Se zájmem jsem si přečetl článek Michaela Doubka Otevřít cestu ke kráse (Obrys-Kmen 1/2008) na téma česká kultura. Dotýká se mimo jiné i občanského sdružení Výboru národní kultury, včetně hodnocení jeho práce. Na této nelehké práci se dlouhá léta podílím, a proto mi dovolte několik poznámek, které v článku postrádám. Naše občanské sdružení vzniklo před patnácti lety v r. 1993 spontánním nesouhlasem kulturních pracovníků se stavem kultury a jejího řízení. Již deset let v tomto sdružení pracuji, v současné době jako výkonný místopředseda a vedoucí sekretariátu. Celá agenda prochází mýma rukama, sám se podílím na dramaturgii aktivit VNK. Kritiku tedy beru i na sebe, i když je skutečně ojedinělá. V kultuře pracuji již bezmála šedesát let; nejprve jako výkonný umělec, později jako řídící pracovník. Původním povoláním jsem operní pěvec, neb jsem absolventem státní konzervatoře operního oddělení, žák prof. Hilberta Vávry a Emy Firlingerové. Operou jsem se zabýval patnáct let, ostatních 37 let jako sólista operety, muzikálu apod. Mojí další profesí je režie a dramaturgie až po tvůrčí práci. Za ta léta jsem absolvoval i řadu řídících funkcí, včetně ředitelování Karlínského divadla sedm let. Byl jsem ve výboru Literárního fondu, v různých uměleckých porotách až po výkonný kumšt. Na dvou scénách můžete vidět moji práci, a sice divadelní přepis kdysi vynikajícího moldavského filmu Cikáni jdou do nebe. V současnosti je hraje Městské divadlo Brno, naše nejkvalitnější muzikálová scéna a můžete je vidět i v komorní formě v Praze u Heřmánkovců v Divadle bez zábradlí. Během celého života jsem stál vždy nalevo, což mi vynášelo jen společenské svízele. Snažil jsem se svým osobním příkladem doložit, jaký by měl být kumštýř, který slouží společnosti. Zažil jsem osud řady kolegů, kteří za pokrok padli. I když to zní pateticky, je tomu tak.
Společnost prožila po druhé světové válce tři společenské krize. První v r. 1948 vyústila ve vítězství socialismu, druhou, reformní v r. 1968 a třetí, kterou je návrat ke kapitalismu, začíná listopadem 1989. Zatímco první stmelila pokrokové umělce a přinesla nejvíce hodnot, druhá již byla ve znamení rozkladu kulturní fronty.
Během svého pestrého života jsem se bránil dogmatismu, který v jistých dobách vítězil, zvláště v padesátých letech. Měl na svědomí řadu umělců, kteří měli můj obdiv. Myslím tím vlnu v SSSR, kdy byl vyhlášen boj proti formalismu, kterému padli na delší dobu za oběť takoví mistři jako Prokofjev či Šostakovič. Tehdejší konferenci, která proběhla v Moskvě, padl za oběť i náš velký skladatelský talent Radim Drejsl, můj přítel a umělecký vedoucí souboru AUS VN, jehož jsem byl sólistou. Šedesátý osmý rok byl snahou po obrodě marxismu. Dopadl tak jak dopadl, neb naše stranické vedení neustálo tlak antisocialistů. Situace vyvrcholila neštěstím v podobě vstupu vojsk Varšavské smlouvy. Současná média se zajímají o rok 1968 nebývalou měrou a vykládají jej jako neúspěšný pokus o reformu marxismu. Berou si na paškál i její představitele včetně Alexandra Dubčeka. Jen se podívejte na nový seriál, který probíhá v České televizi s názvem Historie, moderovaný panem Kučerou. I já jsem si v r. 1968 zažil své, kdy naši tzv. hrdinové volali - obdobně jako v r. 1989 - abych opustil divadlo. Jak mezinárodní situace ukazuje, stále jde o to samé. Socialismus, nebo kapitalismus! Žádnou střední cestu nevidím.
U nás dočasně zvítězil kapitalismus se všemi průvodním jevy, které na sobě zažíváme. Rozpad kulturní fronty byl v obou případech nevídaný. Masově se odevzdávaly stranické legitimace, odmítalo se dabovat socialistické filmy, sabotovalo se ruské umění. Prostě všechno to, co po sametu vypuklo naplno. Tato doba měla i své padlé. Ať už to byl pokrokový režisér Jaroslav Hužera, herečka Světla Amortová či Lída Plachá, až po Bohuše Pastorka a Josefa Větrovce. Padl i L. Pompe, vynikající rozhlasový režisér. Pohrdalo se režiséry jako byl Karel Steklý, současně i Jiří Sequens či Antonín Kachlík. A jaký osud potkal naši Jiřinu Švorcovou či Přemysla Kočího, kterého minulý ředitel Národního divadla odmítl nechat pohřbít z jeviště této scény! Výbor národní kultury vzpomněl jeho nedožitých 90. narozenin pořadem, který měl velký ohlas. Jejich jména mizí z encyklopedií a nahradila je jména Rejžek, Steigerwald, Just a Havel. Mezi padlé té doby se počítám i já. To, co dnes prožíváme a co se nazývá demokracií a občanskou svobodou, je něco nevídaného. Připomíná to dobu těsně před Mnichovem.
Pokroková kultura a především umění se rodilo v bolestech. Vzpomínám na období Protektorátu, kdy E. F. Burian uvedl ve svém Déčku Nezvalovu Manon Lescaut. Byla to vlastenecká pochodeň, která v době temna zasvítila nevídaným světlem. Jako studenti jsme si verše pamatovali a učili se je, abychom je šířili jako světlo betlémské. Bylo to těsně před tím, než byl Burian zatčen a zavlečen do koncentráku. V encyklopedii České divadlo se o E. F. Burianovi říká pouze, že byl generálem v Armádním divadle. Nepřizná se avantgardní charakter jeho tvorby, která poznamenala naše divadelnictví na věky. A což jeho estetické výroky, které vyšly knižně! Nebo Seifertova sbírka básní Světlem oděná či Kamenný most - óda na Prahu či sbírka Jan Houslista Josefa Hory, básně Kamila Bednáře, Jana Pilaře, na které jsme stáli za Protektorátu frontu před knihkupectvími. A když už jsem mluvil o E. F. Burianovi, nezanedbatelná je jeho tvorba hudební, kterou jsem kdysi interpretoval. Kupříkladu píseň My mrtví žalujem na text neznámého vězně. Vrcholem jeho tvorby byla jedinečná opera Maryša. Proč to všechno říkám? Protože si myslím, že základem umění je tvorba. Čekal jsem, že představitelé disentu nás zavalí kvalitní tvorbou, jakou naše kultura dosud nezažila. Nedočkal jsem se. Přesto naše tvorba nezemřela a stále existuje. Nejen těch, kteří nás opustili, ať již jde o nezapomenutelnou tvorbu Mirka Floriana, Jana Pilaře či Karla Bouška, Vladimíra Semelu, Ivana Skálu či žijící Zdenku Bergrovou. Máme mezi sebou vynikající tvůrce jakými jsou Michal Černík, z jehož díla jsme uspořádali jedinečný večer. Jako by Florian oživl, tak mi připomínaly vaše myšlenky, Mistře Floriane. Či Karel Sýs, náš jedinečný současný básník, Vladimír Janovic a jeho pěkná poezie či překlady, a další zde přítomní autoři. Bohužel žijeme ve "svobodné společnosti", která pokroku brání a běda, je-li tvorba jen v náznaku levicová. Taková je situace v české kultuře, která si říká svobodná. Je to forma skryté cenzury. Takové je i postavení ÚČS a VNK, za který k vám promlouvám. Jsme dočasně poraženi a takto se s námi zachází.
Konečně se dostávám k práci VNK, která je Michaelem Doubkem, budu-li to kvalifikovat, mírně zlehčována. Autor si asi neuvědomil, že jsme v obdobné situaci jako byli naši obrozenci, či tvůrci za Protektorátu. Dnes se slaví jiné hodnoty, chci říci pahodnoty. Ve svém článku se dotýkáte ekonomických otázek kultury. I když je hodnotíte kriticky, je to de facto ještě horší. Požadavek jedno procento z rozpočtu na kulturu či obnovu fondů, to jsou myšlenky, které jsme již dávno navrhovali. Bez odpovědi. Stejně jako naše žádosti o granty. Pisatel nedocenil, že dopisovatelé Lípy, či účinkující na našich aktivitách účinkují zdarma, za drobné dárečky. Je to nevídané v době, kdy hvězdy showbyznysu berou statisícové honoráře. Abyste příště byl daleko lépe informován o naší ekonomice, náš roční rozpočet se pohybuje v rozmezí mezi 350 000 až 400 000 Kč. A ročně uspořádáme jen v Praze zhruba 30 až 35 akcí. Vydáváme ročně čtyři čísla Lípy, myslím, že velmi populárního časopisu. A celá naše práce leží na několika dobrovolnících, kteří vědí, že pracují pro dobrou myšlenku - šířit naši i světovou kulturu demokratickým a dostupným způsobem. Vybíráme totiž dobrovolné vstupné a ostatní dotujeme. Náš dramaturgický plán popularizuje pokrokové osobnosti světové kultury na koncertech, literárních večerech či filmových představeních. Uvádíme filmy, které nikde jinde nemůže divák shlédnout. Samozřejmě jsme limitováni budovou v ulici Politických vězňů, neb se stalo, že někteří účinkující odešli, aniž by vystoupili. Jinými slovy jsem chtěl říci, že existuje jisté embargo našich aktivit, a to nejen UČS, ale i VNK. Přesto se nám podařila řada akcí, které měly ve veřejnosti jedinečný ohlas, počínaje besedou s PhDr. Zdeňkem Mahlerem na téma Božena Němcová a současnost, již jsme zaznamenali na CD. Totéž se týká besedy s Čestmírem Císařem na téma Česká kultura. Myslím, že se tím VNK zviditelnil víc nežli dost. Bohužel v hledišti postrádáme naše celebrity. Nemalou finanční zátěží je pronájem sálů, neb se dle tržních principů značně zvedl. Takže Městská knihovna nyní stojí 8000 Kč stejně jako kino Dlabačov, kde jsme pořádali naše první literární večery.
A to, co ve vašem článku postrádám nejvíce, je situace v médiích a divadlech. Jako divadelník se budu věnovat divadlům. Zdá se, že moravská divadla jsou dál nežli pražská, ku příkladu Národní divadlo. Jak by se asi divili ti, co přispívali na vybudování naší národní scény. Kameny, které leží ve sklepě této scény se chvějí, ty kameny, které jsou vloženy do základů Národního divadla a které byly sváženy z různých krajů. Je to to divadlo, které si národ postavil k rozkvětu české kultury? A jak se na této scéně zachází s našimi klasiky, především s Bedřichem Smetanou? Nejde ani tak o hudební stránku díla jako o inscenační princip. Říká se tomu modernost. Ne, je to módnost, pustý režisérismus. Moderní divadlo jsme již u nás zažili - vysoce kvalitní, a sice ve Velké opeře 5. května, viz smělé inscenace Václava Kašlíka, Karla Jerneka či Alfréda Radoka. To byly skutečné tvůrčí vize, poselství, ne inscenační schválnosti. Totéž byla tvorba Komické opery v Berlíně Waltra Felsensteina a jeho žáka režiséra Herze. K smělým režisérům lze přičíst i práci Jirky Fiedlera a jeho inscenaci Hábovy Matky či Janáčkových Výletů pana Broučka. A to, co je neodpustitelné, je zacházení s našimi dnes již mrtvými skladateli, jakými byli J. B. Foerster (Eva), O. Jeremiáš (Enšpígl), K. Kovařovic (Psohlavci, Na starém bělidle), V. Novák (Lucerna, Nikotina), R. Karel vězněný v koncentračním táboře, který napsal jedinečnou Smrt kmotřičku, O. Ostrčil (Poupě), J. Křička (České jesličky), V. Trojan (Kolotoč), B. Vomáčka (Vodník), I. Krejčí (Pozdvižení v Efesu), E. F. Burian (Maryša), J. Pauer (Zuzana Vojířová), B. Martinů (Špalíček), V. Kašlík (Zbojnická balada, Don Juan) atd. I oni psali svá díla pro Národní divadlo a ono je neuvádí. To se nestalo ani za Protektorátu, ale teprve po sametové revoluci. Svědčí to o tom, že vedení divadla je málo profesionální či vyznává jiné hodnoty nežli národní. Ještě si dovolím připomenout, že za takové inscenace se celý národ stydí - myslím tím poslední dvě Prodané nevěsty, Dalibora, německou Libuši, Tajemství, Hubičku a v činohře poslední Babičku. Kde je náplň hesla "NÁROD SOBĚ"?!
Bylo by toho ještě mnoho, co by nás mělo zajímat. To vše přinesl návrat kapitalismu do naší vlasti - včetně soustavného zdražování. Kde je ona vláda lidu, na kterou přísahali poslanci včetně prezidenta? Začíná čas budit blanické rytíře.
Předneseno na Kongresu UČS 12. ledna 2008
Autor: JINDŘICH JANDA
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |