Život utěšuje ze smrti a smrt ze života.
G. Flaubert
Proč všechno krásné je i bizarně smutné? Vzpomínky, city, budoucnost z minulosti? Proč v nás nejvíce ulpívají hořké trpkosti života a hledáme stále svoji dávnou, uprchlou, odvátou paměť času? A oživujeme si shořelé příběhy, ztracené relikvie, synonyma marnosti a zločinu. A proč nás spíše nežli chvíle prchavého štěstí fascinují bolest, fyzický i duševní pláč, zacelené i neuzavřené rány? Nechceme, aby se studnice zapomnění uzavřela. Vracíme se stále do minulých, ponurých desetiletí. Jaké reálie tam na nás čekají v krutých dobách dehumanizací? A právě tehdy se rodily autentické příběhy, zdaleka se nevyznačující odevzdanou pokorou a trapnou servilitou...
Mladičká Eva a její přítel Ruda stáli se žlutými Davidovými hvězdami 27. května 1942 na zadní plošině pražské tramvaje číslo tři. Rozhlasové hlášení a vřava, které se náhle rozpoutaly, oznámily atentát na neblaze proslulého zastupujícího protektora Čech a Moravy Reinharda Heydricha. Stalo se tak právě v těch místech, kde tramvaj s Evou a Rudou zastavila. Oba se dopotáceli rychle do svých domovů. Den nato přišla pro Evu výzva k odjezdu do Terezína. Ruda se do tohoto trestného transportu přihlásil sám. Dobrovolně a s nepravdivým tvrzením, že je s ním Eva těhotná. A 22. listopadu 1942 se konala jejich svatba za ostnatým drátem. Nevěsta měla v rukou tři bílé chryzantémy, které pro ni ukradla jedna dívka, pracující v esesácké zahradě.
Tak prostě začíná tristní příběh koncentráčnické anabáze Evy a Rudolfa Rodenových ŽIVOTY VE VYPŮJČENÉM ČASE (váz., 203 str., edice Paměť, Nakladatelství Academia, 2009). Curriculum vitae těchto dvou mladých lidí se odehrává v temných okupačních letech převážně v koncentračním táboře Osvětim, závěrem pak při jejich pracovním válečném nasazení v Německu.
Publikaci tvoří dva separátní paralelní životopisy Evy a Rudolfa. Ten Evy jsou fragmenty života skautky a gymnazistky, glosující počátky okupace, když pracovala později v terezínské nemocnici pro novorozence. Kdy viděla, jak jich většina byla vychrtle hladových. Ty děti se nikdy neusmály ani nezaplakaly a zanedlouho umíraly... A pozdější zážitky Evy z Osvětimi: hlad, bití, zima, dráty nabité elektřinou a pece krematorií s věčným dýmem a rudočernými plameny. Eva pracuje v »dětském baráku«. Je tam i kulhající čtyřletý Jiřík. Sedm prstů na nohou mu omrzlo a o několik z nich přišel. A na co všechno se ty děti vyptávají: »Tetičko, jakou barvu má jablíčko?« Nikdy je neviděly a ani neuvidí. Dny jejich mrňavých životů jsou již sečteny. Budoucnost nebude již nikdy jejich.
A pak Eva najednou v červenci roku 1944 opustí se spoluvězeňkyněmi Osvětim a po 900 km jízdy se ocitnou v Hamburku. Pracují tam jako stavební dělnice. Eva přežije 200 náletů a vidí, jak se továrny po bombách spojenců drobí na haldy sutin. Polomrtvá, hladová a vysílená se v březnu roku 1945 ocitne v táboře Bergen-Belsen, ukrytém v lesích v Lüneburském vřesovišti. V táboře je na 50 000 polomrtvých vězňů. Uprostřed stojí obrovský cirkusový stan, široký necelých třicet metrů, dlouhý sedmdesát a vysoký deset metrů. Je doslova přecpán 60 000 mrtvolami. Není co pít, není co jíst. Kolem bombardování, střelba. Čekání na smrt. A najednou do hlavní brány vjede vojenské vozidlo s bílou pěticípou hvězdou. Svobodu přinesla britská armáda. Křik osvobozených »hlad, hlad, žízeň, žízeň« ve všech možných světových jazycích je tak silný, že jej nemohli snést ani Britové a Američani na svých pozicích až o několik kilometrů odtud. Tady tedy skončila také válka. Válka, během níž Eva občas jen mihnutím vídala Rudu, věděla o něm, věděli oba o sobě...
Paralelní část druhého životopisu je obraz stejně kruté trpkosti života. Ruda se rovněž vrací do dějů již uzavřených. Sledujeme tragické dojmy, které již nelze nikdy ničím překrýt, vymazat z paměti. Shořelá tíha minulosti, ale její popel je stále žhavý. Verdikt osudu, chcete-li. Nezapomnění, strach, zděšení, statečnost i apatie. Jaké je rozhraní minulosti, dneška a budoucnosti? Rudolf Roden měl a má na levém předloktí vytetované vězeňské číslo 168 765. Jeho strastiplná pouť začala v Terezíně a v Terezíně, kam opět nuceně připochodoval z Německa, se setká se sovětskými tanky. Vězeňský kruh se uzavřel a zároveň rozetnul. Měsíc po svém osvobození vyklepává Ruda do psacího stroje dopis své newyorské tetě, v němž jí sděluje mimo jiné důsledky holocaustu: »Ztratili jsme 123 rodinných příslušníků, včetně mého otce.« To píše do Ameriky Ruda, který byl v Osvětimi jeden čas ošetřovatelem na nemocničním bloku a poznal tam krutosti - i absurditu. Někdy krmili nemocné porcemi posilující stravy a poskytovaly se jim drahé léky i chirurgické zásahy, aby vězni přežili dostatečně dlouho a nakonec mohli pak jít - do plynu!
Rodenovi se vzali před 67 lety v terezínském ghettu a dodnes spolu žijí plný a bohatý život v Kanadě. Jejich životní osudy v Osvětimi jsou přímo čítankovým vzorem o síle lásky, vytrvalosti, důmyslnosti, věrnosti a vzájemné pomoci dvou lidí, jejichž život v době temna se vpravdě odehrával jen ve vypůjčeném čase... Amor vicit omnia.
Autor: KAREL AKSAMIT
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |