Básníka a novináře, bývalého exilového nakladatele a editora, současného poslance Evropského parlamentu, vedoucího redaktora Obrysu-Kmene a místopředsedu Unie českých spisovatelů čtenářům Daniela Strože netřeba představovat. V roce 2007 mu byl v Praze vydán výbor ze tří básnických sbírek pod názvem STEJNĚ TU ZAHŘMÍ (Výbor z veršů protirežimních).
Stejně jako název i mnohé verše všech tří sbírek (první - Báz/s/ně z r. 1992, druhá - Maskaron ve sklepě z r. 1994 a třetí - Aby ta země naše byla z r. 1996) jsou energické, rezolutní, o čemž svědčí použití rozkazovacích vět v názvech i závěru básní ve formě exklamací a patetických výzev. Za nejnaléhavější lze považovat slova: "Jdi a zvol / zvol život člověčí v téhle své zemi!" Své čtenáře nutí k sebereflexi i sugestivními otázkami, viz např. "Po čem jste toužili?" ze str. 26 nebo "Kdo vyvětrá tu? Kdo zvedne těžké víko zase,/ rozrazí okna dokořán?" ze str. 67.
Jeho hodnocení společenské situace v naší republice lze považovat za krajně pesimistické. V některých básních jako by vzlínala plíseň, cosi jako hniloba, rozklad, "život tu leží v komatu" (str. 78). Básník se sugestivně ptá, kdo společnost ozdraví. V básni Zemí jde strach mu současná situace připomíná období Protektorátu Čechy a Morava se všudypřítomným strachem, denunciací, vládou zločinců, "seznamy odrovnaných obětí" (str. 19). Koneckonců i Josef Somr kdysi na dotazy všetečných reportérů, koho že si váží, odpověděl: "Už nikoho. Všichni umřeli..." (viz str. 38).
Už v básních z r. 1991 Daniel Strož předpověděl nově protektorátní budoucnost Čech, už tehdy relativizoval "sametovou revoluci" veršem "Anebo vůbec revolucí nebyla?"
Mnohé verše autor adresuje známým osobnostem, reflektuje události v poválečné Evropě, reaguje na vstup ČR do NATO. V básnické polemice Jste ten hlavní kritizuje farizejství V. Havla v Hovorech z Lán ze 14. 10. 1990, odhaluje jeho neschopnost coby hlavy státu na cestě "od zakladatele k rozpustiteli" (str. 52). Strož hodnotí bývalou hlavu státu vcelku výstižným neologismem...
V dalších básních se autor zamýšlí nad osudy několika osobností historie našeho národa; básně mají epický ráz. K těmto patří vzpomínka na Karla Sabinu, jehož literární dílo, především libretistické, autor právem vyzdvihuje. Aktualizuje jeho osud emigranta, vždyť od doby "buditele s alabastrovýma rukama" (str. 12) zloba z lidí nevyprchala (odvážíme-li se parafrázovat básníkova slova). Báseň Z Tylova zase Stavovské připomíná osudy J. K. Tyla (nebo spíše bohatého majitele jeho divadla?), jehož dvousté výročí narození letos oslavíme. V básni A co církev? odhaluje vlastní pochybnosti o "morálním poslání církve", kterou hodnotí jako "nebulózní", tedy záhadnou, mlhavou.
Co se týče politické aktivity Čechů a jejich odvahy, je rovněž pesimista, což prozrazuje mj. v básni Národ Big Pepik (str. 33). Hodnocení situace podporuje použití anglicismu... I přes léta strávená v emigraci neláme nad svými rodáky hůl, neustále je varuje a upozorňuje: "Chytáš se / národe / pentlí slov, pozlátkem výkladů opíjíš se." (str. 81). Pod pesimismem se skrývá naděje, že žijícím ze lsti a živícím se špínou bude odemleto, parafrázujeme-li jeho slova ze závěrečné básně, a že tu stejně zahřmí! V jiné básni lid vyzývá, aby sbíral kameny pro příští revoluci (str. 76).
Obsahová střízlivost a věcnost určuje také ráz verše. Ten má prozaický charakter, nerýmuje se, má apelativní a polemický ráz, je výrazem jeho politického a občanského kréda. Prozaizující verše dovede ozvláštnit básnickou metaforou, viz str. 7: "Vlkodlak... cvičí se v chůzi bez obojku" či na str. 38: "Dužnatá slova, nalámaná do talíře mezi okoralé kůrky chleba a trochy polévky z žaludečních vředů". Či originální personifikace v závěrečné básni: "... a krajina invalidní oklikami belhá se za ním..." Obec spisovatelů autor vidí jako "pár osadníků..." Dekomponuje a nově aktualizuje obraty a rčení; jako příklad můžeme uvést obměnu Kristova výroku o lidské solidaritě: "A na pouhou chvíli neuvědomí si, že křesťané mají milovat všechny a odpouštět všem." (str. 57). Obratně využívá transliterace ("kremelští za to v odměnu cpou se kremrolemi..." (str. 72), hraje si s hláskami na způsob paronomázie ("Je to k zb(l)áznění"), využívá i další básnické figury. Je-li to účelné, uvede i dysfemické slovo ("Chcípl po ní pes?", str. 14).
Je velice dobře, že tato útlounká kniha s emblémem blesku vyšla!
Autor: ALENA VOLKOVÁ
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |