Veškerá lidská práce je chvályhodná, bez práce by lidská společnost nežila a nepřežila. Nikdo ji lidem nedává, žádný majitel fabriky či kteréhokoliv jiného výrobního prostředku; sami se na počátku dějin chopili práce, shledávali plody rostlin, chodili společně na lov, společně zažehovali oheň, z kůží si šili oděv, děti se učili od rodičů. Člověk se podle Darwina vyvinul z řádu lidoopů, i dnes se jim podobá především v tom, že k práci používá horních končetin. Ruka, její dlaň, pět prstů, ohebné zápěstí, to jsou ty prvotní nástroje, které člověku dávaly a dávají možnost, aby pracoval a tedy žil.
Navštěvoval jsem vzdělávací instituce po šestnáct let. Rozum jsem po čtyři roky bral v obecné škole. Nad vchodem do budovy školy byl z černých vyřezávaných písmen sestaven nápis „Víra, mrav i vzdělanost, hle, v tom školy vznešenost“. Věru, že jsme tomu nápisu jako školáčci nerozuměli. Dnes, v době, kdy prožívám poslední roky na zkušenosti bohatého života, poslání školy v tomto nápisu obsažené chápu zcela jasně.
Vírou se v té době rozuměla jaksi samozřejmě víra náboženská. Škola (a život sám) však dokázala přesvědčit o tom, že pojem víry má daleko bohatší obsah. I já jsem se naučil věřit, nikoliv ovšem v Boha všemohoucího, slitovného a odpouštějícího. Mou vírou, školou i životem vypěstovanou, se stala víra v Člověka. Člověk, to zní hrdě, řekl dnes proskribovaný spisovatel. Víra v člověka je vírou v jeho lidství, v to, že člověk je ve své podstatě dobrý, družný, schopný vysoké míry citu, se smyslem pro kolektivní způsob života, se smyslem pro spravedlnost. A také v to, že člověk je svou přirozeností, vypěstovanou tisíciletími vývoje svého druhu, pracovitý. Na smysl pro spravedlnost kladu vysoký důraz; každý člověk, každá lidská bytost je počata stejně, stejně se vyvíjí v matčině lůně a stejně přichází na svět v porodních bolestech. Jak zpívali klasici, dokavaď jsme nahatí, od hlavy až po paty, nikdo neví, kdo je chudý a kdo je bohatý. Víra se životní zkušeností tvaruje v přesvědčení, což považuji za vyšší stupeň víry, neboť se opírá nejen o přirozený hlas lidského srdce, ale také o jeho zkušenostmi naroubovaný rozum.
Uvažování o mravu, k němuž nás vedla školní výchova, je na dlouhé lokty. Není snadné obsáhnout vše, co člověka činí mravným. Myslím, že zjednodušeně lze říci, že mravné je to, co není nemravné. A nemravnosti lze definovat snadněji. Nemravné je jednat proti lidské přirozenosti, lhát, krást, podvádět, ubližovat, zabíjet jiné členy lidské družiny. Nebyla to jen škola, která v nás budila nechuť k tomu být nemravnými. Jak řekl spisovatel Lustig, veškerá literatura (a lze dodat, že veškerá kultura) je o boji dobra se zlem. Četba, poslech, pohled, to vše, co člověk svými smysly z kulturní tvorby vnímá, jej nabádá k mravnosti. Pro mne jsou vrcholem nemravnosti, protože jde o masový zločin, války.
Vzdělanost, tento pojem je škole a všem vzdělávacím institucím nejvlastnější a tudíž i nejpochopitelnější. Lidé podle svých kapacit (dnes k mé hrůze opět podle svých majetkových možností) rozvíjejí svou vzdělanost na středních a vysokých školách. Já jsem absolvoval osm tříd reálného gymnasia ještě se šestiletou klasickou výukou latiny. Poté ještě čtyři ročníky vysoké školy, promovali jsme na právnické fakultě. Dnes, s odstupem času, vzpomínám na všechny kantory, profesory a přednášející s uznáním a na mnohé z nich s láskou a dojetím. Snažili se do nás, často vzpurných žáků, vměstnat co nejvíce informací; ne všechny byly pro naše budoucí profese potřebné, ale všechny rozvíjely naše vědomí o sobě samých a o světě kolem nás.
Jednou souhrnnou povinností školy bylo zažehnout v nás jiskru celoživotního ohně – smyslu pro další vzdělávání a poznávání, protože vývoj lidské společnosti a tedy její život stoupá stále výše, a co stačilo včera, dnes již stačit nemusí. Kdo jednou stál, zůstal opodál. Nebo také Čechovovo učit se, učit se, učit se. Pro mnohé je to profesní povinnost (např. pro lékaře), pro všechny by to měla být radost.
Tak se, s veškerou omluvou, dostávám k meritu věci. Každý výsledek lidské práce, zrno, mléko, ošacení, nábytek, automobil, dnes i počítače a mobily, prostě všechny hmotné statky jsou chvály a úctyhodné. Jedna lidská činnost, jedno povolání má však zvláštní rozměr. Je to povolání učitele, kantora, profesora, ti totiž z tvorečků „vyrábějí“ člověka, v jejich odpovědnosti je nasytit jeho srdce i rozum. Učitelé mají zvláštní, naprosto nezastupitelnou odpovědnost, a jsem šťasten, že tuto odpovědnost jsem pociťoval se strany všech, kdož se podíleli na mém vzdělávání k víře, mravu i vzdělanosti. Jejich práce je proto vznešená.
Dnes se dočítám, s jakými „informacemi“ přicházejí děti domů ze školy. Té zrůdnosti se nechce ani věřit. Jeden příklad za desítky dalších: „Za komunismu, když byl někdo nemocný a protože nebyly léky, tak ho vojáci zastřelili.“ Kdo je tímto zločinem na dětské dušičce vinen? Celá dnešní společnost a její peněžní morálka a jmenovitě na prvním místě bývalý ministr školství Ondřej Liška. Pro učitele je podle něj „složité podávat mladým lidem výklad o tom, na čem se média ani veřejnost neshodnou“. Učitelé jsou podle exministra nyní státem a společností (především tím, co děti slyší od rodičů a prarodičů) vydáváni na pospas žákům. „Potřebují systematickou podporu ministerstva školství, například od Ústavu pro studium totalitních režimů a podobných institucí.“ Není podle Lišky možné oddělovat výuku historie od formování představ mladé generace o tom, co je svoboda, demokracie, lidská práva (bude se to týkat i feudalismu, vyhubení indiánských kmenů, koloniálních válek, a vlastně všech válek v lidské historii, tedy i práva na život?). Skupina pro vzdělávání při Ústavu pro studium totalitních režimů (ústav má psát učebnice historie!!!) organizuje nejen semináře, kterých se účastní stovky učitelů (docházka je zřejmě povinná a je sledována), ale připravuje také metodické pomůcky pro školení mládeže.
Pomiňme, že v Česku mohl být minstrem školství 32letý kluk, nikoliv dlouholetý zkušený pedagog. Tomuto chlapci bylo v roce 1969 12 roků, ledva vychodil základní školu. Jaké osobní zkušenosti asi získal, že se rozhodl zavést do škol povinnou výuku antikomunismu? Napsal mi přítel, nikdy nebyl členem strany, ale dnešní stav společnosti jej přivádí do varu blížícího se 40 stupňům horečky: „Na Novinkách jsem četl, že komunismus byl fajn, jak míní žáci. A učitelé si (přes povinné školení) nevědí rady. Zřejmě budou nuceni zavést do škol PŠŽ – politické školení žactva jako povinný předmět, a to minimálně dvě hodiny denně. Navíc to bude hlavní maturitní předmět, písemně i ústně. A pokud student nedokáže odsoudit názory svých rodičů a prarodičů, bude vydán k trestnímu řízení, pro další studium bude mít utrum a může se zařadit do fronty před úřadem práce. Na úřadě dostane zdarma jeden banán, aby si prakticky uvědomil, jaká to byla za totality bída. Lidé často neměli co jíst a jedli krajíc chleba namazaný jiným krajícem, jak sdělila jiná, školou instruovaná dívenka.“ Přítel dodal, že jeho dcera je před porodem, ale že se vnoučkovi nechce na svět, když díky ultrazvuku slyšel, že se narodí s dluhem kolem 120 000 Kč.
Konec smutné legrace. Dětská duše je půda neoraná, jaké sémě do ní zasadíš, takovou úrodu sklidíš. Krmit vnímavou dětskou duši tmářstvím, každodenní lží a pěstováním nenávisti je morální zločin, srovnatelný se záměrnou vraždou. Kantoři a především kantorky (těch je dnes více), kteří a které se k tomu propůjčují, na sebe berou za tento zločin plnou odpovědnost. Nemohu je považovat za učitele, za následovníky Jana Ámose Komenského. Podobná lež, v jaké jsou „vychovávány“ dnešní děti, visela nad branou koncentračního tábora v Osvětimi: Práce osvobozuje. Tuto „pravdu“ stvořil nacismus. Stvořil i instituce na „výchovu“ nového člověka, uvědomělého antikomunistu, nenávidícího slovanské národy, oddaného pravdě o nadčlověku, s níž šli mladí lidé na smrt. V takovou „vzdělávací“ instituci chce přeformovat školu exministr Liška, ÚSTR a proškolení šiřitelé národní a třídní nenávisti. Kam posílá mladé lidi umírat dnešní režim v České republice? Bude, pane Liško, páni „kantoři“ a „kantorky“, vaše „výchova“ k nenávisti vůči afghánskému, ruskému, čínskému, kubánskému, venezuelskému, palestinskému a každému dalšímu vzpurnému národu stačit?
Myslili jste také na to, že za to, jak dnes nakládáte s dětmi, dychtivými poznání, citu a lásky, nesete odpovědnost? Domníváte se, že z bahna lží a močky nenávisti uplácáte roboty či ničeho se neštítící Golemy? Ne, komunismus nebyl fajn, protože v Československu (o Masarykově Československu a proč zmizelo děti také učíte?) nikdy žádný neexistoval. Ale i ten ještě nedokonalý socialismus byl morálně lepší než váš hysterický a nenávistný kapitalismus. Dokládají to stovky filmů pro děti, ale i pro dospělé, desítky nádherných večerníčků, výuka k recitaci, tanci a zpěvu; za socialismu žádný čs. voják nezabíjel v zahraničí. Nebo snad byly Pohádky z mechu a kapradí komunistická lež? Proto se vehementně přimlouvám za to, aby vaše povinné školení v antikomunismu vždy doprovázel jeden „komunistický“ film, např. celá série filmů s Tomášem Holým, děti si představu udělají samy. Vy z výuky pojaté jako srovnávací metodologie, jako dialog vašeho učení o „komunistickém“ zdravotnictví, např. se seriálem Nemocnice na kraji města, vyjdete jako nestoudní lháři, a to bude dobře. Děti vám navždy přestanou věřit. Nechte je žít, ale již dnes jste morálně odsouzeni. Jste vinni. Vaším trestem bude odpor, který vůči vám pocítí právě děti, kluci a děvčata, z nichž jste začali vyrábět pokusné králíky. Kantorem chtěli být vždycky ti, kteří chtěli vzdělávat a vychovávat děti z lásky k tomuto ze všech povolání nejušlechtilejšímu. Vy se však propůjčujete k morálnímu zločinu na mladé generaci za peníze. O to jste horší.
Autor: VÁCLAV JUMR
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |