Literární historik F. V. Krejčí ve svých pamětech nazvaných Konec století vypráví, jak po ukončení studií na Učitelském ústavu v Hradci Králové v roce 1886 si do rodné České Třebové coby prázdninovou četbu mezi jinými knihami přivezl i "svazek básní Viktora Huga v německém překladu. Nebyl to ještě pravý Hugo, byly to verše básníkovy prvé doby, a proto mne zklamaly. Hugo tehdy ještě nedospěl k republikanismu a v této sbírce měl ódy na uvítání Bourbonů, na jejich oslavu a korunovaci, jak tyto slavnostní příležitosti přinášel oficiální život za restaurace. A tu se najednou stalo, že k nám přiběhl strýc Roessler, stále ještě purkmistr města, a s největším rozhorlením mi vytýkal, že s jinými studenty jsme si zřídili spolek, pojmenovaný po neznabohu, nepříteli církve (jednalo se o buditele Klácela), a k něčemu takovému že jsem se propůjčil já, nastávající učitel, jenž nemá věru příčiny, aby proti sobě popuzoval faru. A vůbec proč si nehledím jen svých školních věcí a zabývám se jinými, z nichž mi nic nekyne. A to všechno ty knihy! Přistoupiv ke stolu, hmátl strýc po první, která se mu naskytla. 'Viktor Hugo!' zvolal, vkládaje do svého výkřiku zadostiučinění nad tím, že mě zrovna přistihl při četbě knihy revolucionářské a neznabožské. A než jsem se nadál, roztrhl knihu v půli a hnal se s ní ke kamnům a cpal ji do pece. Nikdy jsem neviděl strýce Roesslera, že by byl schopen tak náhlého pobouření. Jako purkmistr byl vtělená konciliantnost, i ke svým hochům byl vždy laskavý, ale v této chvíli si počínal jako smyslů zbavený. Strýc měl o Viktoru Hugovi asi jen povšechnou představu, že je to básník revoluční Francie, nepřítel církve a snad i socialista, ale netušil, že právě vhodil do pece verše, z nichž voní chrámové kadidlo, svítí lesk francouzské koruny a kape olej, jímž je při korunovaci pomazána hlava bourbonského krále, zkrátka ódy na představitele ponapoleonské restaurace. Tak je tomu, utvoříme-li si o básníkovi povšechnou představu a nevíme-li dost o metamorfózách, jimiž jeho duch od mládí prošel."
A Viktor Hugo metamorfózami vskutku zásadními opravdu prošel: literární "enfant prodige", pak pěvec Bourbonů a opěvovatel Karla X. (který po sesazení z trůnu v roce 1830 skončil v Buštěhradě), básník, který se jako první opováží vzpomenout Napoleona Bonaparta (Hugův otec byl jeho důstojníkem) v roce 1826 ve svých Ódách a baladách a posléze, v roce 1829, se v Posledních dnech k smrti odsouzeného přihlásí k utopickému socialismu. V témže roce cenzura zakáže jeho hru Marion Delorme. O dva roky později vydává jedno ze svých dvou nejslavnějších děl, Chrám Matky boží v Paříži. Hrbáč s knězem se v něm přou o krásnou ženu, především je to však příběh pařížské katedrály, svědectví její živé, kamením a lejstry nezasuté přítomnosti v mysli obyvatel města a v představivosti čtenářů románu. Návrat Napoleonova popela do vlasti Hugo oslavuje sbírkou Návrat císařův (1840), podporuje Ludvíka Bonaparta v jeho úsilí dostat se na trůn, o několik let ho už ale zesměšňuje, je pro něho "Napoléon le petit". Odpor ke stávajícímu režimu jej přivádí k obhajobě svobody tisku a k prosazování všeobecného hlasovacího práva, prchá do Belgie, žije na ostrově Jersey a v Guernesey, odmítá amnestii a vrací se do Francie až v roce 1870.
Už při práci na Legendě věků (1859 až 1883) si pořizuje poznámky k Bídníkům. V nich do Hugova díla vstupuje proletariát a téma lidské chudoby. Příběh trestance Jeana Valjeana a jeho početných převtělení je obrazem Francie v době restaurace, postavy - biskup, prostitutka Fantina, chlapec Gavroche či policista Javert přerůstají v symboly společenské reality. Valjean, za nímž stojí stín Napoleonův, je ztělesněním lidské vůle přemáhající zlo. Tento Hugův "breviář lidu" je založen na rozsáhlé společenské a historické dokumentaci, jež ohlašuje naturalismus. Dostává se mu okamžitě obrovského čtenářského zájmu. Navázáním na toto společenské poselství jsou Dělníci moře, v nichž se podmínky života proletáře stávají základem vyprávění, jeho boj o bytí a nebytí se však už stává zápasem s fatálností přírody, vezdejšího světa.
Po návratu z exilu se Hugovi ve vlasti dostalo nadšeného přijetí, on sám se však velice rychle mění v symbol, který postupně ztrácí jasné názorové a politické kontury. Pařížskou komunu a represálie, které po ní následovaly, vylíčil v knize Strašlivý rok (1872) přímo, a nepřímo se k nim vrátil líčením potlačení povstání ve Vendée proti republice a za monarchii v roce 1793 (coby důstojník se jich zúčastnil i Hugův otec) v románu Devadesát tři (1874). Coby člen senátu usiloval o amnestii komunardů, dva roky před smrtí dopsal svou Legendu věků.
V roce 1886, rok po smrti, bylo povědomí o Hugově velikosti, jak o tom svědčí vzpomínka F. V. Krejčího, ještě velice živé i mimo Francii, už tenkrát však nejspíš jeho význam politický zastiňoval význam jeho díla literárního. Účast v politice, aktuální historii, kterou při žádné z příležitostí, jež se mu naskytly, neodmítl a snažil se ji proměnit v literaturu, jako by jeho dílo pohltila a odňala mu právě to, co literatura v posledních letech jeho života začala hledat v jiných oblastech, než byly ty, jimiž on sám tak svrchovaně prošel. Nakonec se jim začala rovnou vyhýbat. Úsilí o svébytnost literatury, nepodřízenost ničemu, co není literatura, našlo v Hugově dílu svůj protiklad. Žádný z moderních směrů v něm už nehledal a nenašel svého předchůdce. Hugo však zůstal čtenářům: Chrám Matky boží v Paříži a Bídníci nepřestávají být čteny a nabízeny čtenářům v nových vydáních i filmových verzích. Za dvě stě let, které od jeho narození (26. 2. 1802 v Besanconu) uběhly, se jejich počet mnohokrát znásobil.
Je třeba jen doufat, že díky nynější redukci čtenářské vnímavosti na "akci" a na příběh nebude Hugovo dílo ztotožněno s romány jeho vrstevníka a uměleckého (a do značné míry i lidského) protikladu, jakým je Alexander Dumas, obratný výrobce konzumní lektury (dokonce v dílně s půltuctem zaměstnanců) a že čtenář si jeho hrdiny Gavroche, Fantinu nebo Valjeana nezamění se třemi mušketýry nebo hrabětem Monte-Cristo. Ztráta kritérií, nebo jejich výměna za jiná k tomu vytváří velice dobré předpoklady. Strýce F. V. Krejčího, purkmistra, který byl zadobře s farou a vrchností, by ale možná potěšilo, že už by nemusel Huga "trhat v půli" a házet do pece, protože jeho neblahý vliv se dá zneškodnit způsobem mnohem neškodnějším a hlavně zábavnějším.
Autor: Zdeněk Frýbort
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |