Svatopluk Kopeček se narodil 25. prosince 1933 v Užhorodě. Zemřel 22. února 2010 v Brně ve věku nedožitých 77 let. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy. Byl členem Unie českých spisovatelů a Výboru národní kultury v Brně. Publikoval v několika literárních časopisech, jeho verše se objevily v různých básnických souborech. Svou tvorbu prezentoval samizdatem v celé řadě titulů, které provázel ilustracemi malíř Vlastimil Toman.
V Obrysu-Kmeni otiskoval především básně, ale i kratší básnické texty.
Kopečkova poezie se vyznačovala především čistým jazykem, krásnou češtinou, kterou autor miloval a pracoval s ní s náležitým respektem. Ale on vládl jí, on ji krotil, dával jí tvar a smysl.
Většina jeho textů byla čistá poezie, lyrika, jak má být. Přesto bez násilí dokázal do svých veršů vtělit i své postoje a názorovou orientaci jako člověk „jehož srdce se přiklonilo k chudým“ (řečeno s Jiřím Jobánkem).
Bezdomovci na brněnském hlavním nádraží
spí ve stoje jak ptáci bez hnízda
a spí
opřeni v hale o ústřední topení
jen hlava pod křídlo se neschová
A venku čeká ledová
a hladová...
Svatopluk Kopeček byl vzdělaný člověk s velkým uměleckým přehledem. Miloval kromě poezie a literatury ještě malířství a vážnou hudbu.
Když jsme se s ním v Brně začali potkávat, teklo nám ještě mlíko po bradě. Po několika setkáních nám tento starý kmet s neuvěřitelným charisma nabídl tykání, a tak nějak nenuceně vplul mezi nás. Jezdil s námi autem na setkání UČS do Prahy, chodil na literární večery VNK, po kterých jsme my, barbaři, usedali k pivu, kdežto on nás pobaveně pozoroval zpoza své sklenky vína.
Smál se s námi při všeobecném veselí a v pravou chvíli nás dostal do kolen nějakou svou nečekanou „hláškou“.
Když jsem byl u něj doma, nestačil jsem se divit. V bytě, kde žil se svou manželkou, byly stěny všech pokojů včetně chodby pokryty souvislou vrstvou obrazů. Pro samotné obrazy nebylo kam plivnout. Okouzleně jsem na to zíral. Pak kolem nás protančila Sváťova choť a suše pronesla: „Kdo to má uklízet... To byste nevěřil, jak se na tom usazuje prach.“ Záhy nám už nesla kafe.
Sváťa sedl do křesla a vykládal o svých obrazech. Pak mluvil o vážné hudbě a opeře, čemuž jsem naprosto nerozuměl a tak mi nezbylo, než uznale pokyvovat hlavou, jako že jo.
Měl obrovské pochopení a slabost pro všechno nové a mladé. Ukázal-li mu začínající malíř Gustav Zlatý své obrazy a obrázky cestou do Prahy na jednání UČS, neopomněl mu je pochválit a dodat kuráže do další tvořivé činnosti. Stejně tak v situaci, kdy Gustav narazil na odpor ve svém pojetí výtvarného motivu pro internetové stránky UČS, kde bylo zátiší s psacím strojem a kouřící cigaretou (což se některým členům nelíbilo), stál Sváťa při nás. Jeho slova měla zhruba tento význam: „Blbost. Nechte to tak. Je to dobrý a oni to nakonec stejně uznají.“
Sváťa Kopeček se znal se Skácelem a asi i s jinými brněnskými básnickými fenomény té doby. Nikdy se tím nechvástal, ani o tom sáhodlouze nemluvil. Jen se několikrát zmínil a dal nám přičichnout k neopakovatelné atmosféře té doby, a my se jen, samozřejmě mylně, domnívali, že té době ohromně rozumíme. Prd jsme jí rozuměli, ale prostřednictvím Sváti jsme měli možnost malinko se přiblížit něčemu, co přesahovalo život jednoho člověka, co byla poezie zhmotněná v čase a prostoru, přičemž času i prostoru odolávala.
V našem kruhu, kde jsme se scházeli a on byl nejstarší, nikdy neprovozoval mentorování a poučování mládeže, kterak se pohybovat v nejistých vodách tvůrčích pokusů. Jeho postoj byl: Pište, básněte a malujte, jak umíte a jak vám velí srdce. Na nic jiného se neohlížejte. Však se ukáže, jestli na to máte.
Zkrátka – potkali jsme Člověka. A jak to tak bývá, uvědomíte si takovou nesamozřejmou věc až v okamžiku, kdy přijde zpráva, že jeho srdce dotlouklo a pero dopsalo. A vy víte, že po onom Člověku nezůstala prázdná díra. A to je dobře
Autor: MICHAL POLICKÝ, GUSTAV ZLATÝ
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |