi dobrá kamarádka, když jsem se jí svěřil, jak nesnáším reklamu, která mi velí, že si mám užít, vyhrát, ihned zavolat, která mi ještě k tomu tyká, ačkoli jsme nechodili spolu do školy a vůbec se neznáme, a která (vetřelec do filmů v televizi) mě okrádá i o čas a pohodu.
Kde to žiješ je zaklínadlo; zaklíná citlivky, zpozdilé slušňáky, směšné skauty bez ponětí, která bije, trapně zaclánějící důchodce i dívenky, které dosud neumí nabrat neodbytného pána kolenem do rozkroku, že není beztrestno se zlobit, odporovat, někdy ani existovat, nejsi-li bijec a ty druhé nepřepereš.
Opravdu, kde to žiji, žiješ, žijeme?
V sedmdesátých a osmdesátých letech si básníci a autoři bez rozdílu věku i druhu často kladli otázku "odkud přicházím, kdo jsem a kam jdu" a přemýšleli už i nad tím, "jestli na tom záleží". To tázání spojované obvykle s gnostiky, ale známé už z Evangelia podle Jana a z pramenů ještě starších, nemá přirozeně ve světě konzumu a zábavy příliš příležitostí a dnes na něm už moc nezáleží.
Dnes je mnohem důležitější vědět, kde to žijem, a podle toho poznání se chovat, myslet, cítit, přát si, někdo snad i pracovat, ale hlavně užívat si. Kdysi se užívaly hlavně předepsané léky, třikrát denně kávová lžička po jídle, dnes si máme užít "to"; což je univerzální zájmeno k nezaplacení, za nímž si každý představ (máme tě tak rádi, že ti tykáme), co je ti jen libo: své lásky i neřesti, své obavy, naděje i zklamání, čisté radosti i lumpárny, zlodějny, prasárny a jiné požitky, o nichž se neříká mamince, dětem ani partnerům.
Odpověď na řečnickou otázku, kde to žijeme, není tak snadná, jak se může zdát. Před časem vyšla knížka všech možných i nemožných variací a parafrází na naši národní hymnu Kde domov můj. Jedna z těch parafrází lokalizuje ten domov "tam, kde Pán Bůh na výsosti trůní, stkví se velebností," a končí: "mezi duchy domov můj". Jiná naopak ironizuje: "tam, kde pivovary strmí a kde sádské husy krmí, kde mělnické vinice lidem dělaj opice..." A další na otázku "kde domov můj, kde má je vlast" odpovídá už bez ironie, ba vroucně: "Tam, kde je denně notný chlast..., já v hospodě jen doma jsem." Přirozeně je i verze nalézající domov můj v oblasti přirození, verze pornografická, ve finále hlásající už bez peprných výrazů téměř decentně: "mezi chlupy domov můj".
Odedávna platí, že nežijem jen na svých stálých a přechodných adresách, dejme tomu v ulici Erazima Vocela šest, páté patro, v dílně, na poli, v kanclu či v ordinaci anebo na burze, kde si vyděláváme na živobytí, ve třídě, kde se učíme, v lochu, kde pykáme nebo nevinně trpíme, na ulicích a na cestách, po nichž právě chodíme, ve vlacích a v MHD, kde trávíme tolik času; žijem přece vždycky znovu i na místech, kde jsme něco zažili, žijem i vzpomínkami, a nejen ve chvílích usínání nebo vyprávění o minulosti, a také sny o budoucnosti.
Kdo nežije i vzpomínkami i (často málo pravděpodobnou) budoucností, je ubožák stejně jako každý, kdo nežije účastí na osudu lidí, které má rád.
A co teprve když čteme román sugestivně vyprávěný tak, že se vžijem do jiného světa třeba v jiném století a v zemi, kde jsme nikdy nebyli, a přece prožíváme úzkosti i uchvácení s postavami, o nichž čteme, jako bychom byli jednou z nich, a úplně zapomeneme, že ráno musíme vstát a jít do školy nebo do práce. Taky ovšem sníme, jak (si) budem žít, až vyhrajem neskutečný jackpot ve Sportce, a živě to vidíme, hýčkáme si ten sen, utíkáme se k němu, žijem v něm, ačkoli si umíme spočítat, jak mizivá je šance, že se to může stát skutečností.
Žít dvojí život, smutný obyčejný s tisícem problémů a bolestí a často jen krátkými dny štěstí, ale zároveň okamžiky žití už jednou prožitého i život vysněný, to je zcela normální. Bylo tomu tak vždycky, a lidská představivost se odedávna živí i příběhy živě vyprávěnými, jež čtenáře, diváka, posluchače vytrhují z jeho reálného bytí ve století a v prostředí, do něhož se narodil a v němž žije, a na chvíli mu dovolují žít současně i jindy a jinde; nabízejí možnost se sžívat se světem, který si sám svobodně, jak věří, sám volí, protože ho fascinuje, a ztotožňovat se s hrdiny, které obdivuje.
Nenechavá neviditelná ruka trhu by musela být pitomá, kdyby této lidské potřeby zkusit a zakusit si aspoň v duchu jiný způsob života v jiném čase a na jiném místě nevyužila; kdyby ji nevytěžila v zájmu majitelů a manažerů trhu zdánlivě volného, ve skutečnosti sofistikovaně řízeného; a kdyby jedincům snad lehkovážně ponechala víc než iluzi, že si sami svobodně vybírají, jaký jiný život budou prožívat. Není přece pitomá a ví, že virtuální pobývání v jiném životě nezůstává bez následků a - zjednodušeně řečeno - buď člověka s reálným světem, v němž je mu souzeno žít a udržovat v chodu stále divočeji se točící kolotoč konzumu, pomáhá smiřovat a dovést ho k pocitu, že ten svět sice není zdaleka ideální, ale je přitom relativně nejlepší možný, anebo naopak ho proti němu popuzuje nebo dokonce navádí, jak mu úspěšně vzdorovat, jak opovážlivě hledat jiné možnosti a jak ho nakonec rozvrátit.
A tak svět globálního volného trhu nikoli snad z lásky ke svobodě, nýbrž z pudu sebezáchovy, poučen, jak všecko zakazování je marné a obrací se proti vydavatelům zákazů, sice téměř nic nezakazuje, ale co mu vadí, čeho se bojí, čím se cítí ohrožen, v čem přesně tuší své smrtelné nebezpečí, to vyřazuje ze hry, odsouvá na okraj a převálcuje masivní produkcí, která přináší možnost spoluprožívat jiný život mnohem zábavnější, atraktivnější, svůdnější i možnost přecházet do něho co nejsnadněji. Knihu je třeba si vyhledat, zakoupit nebo půjčit, číst a včíst se do příběhu. Televizní novela nebo seriál už takové námahy nevyžaduje, stačí jediný stisk ovladače, a pak už jenom zírat, jak jde život jinde. Člověk se už v tu chvíli ocitá jinde, zapomíná, že není u sebe, Erazima Vocela šest, páté patro, že neví, kde vezme na stále dražší nájemné, vodné, stočné, plyn a elektřinu, jesle, obědy ve škole a letní tábor.
A kde se to ocitá? Přece tam, kde ho globální trh potřebuje: v zajetí jiného, "lepšího" světa. V zaujetí jím spoluprožívá docela jiný stres, úzkost spanilé paní domu na břehu přeludného jezera, která právě zjistila, že si její muž na ni zjednal nájemného vraha; spanilá paní za pomoci nezištného přítele, který se ovšem později ukáže jako ne zcela nezištný (to bude však až v dalším díle), padoucha manžela zneškodní. Vděčný konzument té krásné spravedlnosti, okouzlený barevným poznáním, že dobro nakonec přece jen triumfuje nad zlem, vstává z křesla, povzbuzen k tomu, aby zkusil vzít svůj osud do svých rukou.
Proti tomu lze namítat vlastně jen málo. Proč se na chvíli nepřenést do jiného života jinde? Jenže ono to není vůbec jen "na chvíli".
Co třeba 14. ledna nabízel televizní kanál sebevědomě nazvaný Prima od poledne, kdy se ranní ptáčata vracejí domů, až do půlnoci? 12.05 krimiseriál USA To je vražda, napsala, díl III/5, Krvavý systém. 13.00 Chůva k pohledání VI/2, seriál USA pro změnu komediální. 13.30 seriál USA o problémech soužití mírně se nudících partnerů Will & Grace VI/2, Poslední útěk do Brooklynu. 14.00 krimiseriál Policie New York, díl 91 Sbohem, pornofilme. 14.55 sci-fi seriál USA Chameleón III/2, druhá část dvoudílného dílu Donoterase. 15.30 seriál USA o mimořádných schopnostech vcítění Médium, díl 15. 16.45 seriál USA o patoložce úspěšně se pletoucí do vyšetřování Drzá Jordan IV/8. Po Minutách v regionu 18.00 seriál USA Zločiny ze sousedství 8, po Zprávách TV Prima 19.30 sitcom USA Přátelé, díl 9, Oběť reklamy. Od 19.55 do 22.19 Počasí, česká show Hádej, kdo jsem a TOP STAR magazín Mahuleny Bočanové. Ale už v 22.20 krimiseriál USA Myšlenky zločince III/17 a v 23.15 krimifilm USA Impuls.
Sečteno a podtrženo, z dvanácti hodin mezi polednem a půlnocí téměř tři čtvrtiny času "žili" ti, co 14. ledna u televize odpočívali (po práci, škole, nudící se pacienti, a každý, kdo může sledovat obrazovku i při jiné činnosti) nikoli v domácím českém světě, ba ani někde jinde v Evropě, ale za oceánem ve Státech: v New Yorku (krom Policie-New York i To je vražda, Chůva k pohledání, Will & Grace, Přátelé), Bostonu (Drzá Jordan), Los Angeles (Impuls), Miami (Myšlenky zločince) a kdesi v Arizoně (Médium). Ani příběh z kosmu nebyl méně "americký", garantovala to anglosaská jména osobní a fakt, že každý ví, že kosmické lety nepodniká ani Británie ani Austrálie.
Ano, na Nově téhož dne a ve stejném čase vysílali ze dvanácti seriálů a filmů jen osm z USA, a to aniž počítáme koprodukční Hvězdnou bránu od 15.15; po ní však běžely seriály a film už jen z USA: opět příběhy z New Yorku (Zákon a pořádek, Beze stopy), z Miami (Kriminálka Miami), ale i z Virginie (Námořní vyšetřovací služba) a z ráje hvězd Malibu (Paparazzi).
Pravda, na ČT 1 a 2 ve stejném čase mezi polednem a půlnocí byl k mání jen jeden americký seriál a těžiště nabídky poznání života jinde zůstalo v Evropě: italská sága Okouzlení, III/26, italský film Augustus, první císař římský, italský dokument Tragédie parníku Andrea Doria, Plážová tramvaj z francouzských Krás evropského pobřeží, snímky Živé srdce Evropy: Odlezelské jezero, Věda v Evropě: cukrovka, V čele Evropy. Jak také jinak ve veřejnoprávní TV dva první týdny českého předsednictví Evropské unii? Podle ČT 1 a 2 z 14. ledna 2009 odpověď na otázku "kde žiješ", žiješ-li televizí, zněla by jednoznačně: u nás (a hlavně) v Evropě. Podle Novy a zvláště Primy: v USA.
Situace v jiných zemích není příliš jiná. USA pokennedyovských desetiletí ztratily většinu sympatií, nejvíc ovšem za Bushe. Ale zaplavení bezmála celého světa relativně levnými americkými seriály a filmy, z nichž některé působí co doklady americké svobody a úspěšné vůle ke spravedlnosti, urovnává a uhlazuje přesto cestu globalizaci, což je jen jiné jméno pro amerikanizaci. Ty seriály a filmy jsou perfektní (protože jakoby bezděčnou) reklamou na americký životní styl, na možnosti, které čekají na každého, kdo se ztotožní s americkým snem. Vůbec nejsou natáčeny jen pro prosťáčky. Třeba Chůva k pohledání (v originále jen Chůva) ani trochu nešetří výsměchem nad úrovní amerického showbyznysu a ironií ke kultu hvězdiček a celebrit. Nabídka pohyblivých barevných výjevů z výkladních skříní amerického života (svět reklamy, módních časopisů, nočních podniků, showbyznysu, laboratoří, observatoří, policejních týmů, atakujících luxusní sídla i brlohy, a hlavně nejrůznějších večírků) je tak pestrá, život od večírku k večírku tak běžný, "normální", krasavic a sympaťáků tolik, že jim obtížno nepodlehnout, neosvojit si způsob jejich uvažování, chování i jednání budícího obdiv i k tomu, co si úcty a nápodoby vůbec nezasluhuje, jako třeba braní spravedlnosti do svých rukou, nebo degradace žití na nerušený konzum.
A o konzum stále rostoucí, hbitější, výnosnější přece globalizaci jde.
Když se nedávno Český rozhlas 2 dotazoval dětí, čím chtějí být, slyšeli jsme: manažerem, byznysmenem, archeologem, historikem, programátorem a dokonce pořadatelkou různých párty. Zejména té holčiny by jistě bylo zbytečné se ptát, na co se v televizi ráda dívá a kde to žije. Je jasné kde. A není sama.
A ten mladý pán z prvního odstavce, oblečkem gentleman, chováním křupan, koho jen mi to připomíná? Už vím: ty americké čilé hochy, kteří podle jakéhosi učeného týmu, snad australského, přežili z Titaniku ve větším počtu než jiní muži, trpící předsudkem, že do záchranných člunů mají přednost ženy a děti.
Autor: MILAN BLAHYNKA
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |