Pražské nakladatelství Balt-East vydalo za dobu své existence pěknou řádku podnětných knih (za všechny připomenu jen z nedávné doby prózy a verše I. Blahutové, M. Černíka, M. Lorence, projekty česko-rakouské i česko-italské ad.). Někdy je však nakladatelovo rozhodnutí tu či onu knihu publikovat minimálně sporné. Za takovou knihu pokládám román Čeňka Skřivana nazvaný KALKULAČKOALKOHOLIK (2009, 220 str.). Jak prozrazuje neologický název, půjde o knihu jazykové a situační komiky, která si pohrává s myšlenkou, co všechno zmůže kalkulačka v rukách matematicky uvažujícího člověka a k čemu vede závislost na ní (to vše v kontextu tzv. reálného socialismu).
Některé anekdotické pasáže knihy jsou vyprávěny se smyslem pro grotesku, ale groteskno dost často jen ulpívá na povrchu, prezentuje se notně obehranými a plochými vyprávěnkami o rohatě odporných a nebetyčně blbých komouších, fízlech a rusácích (ano – tímto jazykem!), a jeho podstata je stejná, jako když čteme jinde o cigánech, židácích a buzerantech, nebo jindy o muslimácích, cinaných, souškách účách, smějících se bestiích etc. Ne že bychom nalezli všechny stereotypy právě ve Skřivanově próze - terč je vymezen právě „komunistickým zlem“ - , ovšem tezí, frází, klišé a sloganů je o to více. Nejdříve cítíme cosi nahořklého, později to chutná zamřele a posléze zjistíme, jak floskule, prvoplánové karikaturky, dobrovolné klapky na očích a závislost na nenávisti dokonale pohřbí několik dobrých nápadů i zárodek vypravěčského talentu. Alespoň několik historek a scének s panem profesorem a cestovatelem by o tom mohlo, dejme tomu, svědčit...
Jako není možné napsat dobrý antisemitský román, protože povaha schematizovaných a třeba i systemizovaných předsudků vylučuje umění, tak není možné napsat ani dobrý antikomunistický román, neboť nenávistná tendence se s uměním nesnese. Humanismus je první kategorickou podmínkou umělecké tvorby (cti lidství v druhém jako své!), respekt k jiným názorům, úvahám a zkušenostem pak druhou (mimochodem - co když je něco, nebo všechno jinak, než se tvrdí – a tvrdilo?). Kdo si svět rozdělil na „komunistické zlo“ a „svobodné dobro“ (jen na okraj – komunista není člověk?), kdo nechápe, že smát se znamená lépe a více věděti (platí rovněž pro autora), kdo nedokáže nebo nechce pochybovat, tomu zůstanou šrouby v mozku a potřeba je dále klonovat domnělou „literární tvorbou“. Že to mnohdy nechtějí chápat ani někteří tzv. bohemisté, že kritika (a žurnalistika) někdy tleská podobným interpretačním berličkám, že si to někdy spisovatelé neuvědomují a pletou si „Svůj boj“ s uměním (nebo alespoň dobrou literární zábavou), je vždy smutné a málokdy zábavné. I proto vypadá český sociálně kritický román (tzv. účtující s minulostí) právě tak, jak vypadá – jako ubohá karikatura bez jakékoliv výpovědní hodnoty.
A vůbec nejhorší je, když jeho čtenář začne schematický obraz minulosti konfrontovat se svými současnými zkušenostmi – což dělá zpravidla nebo dokonce vždy...
+++
„A podívej se, vole, jak je krásná,“ neopominul šmelinář zdůraznit.
„A není tohle, vole, zázrak, taková úžasná pamět v týhle sotva pár gramů vážící destičce? Dovedeš si, vole, představit, jaký množství matematických mozků tahle tenká placička představuje?“
„Dyž mluvíš o zázraku, tak to teda museli vyrobit jedině v Sovětským svazu.“
„Tam určitě, vole. To sou blbý vtipy. Bolševik se na tohle nezmůže ani za tisíc let. Ten to tak, vole, leda vopajcuje, a eště blbě. Poslechni si ale vo Jardovi,“ dokouřil a típnul vajgla o zeď. „Taky, vole, nejdřív nevěřil. Dal se ale přesvědčit a teďka, vole, bez digitálky v kapse už z domu nevyrazí. Co se, vole, nestalo. Koupil kalkulačku vode mně za výhodnou cenu a dyž pak, vole, přišel domu, poslala ho hnedka máti do zeleniny, aby koupil tašku brambor. Jára teda vyrazil a už jen jak, vole, do toho obchodu vstoupil, jako by ho něco elektrizovalo. Pocítil v sobě takovej nepoznanej příval sebevědomí a povýšenosti, že se, vole, vůbec nepoznával. Připadal si, vole, nejmíň asi tak jako ten za starejch časů uctívanej zákazník, kerej dyž, vole, vstoupil do krámu, tak se mu prodavači klaněli, až mlátili hlavama vo podlahu. Tím to ale neskončilo. Pochopil, že ho tou silou obdařila kalkulačka, kerou měl v kapse u vesty, a dyž, vole, přišel na řadu a byl takzvaně obsloužen, absolutně bez jakýchkoliv zábran tvrdě vyrukoval na toho zelinářskýho zloděje kvůli tý hlíně přivážený k bramborám. Kdo, vole, vo tuhle přiváženou hlínu stojí? Co ti budu, vole, vykládat, dyť to znáš, jak si voni takhle nahrabávaj hromady peněz. A tohle výstavní šizení už dlouho lezlo Járovi krkem, normálně by si ale, zrovna jako ty ostatní poseroutkové, nic, vole, na toho voraženýho okradače nedovolil.“
„Jak to dopadlo?“ naslouchal mu zaujatě Libor. Docela ho teď Sykl zaujal. Těžko se ale dalo uvěřit tomu, že by se někdo ze zákazníků odvážil cokoliv vytknout nějakému státem vydržovanýmu zloději za pultem. Pokud se to výjimečně přihodilo, poštval si proti sobě chrabrý zákazník nejen šéfulku, ale i frontu lidí v krámě, kteří jeho počínání považovali za zbytečné zdržování či dokonce za výtržnictví. Okrádání (a úplatkářství taky, samozřejmě) připadalo už přihrbenému národu zrovna tak normální jako volby jediné politické strany.
Autor: ALEXEJ MIKULÁŠEK
[ PŘEDCHOZÍ ČLÁNEK | NÁSLEDUJÍCÍ ČLÁNEK | NÁVRAT NA OBSAH | FORMÁTUJ PRO TISK ] |